Citat:
Ursprungligen postat av Ichtudirweh
En av mina katter har en jävla ovana att pissa precis vart fan det passar sig för stunden. Har pratat med några veterinärer och de tror att det kan vara urinvägsinfektion eller "stenar". Skall till veterinären inom kort men katten är inte försäkrad (bondkatt för 100 kr) . Är det värt att låta dem operera bort problemet för en stor summa. Det garanterar ju inte att katten inte kommer att pissa ner soffor,golv etc i fortsättningen.
Personligen så tror jag att det hade varit mer värt att låta han somna in istället för att låta han leva vidare och ev fortsätta sitt beteende. Katten är redan kastrerad så revirmarkering är inte problemet.
Förhoppningsvis är det en urinvägsinfektion som blir bra med antibiotika (pasta eller annan). Skulle det vara stenar/grus i urinen, så nej det är inte säkert att det blir pang bom bra på en gång efter en operation (eller om man spolar istället). Grundproblemet finns ju kvar (orsaken till stenarna),
kan vara en UVI som blir bra direkt med antibiotikabehandling (problem relativt löst), men troligt att dieten (eventuellt även vätskeintag?) är en del av problemet, vilket innebär månader på specialfoder, kanske resten av dess liv.
Sen kan jag tycka att om man väljer att skaffa ett djur (oavsett vad det kostar) så får man fan acceptera att det kostar om den blir sjuk, speciellt om man är så dum att man inte försäkrar den. Det här med stenar/grus och urininfektioner är ett
mycket vanligt problem hos hankatt, och nåt man enligt min mening bör räkna med
att det kommer att hända. Om man inte vill vara med om det, så skaffa inte katt. Om ni väljer att ta bort den, så skaffa inte ny katt, tack.