2011-05-28, 20:54
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackelsta
Ok så här är det.

Jag har känt den tilltalande i en jävla massa år. De bör säkert vara sen de glada 80-talet. Vad jag kan minnas så har han alltid druckit sig redlös. Dagen efter så låser han mer eller mindre in sig och är o kontaktbar. Dessa rutiner har pågått en jävla massa år. Den andra grannen som jag förtalade om att han är mest där för en gratis fylla, är en halv alkholiserad äldre herre, sen den tilltalande flyttade in i hyreshuset så har den äldre herrn varit och druckit på hans sprit. Ja han har körkort och vid enstaka tillfällen så har han kört berusad, men klarat sig för farbror blå.

Visst så sköter han sitt välbetalande jobb, men de har jag hört att det är fler som gör det. Den erfarenheten märkte jag när jag jobbade som snickare. Men de som jag märker på den tilltalande är att han har fått en mindre talaffasi. Säkert efter all denna sprit han har pimplat i sig. Att han talar för sig själv är sant. Flera har hört honom utrycka sig själv som: " Fuck you " och en massa andra obegripliga ord.

Jag bryr mig som en vän! De värsta jag vet är att se en kompis eller nära annhörig supa eller ta droger och bli sämmre och sämmre. Nu kanske inte han har hamnat där än...men någon gång händer de ju. Sen kan man ju kalla en för " moral kärring " eller annat.
afasi gör inte att man utropar svordomar som fallet är med koprolali. hur som helst har dessa problem i hjärnkontoret inget med alkoholism att göra så vitt jag vet.

om du är orolig så bör du försöka umgås med honom så mycket som möjligt helt förutsättningslöst. det känns som du har för lite "kött på benen" för att ingripa på något vis i nuläget.
Citera
2011-05-28, 21:53
Medlem
clas_ohlssons avatar
Två öl och två öl. När jag bodde i Italien så var ju ett glas vin (ibland med påfyllning när man hade hälften kvar), vilket nästan motsvarar två öl, till middagen något som man alltid drack. Detta beror ju också på en kulturell skillnad, men inte tusan gjorde det mig till alkoholist.

Här hemma i Sverige dricker jag enbart alkohol på helgerna, om man inte undantagsvis tar en after-work öl med några kompisar mitt i veckan. Det händer dock sällan. När jag väl dricker så dricker jag inte mycket heller, utan enbart för att det är gott som ett komplement till mat eller stämning.
Citera
2011-05-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Två öl och två öl. När jag bodde i Italien så var ju ett glas vin (ibland med påfyllning när man hade hälften kvar), vilket nästan motsvarar två öl, till middagen något som man alltid drack. Detta beror ju också på en kulturell skillnad, men inte tusan gjorde det mig till alkoholist.

Här hemma i Sverige dricker jag enbart alkohol på helgerna, om man inte undantagsvis tar en after-work öl med några kompisar mitt i veckan. Det händer dock sällan. När jag väl dricker så dricker jag inte mycket heller, utan enbart för att det är gott som ett komplement till mat eller stämning.
Jo, de har du helt rätt i. Men denne man dricker inte bara två öl, utan varje helg så är han mer eller mindre full. Jag håller med dig om att dricka mer kulturellt och att njuta av ett gott vin. Rent generellt så är alkohol en jävligt farlig drog. Kat som tuggas är mindre farligt än alko, och de är olagligt. Personligen så använder jag inga droger förutom alko på stor helger som midsommar, jul osv. Men dricker mig inte full. Jag går på krogen nykter är lika posetiv som alla andra. Lagom är bäst.
Citera
2011-05-28, 23:28
Medlem
Citat:
alkholist?

Beror ju helt på vart man drar gränsen... Alkohol rent psykiskt är nog fan samtliga 18+are, ingen kan väl tänka sig en Midsommar utan snaps?

Men om man ska dra slutsatsen som vanliga människor gör, så tror jag att han är alkis. Det är ju inte riktigt hur mycket han dricker, det är snarare hur länge han klarar sig utan som är det avgörande..
Citera
2011-05-28, 23:44
Medlem
Har denne man gjort så i 5 år och klarat jobbet och allt annat galant ser jag inget som helst problem med det, lägg det där bara åt sidan och låt karln vara. Herregud...
Citera
2011-05-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mxlaser
Beror ju helt på vart man drar gränsen... Alkohol rent psykiskt är nog fan samtliga 18+are, ingen kan väl tänka sig en Midsommar utan snaps?

Men om man ska dra slutsatsen som vanliga människor gör, så tror jag att han är alkis. Det är ju inte riktigt hur mycket han dricker, det är snarare hur länge han klarar sig utan som är det avgörande..
Helt rätt! Jag frågade honom med glimten i ögat om han skulle kunna tänka sig en vit vecka eller månad. Utryckte frågan mer som skämtsamt. Då han svarar: Ne du..Öl är gott. Han har ju sagt till min lillebror en gång när dom tog sig ett järn tillsammans en kväll, att fan va meningslöst allt känns ..de är därför man dricker. Om nu, min lille bror talade sanning så är det väl dags att göra något åt sitt drickande.
Citera
2011-05-29, 16:05
Medlem
Citat:
Jo, de har du helt rätt i. Men denne man dricker inte bara två öl, utan varje helg så är han mer eller mindre full.
Till skillnad från...?
Citera
2013-10-08, 08:59
Medlem
Hej, det är uppenbart att din granne är alkoholist.
Han har förmodligen gått från att vara periodare till att dricka mer frekvent, och nu dricker han varje dag för att såkallat "klara av vardagen" psykiskt.
Att han fortfarande har jobbet kvar visar att han haft en någonlunda normal barndom men senare i livet drabbats av ångest av något slag, kan mycket väl vara en psykisk sjukdom.

Hur som helst, din granne har jobbat upp den här psykiska ohälsan/missbruket under många, många fler år än vad du vet om... du har inte umgåtts mycket med honom mycket alls, då hade du lagt märke till hans dåliga psykiska mående samt missbruk för länge sedan.

Problemet är att du verkligen inte kan få honom att sluta dricka.
Även om du hade sagt upp dig från ditt eget jobb och umgåtts med den här mannen 24/ och gett honom bra visdomsord osv, så hade han ändå inte klarat av att sluta dricka.
Att sluta med droger kommer från insidan, det är bara något man själv kan göra.

det bästa du kan göra är antingen att skita i det fullständigt (killen verkar sköta sitt jobb så han är inte så illa därhän, kommer ta ett par år innan han blir så illa däran att han kommer gå på soc istället)

eller så kan du förklara för honom att du vet vad han gör och att det inte är okej, men fortsätta umgås med honom

eller så kan du bryta kontakten och mena på att det är konsekvensen av hans drickande, så han förstår att det påverkar relationerna med hans grannar och anhöriga med.

det du inte ska göra är att köpa sprit till honom, gå och handla till honom, städa, tvätta till honom, sjukanmäla honom när han ärfull osv. missbrukare förösker lämpa över ansvaret i sina liv på andra, och om du låter det hända kommer det till slut inte vara hans fel att han dricker, det kommer vara ditt.

bästa rådet: säg till han att du vet om det, ge han inte stöd utan berätta att du förstår att det är svårt, men att alkohol inte är rätt väg till lycka. inget mer.
Citera
2013-10-08, 09:07
Medlem
lottobarns avatar
Nja alkoholist tycker jag inte han är. För mig är det inte ett missbruk att dricka 2 bira á dag och sen dricker några till om helgerna.

Har han ett osund relation till alkohol!? Svar : ja Men för mig är det inte ett missbruk. Och som du säger så tar han ju sig till kneget varje dag.
Citera
2013-10-10, 12:55
Medlem
Man är missbrukare om man missbrukar något.
Att dricka flera öl om dagen (även om det bara är två) är att missbruka, FÖRUTSATT ATT:

1: Han inte kan slappna av utan sina öl, blir på dåligt humör osv.
Känner att han måste ha dem, även om det är liten mängd. (beroende handlar inte om mängden, det handlar om att man psykiskt inte kan hålla sig borta från drogen ens en dag/period) Mängden ökar med tiden.

2: Att det är så regelbundet att det blivit en dålig vana.
Återigen här, om man psykiskt känner att man MÅSTE han något och inte kan må bra/fungera/gå till jobb dagen efter osv utan det. Det är ett beroende. Dåliga vanor blir till slut till beroenden.'

3. Om han hanterar sina känslor genom att dricka alkohol, även om det bara är två öl.
beroende handlar inte om något kroppsligt så mycket som det handlar om något psykiskt,
om man börjar dricka för att "lösa" sina problem, dvs känna sig bättre över dem, så kommer man
tillämpa detta varje gång man sedan får problem av något slag. Man intalar sig själv att man bara behöver "rycka upp sig" och att två öl hade hjälpt med detta, men kroppen kommer ihåg och vill applicera detta även nästa gång det händer...

Oavsett vad andra säger här, han är alkoholist. annars hade han inte druckit varje dag och "extra mycket på helgerna" Att du uttycker oro är ännu ett tecken, om han enbart druckit öl till lunch t.ex hade du ju inte oroat dig. uppenbarligen dricker han mer än de flesta, även om det är i små mängder till vardags är det allt för ofta för att alkoholen ska hinna gå ur kroppen...

jag vet för jag är uppväxt med alkoholister och har själv varit beroende av både det ena och det andra... i små och större mängder
Citera
2013-10-10, 13:40
Medlem
Kenty-59s avatar
Så länge man jobbar och sköter sig så ska ingen annan lägga sig i hur mycket man dricker.
Sen om man tar ett par, tre bira när man jobbat en dag är helt i sin ordning, men typiskt svenskar som ska spionera sina grannar.
Vore fan så mkt bättre om alla skötte sig och sitt..
Citera
2013-10-10, 13:56
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn
Nja alkoholist tycker jag inte han är. För mig är det inte ett missbruk att dricka 2 bira á dag och sen dricker några till om helgerna.

Har han ett osund relation till alkohol!? Svar : ja Men för mig är det inte ett missbruk. Och som du säger så tar han ju sig till kneget varje dag.
Håller med.

Lite lustigt att andra samtidigt blir klassade som alkoholister, även om de inte dricker särskilt ofta, för att de har dåligt ölsinne och gör konstiga saker på fyllan. Då låter det: "Du är alkoholist eftersom alkoholen ställer till det i ditt liv." Så talar inte bara folk på stan utan även vissa som är utbildade inom området.

En alkoholist är fysiskt beroende av alkohol och har därför mycket svårt att dricka två öl och sen sluta. Då är det alkoholen som styr. Alkoholproblem är en annan sak.

Det verkar ha blivit lite på modet att klassa folk som alkoholister, och inte minst att erkänna att man är alkoholist (när man kanske i själva verket bara har milda alkoholproblem eller under en period druckit lite för mycket). Men jag är osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in