2011-05-28, 01:13
Medlem
Hej,

En vän till mig berättade för mig ikväll att han upplever syn-hallucinationer av en flicka i 8-årsåldern då han är i ensamt sällskap. Han är fullt medveten om att detta är hallucinationer och inte verklighet.

Med detta nämnt har personen i fråga sjukdomsinsikt vilket innebär att denne inte borde ha t.ex. psykos eller liknande.

Eftersom att detta dessutom enbart inträffar då han är ensam borde det innebära att det är något som han på något plan kan styra över själv.

Han har upplevt detta i en vecka ca, och det är inget som direkt oroar honom själv. Är detta något som han bör oroa sig för? Tycker själv att det låter som något stress-relaterat eller liknande trots att jag aldrig hört talas om det förut.

Tacksam för svar och ha det gött!

Puss och skål <3
Citera
2011-05-28, 01:42
Medlem
linluggs avatar
Under en period när jag pluggade och hade det enormt stressigt, såg jag råttor som vällde fram och klättrade på mig. Föreläsarens ansikte rann ut vid ett annat tillfälle.

Människan klarar inte hur mycket stress som helst.
Citera
2011-05-28, 01:51
Medlem
Nej det stämmer nog. Har själv haft hörselhallucinationer som jag inte vet vad de beror på, men som försvunnit med tiden och som jag inte heller riktigt brytt mig om. Antagligen stress-relaterat det med.

Men just syn-hallucinationer har visat sig (När jag googlat det), att det tom är ovanligt hos schizofrena, men om du med haft det och killen inte berättat det som en händelse han varit med om, så borde detta vara ngt annat än psykisk sjukdom kan man tycka.
Citera
2011-05-28, 09:20
Medlem
linluggs avatar
Jag tror inte din kompis är schizofrena. En person som är det, vet oftast inte om att han/hon är sjuk.
Visst kan man tycka att det är ett underligt sätt för hjärnan att reagera vid stress. Å andra sidan är det bra att bli "varnad" innan hjärnan stänger av helt av överbelastning.
Jag för min del trodde att jag blivit störd på riktigt. Inte alls underligt att det blev så med tanke på att jag arbetade halvtid och pluggade heltid. Jag hade varken tid att äta eller sova.
Citera
2011-05-29, 06:20
Medlem
Dåligt sömn, kombinerat med mycket stress kan åsamka synhallucinationer. Jag har erfarit detta den senaste veckan, men idag lyckades jag sova 1 timme mer än jag gjort på jävligt länge, och därmed har det ännu inte hänt någonting lurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in