2011-05-28, 17:05
Medlem
Crime-boys avatar
Nån som vet när Eolshäll i Hägersten fungerade som pojkhem för vanartiga gossar? Och när det lades ned?
Citera
2011-07-23, 01:44
Medlem
WaltzingMatildas avatar
http://www.bebyggelseregistret.raa.se/cocoon/bbr/anlaggning_formatted_property.html?propertyId=2100 0004828641&baseObjectId=21000000543593&baseObjectT ype=historik&rubrik=Anl%E4ggningshistorik&menu1=An l%E4ggning&menu2=Historik

Minns jag rätt bedrev Göte Olsson sin "verksamhet" in på 80-talet.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2011-07-23 kl. 01:52. Anledning: .
Citera
2023-05-29, 08:43
Medlem
Fakta.Göthe Ohlsson – tidslinje

1926. Föds i Skåne.

1967. Grundar föreningen s/s My som ska underhålla ungdomars sjöintresse. 1969: föreningsverksamheten drivs vid Galärvarvet på Djurgården i Stockholm (fram till 1969 en del av Stockholms örlogsvarv).

1974. Verksamheten flyttar till Ekensbergs varv i Gröndal.

1977. Kontrakt med tidigare gosshemmet Eolshäll i Hägersten (men verkar flyttat in tidigare).

1979. Bildar gemensam förening med Röda korset.

1992. Dör på isbrytare i Norra Hammarbyhamnen.

1994. Föreningen med Röda korset upphör vid årets slut.

2013. Stockholms stad plockar ned minnesplakett över Ohlsson efter artikel i tidskriften ”Oberoende” av Anne Skånér.

https://www.dn.se/sverige/400-pojkar-traffade-sveriges-hyllade-fosterpappa-flera-berattar-om-overgreppen/

Minnesfragmenten är vassa.
– Det känns som en stor jävla kniv som hugger i en, säger Morgan Hult.
Han vittnar om övergrepp som ägde rum för 40 år sedan.
– Jag har fragment av själva akten: hur man skriker och tårarna sprutar och man inte kommer därifrån.
I mitten av 1980-talet bor Morgan tre år på Eolshäll, ett fosterhem för pojkar med ”sociala problem” i Hägersten i södra Stockholm.
”Storfosterhemspappan” Göthe Ohlsson är berömd över hela Sverige för sin osvikliga förmåga att tämja urspårade tonårskillar. I själva verket förgriper sig Ohlsson på flera av sina fostersöner inne på Eolshäll, ett gult stenhus i tre våningar på en udde vid Mälaren. Det berättar flera av dem för DN.
Händelserna är flera årtionden gamla, men berättelserna styrks av andra överensstämmande vittnesmål, av domstolshandlingar, och socialtjänsters anteckningar. DN har sökt upp männen och intervjuat dem oberoende av varandra.
Senast redigerad av Moneyberry 2023-05-29 kl. 08:44. Anledning: Lägger till text
Citera
2023-05-29, 09:14
Medlem
MissDecibellas avatar
Ur dagens DN där offer till Göte intervjuas.

Det är fruktansvärd läsning, och det finns även små filmade mini-dokumentärer där man själv får se offren berätta.
Detta är del 1 av 2.
Och det är en lååång artikel (det jag citerar är mindre än 25% alltså i regel med 1.02.).

Citat:
Morg*n Hult en 53-årig sjubarnsfar bosatt i Kvidinge i västra Skåne. Han sprutlackerar köksluckor i egen firma. Under 35 år har han haft problem med sin ändtarmsmynning.
– Jag har ett rövhål som en kanelbulle, säger han. Det är så det ser ut och så det känns. Efter att jag gått på dass behöver jag duscha för att jag inte kan knipa. Det är så pass sönderknullat.

Citat:
Ohlssons attityd till omgivning och myndigheter kunde vara fientlig:
”Dessa jävla inspektioner! Dom ränner här flera gånger i veckan”, ryter han till Fib-Aktuellts reporter.

Citat:
I mitten av 80-talet skänker Röda korset 80 000 kronor till ändamålet och Göthe Ohlsson utrustas med ett ”specialtillstånd” från Stockholmspolisen att ”fritt åka runt med akutens buss” för att omhänderta berusade och påtända pojkar mellan 12 och 15 år, enligt Röda korset.

Citat:
I offentligheten behandlades Göthe Ohlsson som en auktoritet.
I tidningar och tv porträtteras han som en eldsjäl som avstår från egen familj för att ta hand om ”de hopplösa fallen, de oplacerbara, som samhället tippar vid hans port”, som SVT:s Aktuellt beskrev gärningen.

Citat:
När Göthe Ohlsson börjar ta emot pojkar på Eolshäll bär han på en hemlighet. Två decennier tidigare greps han av polisen och blev en nyhet i Sveriges största tidningar.
Det skedde under ett annat förnamn, och för brott som borde gjort hans planer på ett pojkhem omöjliga för all framtid.

https://www.dn.se/sverige/400-pojkar-traffade-sveriges-hyllade-fosterpappa-flera-berattar-om-overgreppen/?utm_source=newsletter&utm_medium=email
Senast redigerad av MissDecibella 2023-05-29 kl. 09:33.
Citera
2023-05-29, 11:54
Medlem
Fy, satan vilken vidrig läsning! Varför blir inte detta lika stort som MeToo? För att det inte är piffiga Instagram-tjejer som det handlar om? Dessa män är ju helt förstörda både psykiskt och fysiskt! https://www.dn.se/sverige/400-pojkar-traffade-sveriges-hyllade-fosterpappa-flera-berattar-om-overgreppen/
Citera
2023-05-29, 15:34
Medlem
flugornass avatar
Den mannen har jag haft att göra med, han drev även bilverkstad på Södermalm kan ha vart vid södra station eller Hammarby hamnen. Tyvärr är minnet lite dåligt från dom åren.

Jag var aldrig utsatt för hans böjelser. jag hörde rykten om vad som pågick men trodde inte på det då han var rätt så normal i sitt sätt att vara för oss som inte var i hans vård.
Jag var delaktig i att förse hans verkstad med reservdelar, nu minns jag det låg en Ärliga Harrys bilar på samma ställe.
Det här var vid den tiden han hade verksamheten i Gröndal vid Ekensbergs varv, skall friska upp mitt minne och rota i en skokartong med foton där jag vet att det finns från den tiden där han är med.
Jag vet minst två som var i hans vård som dog en av självmord och den andra av överdos.
Det här var ingen rolig flashback för mitt minne
Edit
Nu minns jag att han hade en lyxig träbåt som Ivar Kreuger ägt som någon skänkt honom vem som gjorde det minns jag inte
Senast redigerad av flugornas 2023-05-29 kl. 15:44.
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2023-05-30, 06:05
Moderator
Tänk på var den här tråden är placerad.
Om ni vill diskutera Eolshäll ur andra perspektiv än vad forumet är avsett för får ni göra det i ett annat forum. Urban Exploration är inte avsett för generella diskussioner om allt mellan himmel och jord.

/Mod
2023-05-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Den mannen har jag haft att göra med, han drev även bilverkstad på Södermalm kan ha vart vid södra station eller Hammarby hamnen. Tyvärr är minnet lite dåligt från dom åren.

Jag var aldrig utsatt för hans böjelser. jag hörde rykten om vad som pågick men trodde inte på det då han var rätt så normal i sitt sätt att vara för oss som inte var i hans vård.
Jag var delaktig i att förse hans verkstad med reservdelar, nu minns jag det låg en Ärliga Harrys bilar på samma ställe.
Det här var vid den tiden han hade verksamheten i Gröndal vid Ekensbergs varv, skall friska upp mitt minne och rota i en skokartong med foton där jag vet att det finns från den tiden där han är med.
Jag vet minst två som var i hans vård som dog en av självmord och den andra av överdos.
Det här var ingen rolig flashback för mitt minne
Edit
Nu minns jag att han hade en lyxig träbåt som Ivar Kreuger ägt som någon skänkt honom vem som gjorde det minns jag inte

Grindsgatan 46 var adressen till bilverkstan på Söder enligt dn.se idag.
Citera
2023-05-30, 08:43
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Grindsgatan 46 var adressen till bilverkstan på Söder enligt dn.se idag.
Ja det stämmer för om man ville kolla läget så tog man sig fram via Magnus Ladulås till Göthe. Men nu får vi inte skriva mer här om honom för mod.
Någon ny tråd vill jag inte skapa för jag vet inte var den skulle placeras och min kännedom om honom och verksamheten är inte så mycket innanför Eolhälls eftersom jag var involverad runt omkring honom men kände dom som var boende där.
Så tråden skulle nog hamna i papperskorgen, får väl en varning för det här inlägget.
Citera
2023-05-30, 08:50
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ja det stämmer för om man ville kolla läget så tog man sig fram via Magnus Ladulås till Göthe. Men nu får vi inte skriva mer här om honom för mod.
Någon ny tråd vill jag inte skapa för jag vet inte var den skulle placeras och min kännedom om honom och verksamheten är inte så mycket innanför Eolhälls eftersom jag var involverad runt omkring honom men kände dom som var boende där.
Så tråden skulle nog hamna i papperskorgen, får väl en varning för det här inlägget.

Trist, hade varit intressant att höra från någon som faktiskt fanns i sfären runt honom.
Och i dagens artikel står det ju ännu mer intressanta saker att diskutera!

Dock får någon gärna förklara vad som är ”urban explorations” gällande Eolshäll att diskutera? För jag hänger inte riktigt med där..
Citera
2023-05-30, 09:05
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Trist, hade varit intressant att höra från någon som faktiskt fanns i sfären runt honom.
Och i dagens artikel står det ju ännu mer intressanta saker att diskutera!

Dock får någon gärna förklara vad som är ”urban explorations” gällande Eolshäll att diskutera? För jag hänger inte riktigt med där..
Tråden är väl skapad av någon urban explorer som ville veta om det var något intressant UE objekt, så visst är diskusitioner om Göthe fel här.
Kanske någon skapar en ny tråd på rätt forum del för att belysa mer honom här, finns nog fler än jag som har saker att berätta som inte berör övergreppen för det en komplex man.
Citera
2023-05-30, 10:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Tråden är väl skapad av någon urban explorer som ville veta om det var något intressant UE objekt, så visst är diskusitioner om Göthe fel här.
Kanske någon skapar en ny tråd på rätt forum del för att belysa mer honom här, finns nog fler än jag som har saker att berätta som inte berör övergreppen för det en komplex man.

Jag har gjort en tråd här; (FB) Göthe (f. Gotthard) Ohlsson och pojkhemmet Eolshäll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in