2011-05-28, 21:37
Bannlyst
Satt och funderade och kom på detta:
Jag får något, Vilket gör att jag tackar och bockar

Alltså: får, tacka, bock tre olika får. Har dom som bestämde svenska språket gjort det där med flit?

Finns det mer liknande saker?
Citera
2011-05-28, 21:40
Medlem
Får får inte får, får får lamm.
Citera
2011-05-28, 21:40
Medlem
AlexOnTops avatar
Haha! Jag har inte tänkt på det
Och ärligt tror jag inte det är meningen, men vem vet? (kanske någon på FB...?!)
Citera
2011-05-28, 21:42
Bannlyst
Far? Förför farfar får?
Citera
2011-05-28, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Far? Förför farfar får?

haha va?
Citera
2011-05-28, 21:52
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Var var var var var var var var var. (Där varje var befann sig var där varje var befann sig.) Var är en sorts fisk.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2011-05-28 kl. 22:48.
Citera
2011-05-28, 22:02
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softking
Har dom som bestämde svenska språket gjort det där med flit?

Ja, jag ringde och frågade och de sa att de tyckte det var en kul grej.
Citera
2011-05-28, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Ja, jag ringde och frågade och de sa att de tyckte det var en kul grej.
nu menade jag mer att om det inte var meningen så är det är en ganska häftig slump.
c00lb0y97
Citera
2011-05-28, 23:32
Medlem
Gonzomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softking
Satt och funderade och kom på detta:
Jag får något, Vilket gör att jag tackar och bockar

Alltså: får, tacka, bock tre olika får. Har dom som bestämde svenska språket gjort det där med flit?

Finns det mer liknande saker?
Är du allvarlig när du ställer den här frågan, och är det svenska språket ditt modersmål?
Citera
2011-05-29, 00:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Var var var var var var var var var. (Där varje var befann sig var där varje var befann sig.) Var är en sorts fisk.
Hm. Det vete fan om var verkligen kan sägas vara en sorts fisk. Jag är inte säker på att jag vill gå med på mer än att ordelementet -var förekommer i namn på vissa plattfiskar, och jag undrar om det eventuella ordet någonsin används annat än för att skapa homofona konstruktioner av den typ du just gjorde.
Citera
2011-05-29, 00:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hm. Det vete fan om var verkligen kan sägas vara en sorts fisk. Jag är inte säker på att jag vill gå med på mer än att ordelementet -var förekommer i namn på vissa plattfiskar, och jag undrar om det eventuella ordet någonsin används annat än för att skapa homofona konstruktioner av den typ du just gjorde.

Jag är ingen fiskkännare men konstaterar att var i betydelsen "flundrefisk" åtminstone står som eget ord i SAOL.
Citera
2011-05-29, 00:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag är ingen fiskkännare men konstaterar att var i betydelsen "flundrefisk" åtminstone står som eget ord i SAOL.
Då undrar jag om SAOL-redaktionen är mycket till fiskkännare heller. Flundrorna och de plattfiskar vars namn slutar på -var har tydliga olikheter, och om det enskilda var är ett bona fide ord på en fiskgrupp, så skulle jag inte vilja påstå att flundrorna - spättor och skäddor - ingår i den gruppen. Måhända har var en gång i världen verkligen betytt flundrefisk, men den som idag kallar en sandskädda eller rödspätta för en var torde nog bli gruvligen missförstådd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in