• 1
  • 2
2011-05-27, 04:13
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Kan det bero på att man även "äter med näsan"? Kall mat luktar ju inte på samma sätt som varm mat. Annars måste jag säga att kall köttfärssås smakar gudomligt när man kommer hem på fyllan.

+1
Mat som lagas luktar (eller rättare sagt doftar) en massa. Kall mat är nästan luktlös. Måste vara nått med dofterna som startar en...
Citera
2011-05-27, 04:37
Medlem
Sopels avatar
Det lät faktiskt väldigt troligt. Varm luft stiger, varm mat luktar därför mer och blir då godare. Det köper jag definitivt
Citera
2011-05-27, 05:26
Bannlyst
beror ju på vad det är för mat, och vad den har för konsistens. ta tex. och koka en korv, när den svalnar så blir den hårdare, samma gäller potatis och ost. osv... tror det gör hela grejen samt att om maten är kall så kan känslan bli "obehaglig" så att säga och man njuter inte lika fullt ut.
Citera
2011-05-27, 10:43
Medlem
Lys avatar
Det är nog för att doften lockar aptiten och värme tar fram smaken, då verkar maten aptitligare. Jag äter nästan all mat varm, undantaget är sånt som tsatsiki, det måste ju ätas kallt. Dricker varmt vatten med, tycker inte om kallt vatten. Och nej, kaffe går verkligen inte att dricka kallt. Sen är det väl evolutionärt med, vi har gynnats av att äta varm mat, det är oftast mer lättsmält för oss. Frukt och sånt går ju att äta som det är, men det mesta måste vi tillaga.
Citera
2011-05-27, 10:56
Medlem
Originalets avatar
Det har, som tidigare nämnts att göra med vårt luktsinne. Maten innehåller molekyler, som övergår till gasform vid en viss temperatur som i sin tur gör att luktsinnet kan identifiera lukten.
Citera
2011-05-27, 11:22
Medlem
Jag tror att det till stor del kan bero på vana. Hade vi alltid ätit kall mat, skulle vi nog bli skeptiska om den plötsligt serverades varm. När ett barn börjar äta ska man värma maten till ca 37 grader, de flesta vuxna skulle inte tilltalas av så fesljummen mat.
Citera
2011-05-28, 20:42
Medlem
Tack för alla svar Men vi har inte kommit fram till något direkt 100% svar på frågan. Finns det något svar. Jag har för mig att bakterier frodas i varma miljöer så det borde inte vara hälsosamt att äta varm mat. Men vad vet jag.
Citera
2011-05-28, 20:46
Medlem
Aakes avatar
Värmen frigör ju aromer i maten
Citera
2011-05-28, 22:52
Medlem
arnold2k5s avatar
Min högst ovetenskapliga teori är att varm mat doftar mer=större del av smaken upplevs den vägen
Vid kall mat är våra smaklökar till större del inblandade...

Hahahaha e typ 12a på bollen...
Citera
2011-05-29, 00:57
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Värmen frigör ju aromer i maten

Så varför är viss mat självklar att äta kall? Om nu varm mat är godare på grund av anledningen du skriver.
Är varm isbergssallad godare? Är ett ljummet äpple godare än ett kylskåpskallt? Är läsken godare varm än kall? Ett glas vatten, vad är godast - varmt eller kallt? Enligt din teori skulle alla dessa sakerna vara godare i varmt tillstånd.

Det har såklart att göra med hur man förväntar sig att maten ska smaka. Är man van vid att en sallad ska vara sval och krispig så känns det inte särskilt smaskigt om den är uppvärmd.
Kort sagt - det är en vanesak.

Själv har jag riktigt svårt för värmd nyponsoppa, eftersom jag druckit kyld sådan under hela min uppväxt.
Citera
2011-05-29, 10:11
Medlem
epost72s avatar
Finns det någon mat som är god när den är ljummen?
Jag resonerar som så att en del saker ska vara varma för att man ska kunna äta dem.
Likaså ska en del saker vara kalla för att man ska kunna äta, men mellanstadiet blir sällan lyckat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in