2011-05-29, 00:55
Medlem
Stoltpojk96s avatar
Tjenare!
Vill bara börja med att säga att jag endast läst Fysik A och är därför inget snille på detta område.
Så jag har säkert helt fel uppfattning av svarta hål etc.

Men jag kom å tänka på en intressant teori. När materia hamnar innanför händelse-horisonten(det heter så va? :S) då blir gravitationen så stor att materian inte kan ta sig tillbaka, right?
Borde inte material färdas i sådan hög hastighet att den inte kan ta sig tillbaka?
När detta händer ljuset, borde inte ljuset då färdas i högre hastighet än "ljusets-hastighet" eftersom ljuset inte kan ta sig ut?

Hur ute o cyklar är jag?
Citera
2011-05-29, 01:00
Medlem
Densomvet83s avatar
Läser du Fysik A och är född 1996?
Citera
2011-05-29, 01:03
Medlem
TS: Varför skulle ljuset behöva färdas snabbare bara för att det inte kan ta sig ut?

Du kan inte ta dig ut ur jordens gravitationsfält, right? Betyder det att du färdas snabbare än ljuset?
Citera
2011-05-29, 01:05
Medlem
Stoltpojk96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densomvet83
Läser du Fysik A och är född 1996?
Är 19. Tog nicket ifrån en HoN-spelare.
Citera
2011-05-29, 01:39
Medlem
Stoltpojk96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
TS: Varför skulle ljuset behöva färdas snabbare bara för att det inte kan ta sig ut?

Du kan inte ta dig ut ur jordens gravitationsfält, right? Betyder det att du färdas snabbare än ljuset?
Tänkte som krafter. Om kraften är större åt ena hållet färdas föremålet dit. För att färdas åt andra hållet måste alltså kraften åt de hållet övervinna den andra. Då drog jag slutsatsen att hastigheten borde va större. Dock är jag inte insatt i ämnet så detta är bara något jag kom o tänka på.
Citera
2011-05-29, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltpojk96
Tänkte som krafter. Om kraften är större åt ena hållet färdas föremålet dit. För att färdas åt andra hållet måste alltså kraften åt de hållet övervinna den andra. Då drog jag slutsatsen att hastigheten borde va större. Dock är jag inte insatt i ämnet så detta är bara något jag kom o tänka på.
Nej, om kraften är större åt ena hållet accelererar föremålet åt det hållet. Enorm skillnad.
Detta inses lätt med ett enkelt vardagsexempel: Du kastar upp en boll i luften. Den enda kraften som verkar på bollen är gravitationen, ändå tar det tid innan den vänder.
Citera
2011-05-29, 02:13
Medlem
Stoltpojk96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Nej, om kraften är större åt ena hållet accelererar föremålet åt det hållet. Enorm skillnad.
Detta inses lätt med ett enkelt vardagsexempel: Du kastar upp en boll i luften. Den enda kraften som verkar på bollen är gravitationen, ändå tar det tid innan den vänder.
Aha! tackar för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in