2011-05-29, 20:19
Medlem
EADGBes avatar
Låter som en korkad fråga, jag vet, men låt säga att jag går ett program med matte A, B och C och jag klarar matte A men inte matte B, måste jag då gå om, eller kan jag få ett IG i matte B för att sedan fortsätta, läsa matte C och i framtiden läsa upp matte B?

Får jag gå vidare utan godkänt i alla kärnämnen?
Citera
2011-05-29, 20:25
Medlem
Mr.Klisters avatar
Du blir inte behörig till högskola eller universitet utan att vara minst godkänd i alla kärnämnen.

*EDIT* Och ja, du kan läsa upp t ex Matte B senare, efter Matte C. Men det är nog svårt att klara Matte C utan att ha fått godkänt i Matte B.
Senast redigerad av Mr.Klister 2011-05-29 kl. 20:27.
Citera
2011-05-29, 20:26
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister
Du blir inte behörig till högskola eller universitet utan att vara minst godkänd i alla kärnämnen.
Ja, men kan jag läsa vidare med matte C för att sedan på komvux läsa matte B?

edit: Okej, tack så mycket. Nu gäller det inte matte B utan Fysik A, ska inte läsa B.
Senast redigerad av EADGBe 2011-05-29 kl. 20:28.
Citera
2011-05-29, 20:38
Medlem
Xarplins avatar
Man måste ha godkänt i alla kärnämnen för att ta ut ett slutbetyg.

Dvs:
Citat:
Svenska A/Svenska som andraspråk A
Svenska B/Svenska som andraspråk B
Engelska A
Matematik A
Idrott och hälsa A
Samhällskunskap A
Religionskunskap A
Naturkunskap A
Estetisk verksamhet

Om du vill läsa upp MaB/C kan du göra det på komvux. För att kunna ta ut ett slutbetyg från gymnasiet ska man ha läst minst 2250 godkända gymnasiepoäng. Om du nu undrar ifall du blir behörig trots IG i MaB eller FyA så är svaret "yes", du är behörig att läsa på högskolan men kom ihåg att du måste ha 2250 oavsett.
Citera
2011-05-29, 21:13
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xarplin

Dvs:

Om du vill läsa upp MaB/C kan du göra det på komvux. För att kunna ta ut ett slutbetyg från gymnasiet ska man ha läst minst 2250 godkända gymnasiepoäng. Om du nu undrar ifall du blir behörig trots IG i MaB eller FyA så är svaret "yes", du är behörig att läsa på högskolan men kom ihåg att du måste ha 2250 oavsett.
Är estetisk verksamhet ett kärnämne? Jag kommer antagligen få ett IG i musik, innebär det att jag måste gå om för att klara det?
Citera
2011-05-29, 21:45
Medlem
Xarplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EADGBe
Är estetisk verksamhet ett kärnämne? Jag kommer antagligen få ett IG i musik, innebär det att jag måste gå om för att klara det?
Ja, det är ett kärämne.

Nej, en annan utväg är att konvertera dina gymnasiepoäng till komvuxpoäng så att du tar ut ett slutbetyg från komvux. Men då tappar du både idrott och estetisk verksamhet. Komvux slutbetyg ges på 2150 godkända poäng (sist jag kollade) så du behöver nog inte oroa dig.
Citera
2011-05-29, 21:54
Medlem
Citat:

Dvs:
Citat: Svenska A/Svenska som andraspråk A
Svenska B/Svenska som andraspråk B
Engelska A
Matematik A
Idrott och hälsa A
Samhällskunskap A
Religionskunskap A
Naturkunskap A
Estetisk verksamhet

Lånar tråden lite för nu blir jag osäker. Mitt betygsdokument är ett så kallat "slutbetyg" inget samlat betygs dokument. Men jag har IG i både religionskunskap A och Naurkunskap B :S
Har för övrigt bara 2200 poäng i resten av godkända ämnen. Men om jag nu vill läsa på högskola eller universitet så måste jag såklart plugga upp dessa ämnen, Men hur jag jag då ha ett slytbetyg??

Edit: menade naturkunskap A
Senast redigerad av trekommafjorton 2011-05-29 kl. 21:56.
Citera
2011-05-29, 22:21
Medlem
Xarplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekommafjorton
Lånar tråden lite för nu blir jag osäker. Mitt betygsdokument är ett så kallat "slutbetyg" inget samlat betygs dokument. Men jag har IG i både religionskunskap A och Naurkunskap B :S
Har för övrigt bara 2200 poäng i resten av godkända ämnen. Men om jag nu vill läsa på högskola eller universitet så måste jag såklart plugga upp dessa ämnen, Men hur jag jag då ha ett slytbetyg??

Edit: menade naturkunskap A

Vad läste du för program? Detta kan bara hända om man har ett individuellt plan alt. läser ett yrkesförberedande program. Vad jag vet så krävs kurserna jag skrev ovanför för att läsa vidare. Sen ska man också ha minst 2250 poäng.
Citera
2011-05-29, 23:34
Medlem
Citat:
Vad läste du för program? Detta kan bara hända om man har ett individuellt plan alt. läser ett yrkesförberedande program. Vad jag vet så krävs kurserna jag skrev ovanför för att läsa vidare. Sen ska man också ha minst 2250 poäng.

Jag gick hotell och restaurang programmet. Men trodde att alla kärnämnen var likadana för alla program i gymnasiet....

så om jag vill skaffa mig högskolebehörighet nu med mina 2200p så måste jag i så fall plugga upp något ämne så jag minst får 2250p. Då kan jag alltså välja bara religionskuinskap A eftersom den kursen är på 50p? eller måste jag göra naturkunskap A också?

Fan fattar ingeting allting verkar ju så sjukt krångligt!
Citera
2011-05-30, 07:43
Medlem
Xarplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekommafjorton
Jag gick hotell och restaurang programmet. Men trodde att alla kärnämnen var likadana för alla program i gymnasiet....

så om jag vill skaffa mig högskolebehörighet nu med mina 2200p så måste jag i så fall plugga upp något ämne så jag minst får 2250p. Då kan jag alltså välja bara religionskuinskap A eftersom den kursen är på 50p? eller måste jag göra naturkunskap A också?

Fan fattar ingeting allting verkar ju så sjukt krångligt!

Där ser man, HR är ett yrkesförberedande program, därav slutbetyg trots IG. Vill du läsa vidare ska du ha både religion och Nk A i bagaget och detta kan man lätt göra på komvux.
Du kan också söka till högskolan trots IG men dock bara till vissa speciella program inom Hotell och Restaurang branschen.

Här är lite mer om ditt program:
http://www.gymnasium.se/se/gymnasium/program/hotell_och_restaurangprogrammet_hr_.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in