Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Jag litar på att vi har det korrekta budskapet i de bevarade handskrifterna till NT, vilket du tydligen inte gör.
Det är en red herring, jag litar på att budskapet i bibeln är tillräcklig för att få reda på Guds vilja.
Du verkar tro att bibeln är skriven av Gud ord för ord, men bibeln är tydlig med att skrifterna är
inspirerade av Gud. Bibeln är inte som dom tio budorden som Gud själv skrev på stentavlor.
Så det är en viss skillnad mellan stentavlorna och skrifterna.
Gud har bevarat hans budskap i dom inspirerade skrifterna, men det är inte samma sak som att varenda bokstav och ord som vi har är enligt Guds vilja. Du är förmodligen medveten om det har funnits olika varianter av manuskript, inspirationen gäller dom skrifter som bibelskribenterna skrev, men vi har inte kvar deras originalhandskrifter. Därför måste man skilja mellan den ursprungligen inspirerade texten och dom senare avskrifterna. Att det finns textvarianter visar att dom inte nödvändigtvis är identiska i varje detalj.
Om Gud hade velat att bibeln var exakt enligt hans tankar ord för ord, så skulle han ha skrivit den själv, men nu valde han ofullkomliga människor som skulle föra vidare hans tankar. Det finns en mening med det, som handlar om den fria viljan, och att människor skulle kunna förvränga bibelns budskap:
"
I Paulus skrifter finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)
"
Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten." (2 Thess 2:11-12 Bibel2000)
Om man fastnar i detaljer, så som att Guds namn inte står i NT, så missar man hela bilden där Gud uppenbarade sitt namn för Moses, och att det namnet skulle vara för evigt:
"
Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2 Mose 3:15 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Det betyder att Jesus och apostlarna inte använde Namnet.
Det kan du inte bevisa, tvärtom sade du själv att prästerna använde Guds namn, varför skulle inte Jesus och lärjungarna kunnat använda Guds namn, om än inte så öppet för vem som helst?
Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Som texterna visar använde de i stället ersättningsord. Om vi inte kan lita på handskrifternas vittnesbörd är vi i en svår belägenhet. Då kan allt möjligt ha blivit ändrat.
Då får du problem med andra avvikelser i manuskripten. Har du ens undersökt detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Om NT inte använde Namnet behöver vi inte heller göra det. Det som dög åt Jesus och apostlarna duger åt oss.
Som sagt, du vet inte, men vi vet att Gud aldrig har sagt att
inte använda hans namn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Jag går inte utanför Skriften. Att vi behöver historiska källor betyder inte att dessa avgör vad Gud menar.
Att en judisk religiös tradition hade utvecklats till att man undvek att uttala Guds namn visar vad vissa judar gjorde. Det visar inte varför kristna skulle göra samma sak. För att komma fram till det måste man visa att Jesus och apostlarna undervisade om ett sådant förbud. Och det är just det som saknas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Att profetiorna om välrdsväldena hos Daniel liksom Jesu profetia om Jerusalems förstöring har gott i uppfyllelse det vet vi genom historikers vittnesbörd, inte minst Josefus.
Ja, Josefus är en bekräftelse, men inte en förändring i Guds budskap.
Vi kan använda oss av utomstående källor till mycket, men inte för att tala om hur kristna ska se på saker och ting, det är att gå utöver skriften.