2011-05-27, 23:31
Medlem
Hallå alla.

Det är så att jag vill strukturera upp sambons och min privatekonomi.

Funderar därför på att skaffa ett mastercard till oss var, där vi köper gemensamma saker, och sedan delar vi räkningen vid månadsskiftet. Ganska enkelt.

Dock skulle jag vilja att bland annat hyran (som vi betalar via autogiro) skulle kunna hamna på mastercardetes månadsfaktura också, så allting gemensamt hamnar på en och samma räkning.

Av vad jag har hört så kopplas autogiro till ett bankkonto och pengarna dras från kontot, medan mastercard har inget konto (man får en räkning istället).

Nån som har några bra tips hur man skulle kunna trixa och fixa, så att hyran (som betalas via autogiro) kan hamna på kreditkortets månads-räkning?

Tacksam för svar!
Citera
2011-05-27, 23:37
Medlem
storm72s avatar
ta ut pengar i en "automat" med alla avgifter de innebär och sätta in på kontot?
Citera
2011-05-28, 08:02
Medlem
Draken22s avatar
Autogiro går bara att dra från bankkonton.

Förslagsvis kan ni göra så att ni skaffar ett separat bankkonto (med kredit om ni absolut vill handla på kredit) där alla gemensamma räkningar betalas ifrån, inklusive mastercardfakturan. Då ser ni varje månad hur mycket som dragits från det kontot och hur mycket var och en ska betala.

Ex. har ni 0 kr på det kontot och en kredit på 20.000 kr. Efter att månadens räkningar dragit så är det -8.000 kr på kontot (alltså utnyttjat 8.000 kr av krediten) och var och en sätter då in 4.000 kr till det kontot om ni delar 50/50.
Citera
2011-05-29, 08:02
Medlem
Jaha, så det finns så kallade "kreditkonton"?

Det verkar som inte Swedbank har såna konton. Du råkar inte veta en bank som har?
Citera
2011-05-29, 08:06
Medlem
kör ni samma bank ?
så som jag å min brud kör så har vi samma bank med dispositionsrätt till varandra.
vill du så skaffar du bara ett till konto med en kredit på som du skaffar 2 kort till! (ej kreditkort)
1 till din kärring med hennes namn på åsså 1 till dig.
till vanliga konton kan du lägga på autogiron tex hyra, el osvosv.
Då kör vi med Skandiabanken.
Citera
2011-05-29, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
Då kör vi med Skandiabanken.

Kollade snabbt på Skandiabankens hemsida. Vad för sorts konto är ett kreditkonto? Eller kan man göra om ett vanligt allt-i-ett-konto till kredit?
Citera
2011-05-29, 10:39
Medlem
jadu va så längesedan jag gjorde själva ansökan och la upp det, men jag har iaf på mitt alltiett konto.
prova å ring deras kundtjänst å hör vad dom säger.
Citera
2011-06-01, 20:14
Medlem
Draken22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corgrath
Jaha, så det finns så kallade "kreditkonton"?

Det verkar som inte Swedbank har såna konton. Du råkar inte veta en bank som har?

Det är ett vanligt bankkonto som man kan välja att ha kredit på. Swedbank har detta, har själv ett bankkonto där (vanligt "lönekonto") med kredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in