2011-05-27, 16:19
Medlem
IceTruckKillers avatar
Hej jag undrar om ni tycker att man ska få ha burka på sig om man jobbar som Dagisfröken, Nyhetsuppläsare, Lärare, osv i Sverige.

Själv tycker jag att man inte ska få ha burka på sig överhuvudtaget för till exempel om man är Nyhetsuppläsare så är det ju onödigt att dom visar dem när de pratar även om man ändå inte kan se deras ansikte då kan man ju lika gärna lyssna på radion. Och som Dagisfröken tycker jag att alla barn ska få ha en fröken som dom vet hur dom ser ut inte ha någon burka på sig det är ju som om man har ett spöke bland sig!

Och om man går in i en bensinmack och har moppe hjälm på sig så måste man ta av den men måste man ta av burkan om man går in i en bensinmack med det? Det är ju lika lätt att råna någon med burka som en hjälm!

Svara gärna varför ni tycker som ni tycker.
Citera
2011-05-27, 16:23
Medlem
Självklart ska burka inte få användas vid arbete. Man vill kunna se vilka man arbetar med. Det borde förbjudas på allmän plats också. Burkan har inget i svenska samhället att göra.
Citera
2011-05-27, 16:24
Medlem
HawkIsHowlings avatar
För mig som liberal är det en rätt knepig fråga. Men jag kan säga så här, ingen ska bli tvingad att bära burka och jag skulle själv inte vilja ha en fröken/kollega/kompis som man inte kan se i ansiktet.
Senast redigerad av HawkIsHowling 2011-05-27 kl. 16:26.
Citera
2011-05-27, 16:28
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceTruckKiller
Hej jag undrar om ni tycker att man ska få ha burka på sig om man jobbar som Dagisfröken, Nyhetsuppläsare, Lärare, osv i Sverige.

Själv tycker jag att man inte ska få ha burka på sig överhuvudtaget för till exempel om man är Nyhetsuppläsare så är det ju onödigt att dom visar dem när de pratar även om man ändå inte kan se deras ansikte då kan man ju lika gärna lyssna på radion. Och som Dagisfröken tycker jag att alla barn ska få ha en fröken som dom vet hur dom ser ut inte ha någon burka på sig det är ju som om man har ett spöke bland sig!

Och om man går in i en bensinmack och har moppe hjälm på sig så måste man ta av den men måste man ta av burkan om man går in i en bensinmack med det? Det är ju lika lätt att råna någon med burka som en hjälm!

Svara gärna varför ni tycker som ni tycker.

Jag tror inte att det skulle gå särskilt bra, just därför att två kulturer krockar något så intensivt. Här i Sverige så är ju vi väldigt vana vid kroppsspråket och att man kan se den personen som talar, visserligen så finns ju radio, men för det mesta tror jag nog att man slölyssnar då och att det är på ett annat sätt än i skolan!

Hade jag gått i skolan som elev och min lärare hade haft burka på sig - så hade jag nog inte kunnat koncentrera mig på vad hon sa och lärde ut. Utan endast riktat uppmärksamheten på kläderna. Och kanske är jag inte ensam om detta? Men däremot så tror jag nog att hon skulle kunna vara lärare för blinda elever - eftersom de endast fokuserar på rösten! Är man inte blind så fokuserar man ju även väldigt mycket på det som man ser - och där kan nog lite av problemet ligga!
Citera
2011-05-27, 16:34
Medlem
Jag tycker att dem yrkena som innebär kundkontakt är problematiska. Om en kvinna sitter med burka och kodar data så tycker jag det är okej. Men jag har den uppfattningen som så, att burka ser förjävligt ut och för mig symboliserar förtryck.

Sen kan man ju också dra pararellen att när vi åker på semester till, till exempel Equpten så måste våra kvinnor anpassa sig till deras normer med mera klädsel. Jag menar borde inte detta vara ömsesidigt?
Citera
2011-05-27, 16:37
Medlem
IceTruckKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Jag tror inte att det skulle gå särskilt bra, just därför att två kulturer krockar något så intensivt. Här i Sverige så är ju vi väldigt vana vid kroppsspråket och att man kan se den personen som talar, visserligen så finns ju radio, men för det mesta tror jag nog att man slölyssnar då och att det är på ett annat sätt än i skolan!

Hade jag gått i skolan som elev och min lärare hade haft burka på sig - så hade jag nog inte kunnat koncentrera mig på vad hon sa och lärde ut. Utan endast riktat uppmärksamheten på kläderna. Och kanske är jag inte ensam om detta? Men däremot så tror jag nog att hon skulle kunna vara lärare för blinda elever - eftersom de endast fokuserar på rösten! Är man inte blind så fokuserar man ju även väldigt mycket på det som man ser - och där kan nog lite av problemet ligga!

Jag gillar din ide med att dom skulle kunna vara lärare för blinda för dom påverkas inte av att lärarna har burka. Och som du säger att man inte skulle kunna koncentrera sig om nån skulle ha burka det är precis vad jag menar det skulle inte gått!
Citera
2011-05-27, 16:47
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Arbetsgivaren har ju ingen skyldighet att anställa en person som vägrar att ha andra klädsel än just burka. Precis som att flygbolag inte behöver anställa flygvärdinnor med synliga tatueringar då det bryter mot deras policy.

Det måste ju ligga i arbetsgivarens händer hur den vill att sina anställda ska klä sig på betald arbetstid. Om de tillåter burka i en tv-sändning eller på dagis så får den göra det utan att vi ska lägga oss i och "styra upp".

Skulle vara hemskt om arbetstagaren fick mer makt över sin arbetsgivare :S
Citera
2011-05-27, 16:52
Medlem
IceTruckKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Arbetsgivaren har ju ingen skyldighet att anställa en person som vägrar att ha andra klädsel än just burka. Precis som att flygbolag inte behöver anställa flygvärdinnor med synliga tatueringar då det bryter mot deras policy.

Det måste ju ligga i arbetsgivarens händer hur den vill att sina anställda ska klä sig på betald arbetstid. Om de tillåter burka i en tv-sändning eller på dagis så får den göra det utan att vi ska lägga oss i och "styra upp".

Skulle vara hemskt om arbetstagaren fick mer makt över sin arbetsgivare :S

Ja men skulle du vilja att dina barn gick på en skola/dagis där lärarna hade burka?
Själv skulle jag inte vilja det!
Citera
2011-05-27, 16:56
Medlem
tj.s avatar
Avskaffa DO och låt chefen eller företagets styrelse besluta om företagets klädpolicy. Rätt simpel lösning.
Citera
2011-05-27, 16:56
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Jag gillar din ide med att dom skulle kunna vara lärare för blinda för dom påverkas inte av att lärarna har burka. Och som du säger att man inte skulle kunna koncentrera sig om nån skulle ha burka det är precis vad jag menar det skulle inte gått!

Exakt! Det blir nog endast som en mur man hör ord ifrån! Man skulle lika gärna kunna stå vägg i vägg och tala, samma effekt tror jag!

Men det har nog till mesta delen med kulturen att göra! Kanske skulle det bli för intensivt om man som Svensk åkte till mellanöstern och blev lärarinna och undervisade utan burka.

Jag känner personligen större trygghet då jag möter en person som jag kan se, än om jag tex. skulle möta någon i burka. Dock så har jag nog endast sett kvinnor i slöja, och inte med heltäckande klädsel, men jag känner direkt att om jag hade mött den här personen - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Woman_walking_in_Afghanistan.jpg?uselang=sv - så skulle jag känna obehag! Kanske sitter det i att jag som person blir misstänksam då jag ser personer som skyler sig. Även människor som bär luva kan enligt mig vara lite skrämmande just därför att jag inte kan se deras ansikte. Och så blir man misstänksam och tänker: H*n kan göra vad h/n vill med mig. Och jag kan isåfall inte identifiera h*n. Samma tanke skulle jag nog ha om jag mötte en person som bar burka. Inte för att jag tror att alla kvinnor som bär burka kommer anfall mig - utan därför att om hon skulle tänka den tanken och göra det - så hade jag absolut legat i underläge.
Citera
2011-05-27, 17:00
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herman123
Självklart ska burka inte få användas vid arbete. Man vill kunna se vilka man arbetar med.

Eller låter du företaget bestämma sin egen klädpolicy. Vad ger dig rätt att bestämma hur de ska bedriva sin verksamhet?
Citera
2011-05-27, 17:01
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ja men skulle du vilja att dina barn gick på en skola/dagis där lärarna hade burka?
Själv skulle jag inte vilja det!

Nu vill jag ju inte ha barn men nej det skulle jag inte vilja. Men om det är så förskolechefen tycker så får du hitta ett annat dagis (vet att det kan vara piss-svårt :S). Men jag är rätt säker att det i så fall kommer bildas dagis som inte tillåter burka. Nu är burka iof ett väldigt litet problem - ytterst liten risk att just ens barn hamnar där.

Jag tycker däremot att all undervisning ska vara fri från religiös påverkan så kanske man inte skulle tillåta "kunskapens salar" att lärarna bär burka. Så där har vi kanske ett undantagsgrej. Men annars tycker jag att arbetsgivaren får bestämma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in