2011-05-28, 10:10
Medlem
Echoess avatar
Skriver nu från min gamla dator...
Då jag försöker starta min dator hinner windows (xp, service pack 3) loada men innan jag hinner göra något så får jag en blue screen i 0,5 sek innan datorn startar om. När jag kör i failsafe mode och gör en system restore kommer det endast upp en ruta som säger att inget har förändrats. Efter ett antal omstartningar får jag nu även: "c\windows\mroINU.dll" error.

Jag hade igår problem med virus som åt upp min CPU och som fuckade mitt AVG. Jag "löste" problemet genom att avinstallera AVG med "Revo uninstaller" och sedan installera avast gratisversionen. Avast ville kör igenom en sökning vid nästa uppstart vilket jag tillät. Sedan då den hittade några virus så klickade jag på att sätta alla i karantän (inkluderad en fil i windows, kanske var detta som fuckade upp min dator.)

Jag skulle VERKLIGEN uppskatta om någon kunde hjälpa mig eftersom jag, p.g.a jobb, inte har möjlighet att föra in min dator till någon expert inom en snar framtid.
Citera
2011-05-28, 10:25
Medlem
Lullebulle1s avatar
Det är bara att formatera och sen installera Windows för din del.
Citera
2011-05-28, 10:54
Medlem
Echoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Det är bara att formatera och sen installera Windows för din del.
Ajdå... hade en hel del med musik, blider och textdokument som jag helst inte skulle vilja förlora. Går det att kopiera över till t.ex. USB minnen om man startar i windows safe mode?
Citera
2011-05-28, 10:58
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echoes
Ajdå... hade en hel del med musik, blider och textdokument som jag helst inte skulle vilja förlora. Går det att kopiera över till t.ex. USB minnen om man startar i windows safe mode?
Inte säker på det, om det inte går kan du gå in i felsäkert läge med nätverket aktiverat, sen delar du ut en mapp på en annan dator och tillåter andra användare att ändra i den mappen.
Då kan du föra över filerna från den "trasiga" datorn till en annan via nätverket.
Citera
2011-05-28, 11:23
Medlem
Echoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Inte säker på det, om det inte går kan du gå in i felsäkert läge med nätverket aktiverat, sen delar du ut en mapp på en annan dator och tillåter andra användare att ändra i den mappen.
Då kan du föra över filerna från den "trasiga" datorn till en annan via nätverket.
Tror jag kör på det. Genom lite googlande så fick jag reda på att man kan fixa liknande problem genom att sätta in windows cd:n och klicka repair och på så sätt få datorn att starta utan problem och ändå behålla innehållet. Kan detta stämma och riskerar jag att förlora allt genom att testa det?
Citera
2011-05-28, 11:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du kan förlora data som är lagrade i mappen All Users, samt standardmappar och standardinställningar som är lagrade i mappen Default User, när du installerar om, reparerar eller uppgraderar Windows XP. Dessutom kan följande saknas: genvägar på Start-menyn, objekt i Autostart-gruppen samt dokument, bilder och musikfiler som är lagrade i mappen Delade dokument enligt Microsoft.
Citera
2011-06-14, 17:52
Medlem
Echoess avatar
Jag saknade CDn till windows så jag förde den till reparation istället. Visade sig att de var tvungna att byta ut min hårddisk. Förstår verkligen inte hur detta hände, det är andra gången nu som jag får problem som verkar vara orsakade av virus som resulterar i att hårddisken pajjar.
Är det någorlunda vanligt med sådana virus eller har jag helt enkelt skit kvalitet på datorn och otrolig otur?
Citera
2011-06-14, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Echoes
Jag saknade CDn till windows så jag förde den till reparation istället. Visade sig att de var tvungna att byta ut min hårddisk. Förstår verkligen inte hur detta hände, det är andra gången nu som jag får problem som verkar vara orsakade av virus som resulterar i att hårddisken pajjar.
Är det någorlunda vanligt med sådana virus eller har jag helt enkelt skit kvalitet på datorn och otrolig otur?
det var inget fel på din hårddisk, du kunde bara ha installerat om windows så skulle det fungerat bra.

dom bara bytte ut din hårddisk för dom orkade inte ta bort alla virus och sånt.
Citera
2011-06-15, 15:07
Medlem
Echoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det var inget fel på din hårddisk, du kunde bara ha installerat om windows så skulle det fungerat bra.

dom bara bytte ut din hårddisk för dom orkade inte ta bort alla virus och sånt.
Betvivlar starkt att de skulle ljuga för mig eftersom min far känner chefen på företaget ganska väl. Han förklarade att det fanns ett mindre fel på hårddisken som blev värre av någon mjukvara jag installerat. De har tydligen suttit och kämpat med att få säkerhetskopierat största delen av mina filer ganska länge.
Citera
2011-06-17, 21:05
Medlem
vampenss avatar
Ladda ner en version av Ubuntus Live-CD och installera den på ett USB-minne. Sätt in USB-minnet i datorn och säg åt den att starta därifrån. Kopiera sedan över allt du vill spara till USB-minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in