2011-05-26, 22:51
Medlem
baricas avatar
Lite kortfattad information om mig: Jag är 19(20) år, pluggar natur i gymnasiet(19 år och går i gymnasiet? Ja, jag har bytt inriktning två gånger). Går ut tvåan nu i juni. Är(och har varit sen tidig tonår) en ensam person som har svårt att få vänner. Svårt med stora folkmassor, ögonkontakt m.m. Ser inte bra ut, folk tar mig inte seriöst osv när jag väl bjuder på mig själv. Stänger in mig själv och det fungerar bra under hösten, vintern och under tidiga våren men framåt sommaren hamnar jag alltid i depressioner. Brukar komma just precis under denna tid små panikångestperioder(första kom idag) som håller i sig i endast någon dag sen brukar jag hamna i en depression när sommarlovet börjar och som håller i sig fram till augusti oftast. Känslan när man kommer ur depressionen är så fantastisk. Det underlättar heller inte att min far super, brorsan har problem med skolan och morsan har träffat en ny(vill inte bo där, seriöst pallar bara inte det). Sen den här tanken av att "de bästa åren" bara rinner iväg som alla säger till en.

Pallar inte genomgå en så lidsam sommar igen - tänk er själva att vara ensam och allt man har är sina tankar som dessutom är depressiva. Man har ingen medicin, alkohol eller andra ångestdämpande medel. Ja - allt man önskar är att någon ska komma och skjuta en i huvudet när man minst anar det.

Jag har inte fyllt 20 än - om jag förstått rätt har jag rätt till gratis psykvård? Vad ska jag göra? Jag är öppen för medicin, orkar inte mer. När jag tänker tillbaka på förra sommaren... fyfan jag mår illa bara av tanken. Är en uppsökning av kurator på skolan ett bra första steg?
Senast redigerad av barica 2011-05-26 kl. 22:56.
Citera
2011-05-26, 22:55
Medlem
heeermans avatar
Ja en uppsökning av kurator är bra första steg, ryck upp dig!

Allt kan bara bli bättre, hitta en hobby du verkligen gillar? Och börja umgås med folk som tycker om samma sak, underlättar en hel del.
Lycka till, och jag hoppas sommaren blir bättre än förra!
Citera
2011-05-26, 22:57
Medlem
Djonkos avatar
Kuratorn låter som ett utmärkt första steg.

Har du något sommarjobb? Sysselsättning är alltid bra plus att du får en slant om du jobbar. Kanske t.o.m. jobbar med schysta kollegor som du kan hitta på lite grejer med?
Citera
2011-05-26, 22:59
Medlem
Isets avatar
Vet hur du har det. Försommaren är en av mina sämsta tider på året. Gör som ovan säger, hugg kurator (be skolkuratorn om hjälp, dom kan ibland fixa förtur till öppenvården eller Bup, vet ej vart du hör) eller läkare på vårdcentral. Inte ska du ha det så här. Det kan bli myyyycket bättre. Lovar.
Citera
2011-05-27, 01:21
Medlem
fr3aksh0ws avatar
För mig är det tvärtom, jag är deppig på hösten/vintern. Inte alltid men ibland.
Tycker att du ska försöka fixa ett sommarjobb eller vad som helst, så du får in lite kulor.
När du har samlat ihop lite pengar så åker du bort med några vänner och bara lever livet, då kommer du automatiskt sluta tänka på depression.

Kurator är ett bra första steg, lär kunna få några exempel eller hjälp till att komma ur depressionen.

Försök att sysselsätt dig så mycket som möjligt, sitter du bara hemma så blir det bara värre och värre.

Hjälper inte något av detta så sätt dig och rök en holk.
Citera
2011-05-27, 11:28
Medlem
Lys avatar
Passa på att vara ute och röra dig mycket när det är sommar. Gå, cykla, simma. Rörelse sätter igång endorfiner i kroppen som gör att man mår bättre, det motverkar depression. Att vara i naturen hjälper. Johannesört, som te eller i tablettform kan hjälpa en del. Antidepressiv medicin kan vara bra, men alla mediciner funkar inte likadant på alla, så man kan behöva prova sig fram med hjälp av läkare för att hitta den som funkar bäst. Ja, tills du är 20 har du gratis psykvård. Därefter betalar du upp till 900 kr/år, resten av året är gratis. Man kan bli väldigt trött på livet ibland, men det brukar bli bättre. Du kommer inte ha deppiga somrar jämt.
Citera
2011-05-27, 17:09
Medlem
BBollplankets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Passa på att vara ute och röra dig mycket när det är sommar. Gå, cykla, simma. Rörelse sätter igång endorfiner i kroppen som gör att man mår bättre, det motverkar depression. Att vara i naturen hjälper. Johannesört, som te eller i tablettform kan hjälpa en del. Antidepressiv medicin kan vara bra, men alla mediciner funkar inte likadant på alla, så man kan behöva prova sig fram med hjälp av läkare för att hitta den som funkar bäst. Ja, tills du är 20 har du gratis psykvård. Därefter betalar du upp till 900 kr/år, resten av året är gratis. Man kan bli väldigt trött på livet ibland, men det brukar bli bättre. Du kommer inte ha deppiga somrar jämt.

Stämmer det verkligen att det är gratis..? Jag har fått betala 70/gång hos psykolog och 300/gång för läkare (inom landstinget) och det har jag gjort sen jag fyllde 18 (tills jag kommit upp i frikort). Därmot vet jag att det är gratis tandläkarvård tills man är 20...
Citera
2011-05-27, 18:28
Medlem
Lys avatar
Kanske det är till 18 det är helt gratis och att det därefter är avgift varje gång ( de priser du nämner ) till man är uppe i 900, därefter frikort (= "gratis", dvs betalat med skattepengar ) resten av året. Men tre läkarbesök och man får frikort. Med bara psykologbesök tar det längre tid att nå dit.
Citera
2011-05-27, 20:15
Medlem
BBollplankets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Kanske det är till 18 det är helt gratis och att det därefter är avgift varje gång ( de priser du nämner ) till man är uppe i 900, därefter frikort (= "gratis", dvs betalat med skattepengar ) resten av året. Men tre läkarbesök och man får frikort. Med bara psykologbesök tar det längre tid att nå dit.
Det är så jag uppfattat det iaf. Rättspsyk är däremot gratis, lite underligt...
Citera
2011-05-28, 05:22
Medlem
baricas avatar
Patetiskt att vård ska kosta. Jo, jag vet att samhället vore korrupt utan inbetalningar men om det sitter en pank stackare med kniven mot strupen så ska han alltså behöva skuldsätta sig också i all skit?

Btw, tandläkaren i min kommun är bara gratis upp till 19 år. Bra för mig det för jag orkar inte med ett "var rädd om dina tänder besök" en gång till. Det är ju allt dem gör, att sitta och tjata om att man ska borsta tänderna. Frätskadorna man har fått av all läsk man druckit under depressionerna när man levt ohälsosamt "kan dem inte göra nånting åt" - "går aldrig att återställa". Tur att man ska leva ett kort liv då och dem sitta och ruttna på ett behandlingshem och känna tänderna ramla ur käften istället.
Senast redigerad av barica 2011-05-28 kl. 05:26.
Citera
2011-05-29, 06:25
Medlem
Som sagt: Gå till kuratorn, därefter kanske du får en remiss till något annat place, om så behövs.
Jag mår inte heller bra på sommaren. Jag känner mig sjukt jävla tvingad till att umgås och blablabla. Jag umgås mycket med vänner under somrarna, och därmed har jag också förlorat många vänner på sommarloven, därför att jag liksom du har svårt med kompisrelationer.
Men, sök hjälp!
Citera
2011-05-30, 06:17
Medlem
FFFHs avatar
Tror tamigfan att "ryck upp dig" är det mest korkade man kan säga till någon som är deprimerad.

TS. Psykvården kan vara underbar eller ett rent helvete beroende på var du råkar bo, men det viktigaste är att du inte ger upp ifall du har otur med din första kontakt, något som händer alltför ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in