• 3
  • 4
2011-05-29, 12:29
Medlem
Durkheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns ingen sådan medicin. Antingen tar man medicin i förebyggande syfta 1 "puff" på morgonen som innehåller något kortisoninnehåll eller så tar man akutmedicin vid behov som innehåller luftrörsvidgande.
Du säger att det inte finns medicin som ska ges regelbundet, sedan säger du att det finns medicin som ges regelbundet. Hur ska du ha det?

Det framstår som att personen givit sitt barn medicin varje morgon vid lämnande på dagis, alltså handlar det troligtvis inte om akutmedicin. Personen hävdar att dagispersonalen svarat jakande på uppmaningen att ge barnet sin medicin. Sedan visar det sig att personalen struntat i det. Jag anser att personalen gjorde fel, deras arbete är att ta hand om barnen. Att vid ett enskilt tillfälle ge ett barn medicin som föräldern missat att ge, medicin som dessutom finns tillgänglig på dagis, det är inte att anse som utanför deras arbetsuppgifter. Att ljuga för en förälder och strunta i att ge ett barn medicin man lovat att ge är däremot fel.

Citat:
Det är som sagt bara en öm överbeskyddande förälder som absolut vill att barnet skall ta puffar varje timme.
Du vet väldigt mycket om det här. Känner du personen, eller finns det någon annan anledning till varför du känner till mycket mer om fallet än vad som står i tråden?
Citera
2011-05-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durkheim
Du säger att det inte finns medicin som ska ges regelbundet, sedan säger du att det finns medicin som ges regelbundet. Hur ska du ha det?

Det framstår som att personen givit sitt barn medicin varje morgon vid lämnande på dagis, alltså handlar det troligtvis inte om akutmedicin. Personen hävdar att dagispersonalen svarat jakande på uppmaningen att ge barnet sin medicin. Sedan visar det sig att personalen struntat i det. Jag anser att personalen gjorde fel, deras arbete är att ta hand om barnen. Att vid ett enskilt tillfälle ge ett barn medicin som föräldern missat att ge, medicin som dessutom finns tillgänglig på dagis, det är inte att anse som utanför deras arbetsuppgifter. Att ljuga för en förälder och strunta i att ge ett barn medicin man lovat att ge är däremot fel.

Du vet väldigt mycket om det här. Känner du personen, eller finns det någon annan anledning till varför du känner till mycket mer om fallet än vad som står i tråden?

läskunnigheten är inte skarp hos dig ser jag...

TS är inte unik, det går nog 5 sådana föräldrar på dussinet i sveriges förskolor och skolor.
Citera
2011-05-29, 12:35
Medlem
Slå in pannbenet på henne förfan!
Citera
2011-05-29, 12:58
Medlem
Durkheims avatar
Citat:
läskunnigheten är inte skarp hos dig ser jag...
Jag antar att du menar min kommentar om hur du ska ha det. Förklara i så fall gärna på vilket sätt en medicin som ges en gång om dagen inte är en medicin som ges regelbundet.

Du får även gärna förklara hur det kommer sig att du vet mer om det här fallet än vad som står i diskussionen, vad är det du vet som inte vi vet? Eller hittade du bara på när du skrev att personen som startade diskussionen ville att barnet skulle ha medicin en gång i timmen?
Citera
2011-05-29, 17:08
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkheim
Jag antar att du menar min kommentar om hur du ska ha det. Förklara i så fall gärna på vilket sätt en medicin som ges en gång om dagen inte är en medicin som ges regelbundet.

Du får även gärna förklara hur det kommer sig att du vet mer om det här fallet än vad som står i diskussionen, vad är det du vet som inte vi vet? Eller hittade du bara på när du skrev att personen som startade diskussionen ville att barnet skulle ha medicin en gång i timmen?

Förebyggande
astmamedicin (exempelvis Pulmicort) tas en gång om dagen, oftast på morgonen. Det finns även astmamedicin som ska tas vid behov (Bricanyl, Airomir etc).

Vad gäller Methos övriga inlägg vet ju inte jag vilken kunskap h*n har i det aktuella fallet, dock vet jag hur de flesta mammor (och ofta även pappor) är nuförtiden. Överbeskyddande, överreagerar för minsta lilla, ammar i 14 år osv osv osv i all oändlighet. Jag försöker att inte vara sådan men antar att jag inte alltid lyckas...

Men är mitt barn så sjukt att det måste ha livsnödvändig medicin på dagarna stannar jag ju naturligtvis hemma med det och skickar det inte till dagis och lägger allt ansvar på outbildad personal. Det verkar bara rubbat.

Mvh
Astmatiker samt mor till son med astma.
Citera
2011-05-29, 17:39
Medlem
Durkheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine

Förebyggande
astmamedicin (exempelvis Pulmicort) tas en gång om dagen, oftast på morgonen. Det finns även astmamedicin som ska tas vid behov (Bricanyl, Airomir etc).
Vilket innebär att det finns medicin som tas regelbundet.

Citat:
Vad gäller Methos övriga inlägg vet ju inte jag vilken kunskap h*n har i det aktuella fallet, dock vet jag hur de flesta mammor (och ofta även pappor) är nuförtiden. Överbeskyddande, överreagerar för minsta lilla, ammar i 14 år osv osv osv i all oändlighet. Jag försöker att inte vara sådan men antar att jag inte alltid lyckas...

Men är mitt barn så sjukt att det måste ha livsnödvändig medicin på dagarna stannar jag ju naturligtvis hemma med det och skickar det inte till dagis och lägger allt ansvar på outbildad personal. Det verkar bara rubbat.

Mvh
Astmatiker samt mor till son med astma.
Visst är det så, men samtidigt vet man hur vissa dagisfröknar är, det kan gå bra lång tid innan de reagerar över att någon saknas.

Personen lade inte över ansvaret på medicinen på dagispersonalen, utan hade vid ett enstaka tillfälle glömt att göra det själv och kontrollerade med dagispersonalen som svarade att de skulle fixa det.

Personligen tycker jag att det verkar rubbat att en individ vars jobb det är att se till välbefinnandet av små barn ljuger om att de ska ge ett barn medicin.
Citera
2011-05-30, 01:23
Medlem
Citat:
Att ha rätt att ge medicin och att det är enkelt att ge dem är två helt skilda saker min vän.

Det som har störst övervägande tyngd är om medicineringen anses vara sjukvårdande eller egenvårdande. Är det sjukvårdande behövs det utbildning och delegering från lägst en distriktssköterska (vid barndiabetes och tunga medicinska frågor är det sjukvårdande, astma brukar vara egenvårdande). Är medicinen beslutad av läkare som egenvård är det vårdnadshavaren som är ansvarig för rätt medicinering.

Så här tycker lärarförbundet om barns medicinering i skolorna
http://www.lararforbundet.se/web/ws....5?OpenDocument

Eftersom att skolan och förskolan ligger i ett gränsland mellan två tillsynsansvariga, (vårdnadshavaren och sjukvården) så har vi ganska svårt för att veta vad man skall stå.
Det ingår inte i våra arbetsuppgifter att medicinera barn, det är sjukvårdens uppgift (skolhälsovården). Men skolan är tillsynsansvarig när barnet är på skolans område.
Samtidigt är det alltid vårdnadshavaren som har det yttersta ansvaret för barnets hälsa i skolan.
Om en lärare gör något fel, så kan denne personligen avkrävas skadestånd. Där av kan man inte tvinga en annan yrkesgrupp att göra sjukvårdens arbete.
USK, SSK, och läkare är utbildade på sjukvård. Lärare är utbildade på pedagogik. En stor skillnad.

Nu syftade jag iofs på att du sa både att det var enkelt och att det krävdes utbildning, men det var mest en lustig observation.

Jag förstår inte varför du blandar in saker som alldeles uppenbart inte har med saken att göra? Det är klart att sjukvårdande uppgifter ska göras av utbildad personal med delegering. I det här fallet handlar det dock egenvårdande medicinering och då är det alldeles klart att förskolepersonal både får och ska ge sådan medicin.

Det mest problematiska i denna situation tycker jag dock nästan är det otrevliga och oseriösa bemötandet från personalen efter händelsen.

För övrigt säger du emot dig själv när du menar att personalen behöver utbildning, men samtidigt menar att personalen har kunskap nog att bedöma om ett barn inte behöver sin medicin... Du känns lite lätt partisk? Jag har själv jobbat (en kortare period) på förskola och jag vet att det finns väldigt många som jobbar där som är väldigt nonchalanta och inte har ordentlig koll på barnens säkerhet...
Citera
2011-05-30, 21:00
Medlem
MiJes avatar
Citat:
Det finns ingen sådan medicin. Antingen tar man medicin i förebyggande syfta 1 "puff" på morgonen som innehåller något kortisoninnehåll eller så tar man akutmedicin vid behov som innehåller luftrörsvidgande.

Man skulle kunna ta luftrörsvidgande regelbundet vid mycket behov, men då skulle man också se det på barnet. Antingen att barnet hostar rejält mycket, eller att barnet inte orkar vara med på det som är normal aktivitet.

Det är som sagt bara en öm överbeskyddande förälder som absolut vill att barnet skall ta puffar varje timme.

Finns ingen sådan medicin, men det finns en sådan behandling!

Är du astmaläkare för alla barn i hela Sverige eller? Är du medveten om att det är vissa skillnader när det gäller behandling, det är faktiskt individuellt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in