Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
2009 var jag aktieägare i RABT, som jag då trodde var ett mycket solitt bolag som kunde ägas länge, men mina förhoppningar grusades då jag överskattade betydelsen av substansrabatten samtidigt som jag underskattade volatiliteten i intjäningsförmågan. Substansrabatten låg runt 50 %, men det var på bokfört värde som stämde ganska illa med verkliga värdet. Vidare är kassaflödena betydligt viktigare än eventuell substansrabatt. Vad gäller intjäningen svänger den något enormt, vilket jag bittert fick erfara när förlusterna stod som spön i backen. Mitt råd är att välja något säkrare, helst en annan bransch. I rederibranschen är lönsamheten relativt svag och intjäningen, särskilt i RABT:s fall, volatil samtidigt som det råder överetablering på den globala marknaden. Styckningen som sker lär inte förändra läget alltför markant för att jag ska avråda från att ge sig ut på haven med rederiaktier.
Kan bara instämma. Även jag lärde mig den hårda vägen, trots varningar från bättre vetande, genom att äga aktien under en kort period under 2009. Givetvis är det inte omöjligt att tjäna pengar på någon aktie om man kan sätta sig in bra i verksamheten och uppskatta en margin of safety med viss träffsäkerhet, men som lekman är det nog oerhört svårt att göra vettiga uppskattningar av intjäning inom just rederibranschen. Capex äter upp så oerhört mycket av kassaflödena över tid. RABT förefaller heller inte vara ett särdeles välskött företag inom branschen eller ha någon nisch som ger dem konkurrensfördelar. Branschen har ju precis samma problem som flygbranschen, det vill säga de abnorma fasta kostnader som urholkar företagets equity under de tider flottan är underanvänd. Vad jag minns är RABT:s flotta dessutom inte särskilt modern och måste fasas ut över en period allt eftersom (lagstiftnings-)trycket mot dubbelskroviga fartyg blir större. Då är värdet av flottan på balansräkningen ännu mer överdriven eftersom fartygen utifall att de inte kan användas i kommersiellt syfte endast har sitt scrap value som värde vid kommande utfasning.
Det är möjligt att det finns dolda värden som kan lösgöras genom en delning, men den där delningen har det snackats om i minst 2-3 år nu, så det är inget jag skulle sätta mitt hopp till.