Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-28, 12:03
Medlem
Ichtudirwehs avatar
En av mina katter har en jävla ovana att pissa precis vart fan det passar sig för stunden. Har pratat med några veterinärer och de tror att det kan vara urinvägsinfektion eller "stenar". Skall till veterinären inom kort men katten är inte försäkrad (bondkatt för 100 kr) . Är det värt att låta dem operera bort problemet för en stor summa. Det garanterar ju inte att katten inte kommer att pissa ner soffor,golv etc i fortsättningen.

Personligen så tror jag att det hade varit mer värt att låta han somna in istället för att låta han leva vidare och ev fortsätta sitt beteende. Katten är redan kastrerad så revirmarkering är inte problemet.
Citera
2011-05-28, 12:07
Medlem
När min katt hade urinvägsinfektion så fick den en pasta som man skulle ge morgon och kväll. Sedan var problemet borta. Katten behövde inte opereras iallafall.

Men överväg att ge bort katten först innan du bestämmer dig för att avliva den. Jag hade för några år sen en katt som var som din och den trivdes bäst som ensamkatt i ett annat hem. Så den slutade med sitt beteende med att kissa överallt. Det var en ren protest.
Citera
2011-05-28, 12:12
Medlem
Ichtudirwehs avatar
Det där med pastan låter väldigt intressant, hur ska man förmå katten att äta den (Katten är löjligt kräsen) vad heter den och vart finns den att köpa?
Citera
2011-05-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichtudirweh
Det där med pastan låter väldigt intressant, hur ska man förmå katten att äta den (Katten är löjligt kräsen) vad heter den och vart finns den att köpa?
Kommer dessvärre inte ihåg vad den heter, men vi fick den via recept av veterinären. En blåvit kartong minns jag och så var det i en stor spruta. Det gick bra för mig att "tvångshålla" katten. Självklart kom det utanför munnen men eftersom katten tyckte det var irriterande att ha pasta vid mungipan slickade den upp den själv.

Man kan annars testa att ta på lite pasta på tassarna, då brukar vissa tvätta bort det.
Citera
2011-05-28, 13:25
Medlem
Citat:
En av mina katter har en jävla ovana att pissa precis vart fan det passar sig för stunden. Har pratat med några veterinärer och de tror att det kan vara urinvägsinfektion eller "stenar". Skall till veterinären inom kort men katten är inte försäkrad (bondkatt för 100 kr) . Är det värt att låta dem operera bort problemet för en stor summa. Det garanterar ju inte att katten inte kommer att pissa ner soffor,golv etc i fortsättningen.

Personligen så tror jag att det hade varit mer värt att låta han somna in istället för att låta han leva vidare och ev fortsätta sitt beteende. Katten är redan kastrerad så revirmarkering är inte problemet.

Ok så du låter hellre katten kissa på golvet av smärta än ge den den vård den enligt lag ska ha?
Jag tycker du omedelbart uppsöker veterinären och befriar den från plågan som en UVI eller stenar ger , du har tagit ansvar för ett djur och det är din förbannade skyldighet att skydda och vårda den då den inte kan göra det själv.
Citera
2011-05-28, 17:21
Medlem
Myrtens avatar
Citat:

Förhoppningsvis är det en urinvägsinfektion som blir bra med antibiotika (pasta eller annan). Skulle det vara stenar/grus i urinen, så nej det är inte säkert att det blir pang bom bra på en gång efter en operation (eller om man spolar istället). Grundproblemet finns ju kvar (orsaken till stenarna), kan vara en UVI som blir bra direkt med antibiotikabehandling (problem relativt löst), men troligt att dieten (eventuellt även vätskeintag?) är en del av problemet, vilket innebär månader på specialfoder, kanske resten av dess liv.

Sen kan jag tycka att om man väljer att skaffa ett djur (oavsett vad det kostar) så får man fan acceptera att det kostar om den blir sjuk, speciellt om man är så dum att man inte försäkrar den. Det här med stenar/grus och urininfektioner är ett mycket vanligt problem hos hankatt, och nåt man enligt min mening bör räkna med att det kommer att hända. Om man inte vill vara med om det, så skaffa inte katt. Om ni väljer att ta bort den, så skaffa inte ny katt, tack.
Citera
2011-05-28, 19:25
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:

Allvarligt talat, det är precis såna som du som ej bör ha djur då du hellre överväger att låta han somna in än att kosta på veterinärskostnad.

Han har förmodligen kristaller i urinblåsan som täpper till urinröret och då förmodligen också urinvägsinfektion. Min ena katt håller precis på att bli frisk från detta fenomen med hjälp av specialfoder och antibiotika.

Att din sedan kissar lite överallt kan bero på många olika faktorer. Är det en innekatt så kanske inte kattlådan är ren?

Sedan förstår jag inte riktigt varför det inte skulle finnas anledning att försäkra honom trots att han är bondkatt?
Senast redigerad av OrganiC 2011-05-28 kl. 19:27.
Citera
2011-05-29, 16:04
Medlem
Ichtudirwehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Förhoppningsvis är det en urinvägsinfektion som blir bra med antibiotika (pasta eller annan). Skulle det vara stenar/grus i urinen, så nej det är inte säkert att det blir pang bom bra på en gång efter en operation (eller om man spolar istället). Grundproblemet finns ju kvar (orsaken till stenarna), kan vara en UVI som blir bra direkt med antibiotikabehandling (problem relativt löst), men troligt att dieten (eventuellt även vätskeintag?) är en del av problemet, vilket innebär månader på specialfoder, kanske resten av dess liv.

Sen kan jag tycka att om man väljer att skaffa ett djur (oavsett vad det kostar) så får man fan acceptera att det kostar om den blir sjuk, speciellt om man är så dum att man inte försäkrar den. Det här med stenar/grus och urininfektioner är ett mycket vanligt problem hos hankatt, och nåt man enligt min mening bör räkna med att det kommer att hända. Om man inte vill vara med om det, så skaffa inte katt. Om ni väljer att ta bort den, så skaffa inte ny katt, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av OrganiC
Allvarligt talat, det är precis såna som du som ej bör ha djur då du hellre överväger att låta han somna in än att kosta på veterinärskostnad.

Han har förmodligen kristaller i urinblåsan som täpper till urinröret och då förmodligen också urinvägsinfektion. Min ena katt håller precis på att bli frisk från detta fenomen med hjälp av specialfoder och antibiotika.

Att din sedan kissar lite överallt kan bero på många olika faktorer. Är det en innekatt så kanske inte kattlådan är ren?

Sedan förstår jag inte riktigt varför det inte skulle finnas anledning att försäkra honom trots att han är bondkatt?

Jag köper absolut att det är osmart att inte försäkra katterna då det är lätt hänt för en hankatt att få problem med sten eller Urinvägsinfektion. Det tar jag på mig utan protest. Kattlådan håller jag efter precis som man ska. De 2 andra katterna jag har går dit och gör sitt utan problem.

Det här med att låta katten somna in istället för att ta veterinärs kostnad är ju inget jag egentligen vill men det vore ju förbannat trist om man lägger ut kostnaden för att få bort stenar etc, (har någon några prisuppgifter?) och katten fortsätter urinera på högst olämpliga platser som han själv vill!

Det här med vätskeintaget har jag svårt att ha koll på då det som sagt finns 2 andra katter till i hushållet som också delar foder och vatten. Att separera katten (för att ha koll på om han dricker ordentligt) ifrån de andra funkar inte för då blir det ett jävla liv (separationsångest typ).
Citera
2011-05-29, 17:16
Medlem
Men du måste endå ta katten till veterinären det är ditt ansvar.
Sen ska man ha 2 lådor minst på 3 katter då dom är lite kinkiga med sånt.
Är den inte kastrerad så är ju det självklart fixa det för eliminera kissandet när den är frisk.

Katten LIDER nu så och kopplar smärtan med kattlådan , avliva den då snabbt istf plåga den.

Finns en risk att skräpmat (torrfoder)som de billigare fodrena i affären ger urinsten satsa på lite kvalitet.
Senast redigerad av Sana 2011-05-29 kl. 17:18.
Citera
2011-05-29, 17:51
Medlem
Ichtudirwehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Men du måste endå ta katten till veterinären det är ditt ansvar.
Sen ska man ha 2 lådor minst på 3 katter då dom är lite kinkiga med sånt.
Är den inte kastrerad så är ju det självklart fixa det för eliminera kissandet när den är frisk.

Katten LIDER nu så och kopplar smärtan med kattlådan , avliva den då snabbt istf plåga den.

Finns en risk att skräpmat (torrfoder)som de billigare fodrena i affären ger urinsten satsa på lite kvalitet.
Som jag skrev så ska katten till veterinären i veckan. Och en kattlåda till står på inköpslistan.

Katten är kastrerad sen ca 3 år tillbaka.
Citera
2011-05-29, 17:57
Medlem
felpost..
Citera
2011-05-29, 18:43
Medlem
OrganiCs avatar
Att ha 3 katter och bara 1 låda.. Hur tänkte ni då?
Gällande veterinärskostnaden, så beror det ju på vad som måste göras. Sköljning av urinröret kostar mer än bara smärtstillande. Då jag har försäkrat mina katter sen jag fick dem (ja de är båda bondkatter), så får jag tillbaka allt på försäkringen. I början tyckte jag också det var onödigt men eftersom man inte i förväg vet vad som kan hända, så är man dock tacksam över att ha dem försäkrade när väl olyckan inträffar.

Är era andra två katter försäkrade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in