• 2
  • 3
2004-10-17, 22:43
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Jag glömde skriva att allt du behöver är en pytteskvätt, 1 tsk, sesamolja, laxen är så fet i sig.

okej, skillnaden mellan fettet i laxen och t.ex stekfetter och oster är enorm.
sesamolja har jag faktiskt aldrig testat, får ta och testa det.
Citera
2004-10-18, 01:31
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
okej, skillnaden mellan fettet i laxen och t.ex stekfetter och oster är enorm.
sesamolja har jag faktiskt aldrig testat, får ta och testa det.

Själv tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med sesamoljan, den har en väldigt dominant smak.
Citera
2004-10-18, 02:00
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Själv tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med sesamoljan, den har en väldigt dominant smak.
tack för tipset, kan vara bra att veta om man som jag inte har använt sesamolja innan.

Efter alla suveräna tips verkar det som att jag måste köpa hem en jäkla massa lax och labba innan familjen kommer hem, tråkigt när man är den enda i hushållet som käkar lax, iofs så ska jag ge lite till tösen hon käkar det mesta.
Citera
2004-10-18, 10:01
Medlem
Hönapönas avatar
Jag brukar göra foliepaket (1 portionsbit i varje paket), med en dillknippa, en citronskiva, salt och lite vitpeppar (man kan lägga på en liten smörklick eller lite god olja för att förhöja smakerna, men det är inget måste). Släng in i ca 175 grader i 15-20 minuter, servera med potatis eller ris.

Inkokt lax är annars ett annat smalare alternativ, fast den smakar ju godast med hollandaisesås till...
Citera
2004-10-22, 00:35
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Smakar mumma!
Citera
2004-10-22, 00:43
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Smakar mumma!

Visst har den sin plats i köket men att sesamoljan har en stor förmåga att dränka andra smaker är för mig en självklarhet.
God är den, men i lämpliga doser.
Citera
2004-10-24, 00:41
Medlem
Knudsons avatar
Nej, Nej, Nej.
Gör det enkelt. Stek några laxkotletter och koka lite potatis. Servera sen med Blå Bands hollandaisesås och lite grönsaker du tycker om. Går väldigt fort att göra plus att det blir väldigt, väldigt gott! u
Citera
2004-10-25, 10:45
Medlem
Fetaostlax med grönsakspasta

Detta receptet är helt underbart. Jag brukar skippa squashen och använda färsk pasta. Funkar bra med lätt/mini crème fraiche om man inte gillar fett.

http://www.middagsdags.nu/recept/fis...akspasta.shtml
Citera
2004-10-25, 12:02
Medlem
Säkre Sammys avatar
Papperskorgen + pizzerian på gatan...
Citera
2004-11-03, 18:37
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Jag brukar skiva rå lax tunnt som fan, som gravlax... Steka i sesamolja så laxen blir knaprig i kanten, servera med ris och japansk soja!! Gudagott, att ungarna äter sig fyrkantiga gör inte saken sämre...
Tösen har kommit hem från Grekland.

Stekte idag tunnt skivad lax och kryddade med Cirtonpeppar, serverade med potatismos, inget lyx men gott. Tösen älskade det och ville ha mer.

Frågade om de skulle kunna tänka sig äta mer lax någon annan gång och svaret var klart och tydligt JA!!.... detta trots att tösen nästan grät när vi köpte den lilla laxbit som jag tänkte använda som första smakbit.

Nästa gång blir det tunnt skivad lax med någon sås och lite grönt, vad vi ska ha till är inte bestämt än.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in