2011-05-26, 22:31
Medlem
rayraviolis avatar
Tänk på att bjuda på en riktig måltid som man äter i ett par timmar. Fördrink, förrätt, huvudrätt, dessert. Förbered strategiskt så du inte behöver lämna din gäst för länge. Ha en extra flaska vin i beredskap. Minst. Vad för mat du än väljer ska det vara nåt som du behärskar och känner dig trygg med. Hellre enkelt och rustikt en tillgjort lyxigt.
Citera
2011-05-26, 22:53
Medlem
brutefishs avatar
tss. vilka kassa råd du får.

ska du bjuda på mat och vill visa vad du går för?
något som går hem hos många och som faktiskt inte folk tänker på är klassisk husmanskost fast då inte i slafsutförande utan ordentligt tillagat.

skulle jag bli bjuden på mat och donnan bjuder på ett fint isterband med dillstuvad potatis så hade jag satt på ringen direkt efteråt. eller varför inte wallenbergare med ett hemlagat potatismos och råröda lingon? gaaaaaaaaaaaaah

att steka en oxfilé (som om det vore något jävla mirakelkött) med potatisgrating/pommes/klyftpotatis och någon sås (VARFÖR INTE BEA?!) är både simpelt och tråkigt.

för min del så uppskattar jag flerrätters, men du kan skippa efterrätt, det blir rätt så lamt att göra en sådan hemma eftersom det ofta ska vara lite mer raffinerat än glass eller kladdkaka.
gör hellre då en trevlig förrätt och varmrätt, "efterrätten" kan vara lite ost och små goda snacks i soffan efteråt. dock inga jävla chips, jordnötter eller sånt, istället ost, oliver, kex, vindruvor etc. etc.

DRYCK!
ingen box!!! dricka gärna olika drycker till för/varm/efterrätt, eftersom dryck oftast inte passar rakt över så tycker jag detta är något man ska beakta noga.
ska ni dricka vin, köp småflaskor, så det räcker till var sitt glas till resp. måltid.
är det öl en eller två flaskor beroende på storlek.
läs om drycken, då alla sorter på systemet är rekommenderade till olika rätter.
kolla även på matsajter där de tipsar om olika drycker till olika mat.
en dryck kan vinna eller sänka en måltid.

till myset efteråt, ha vin/öl till det beroende på vad han gillar, är du osäker, köp både och.
rött så något fruktigt, vitt ska vara lite halvtorrt, blir slibbigt med för sött och öl ska inte vara lager, det är mycket kolsyra i det, kör mer på öl åt ale-hållet.

ja....typ sådär :P
Citera
2011-05-26, 23:39
Medlem
GlennGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tss. vilka kassa råd du får.

ska du bjuda på mat och vill visa vad du går för?
något som går hem hos många och som faktiskt inte folk tänker på är klassisk husmanskost fast då inte i slafsutförande utan ordentligt tillagat.

skulle jag bli bjuden på mat och donnan bjuder på ett fint isterband med dillstuvad potatis så hade jag satt på ringen direkt efteråt. eller varför inte wallenbergare med ett hemlagat potatismos och råröda lingon? gaaaaaaaaaaaaah

TS, jag hoppas du förstår själv att isterband är ingen bra idé om du skall bjuda killen på en maträtt(såvida du inte vet SÄKERT att han gillar det)...

brutefish har dock lite poäng i det han säger. Det behöver inte alls vara för avancerat. Det kan vara så enkelt som en pastarätt. Men då snackar vi riktigt bra lagad pastarätt, en enkel pastarätt på en avancerad nivå skulle man kunna säga.

Flerrätters är också ett bra alternativ, börja med något enkelt. Möjligtvis något från havet till förrätt, hemmagjord räksallad t.ex. Sedan panga på med en riktigt god pasta rätt(undvik dock spaghetti och tagliatelle för det kan bli riktigt jobbigt att äta i ett halvspänt sällskap om man inte vet hur man skall äta det ordentligt). Ingen jävla öl till maten! Det är väl en romantisk middag, då kan ni inte sitta och dricka bärs. Vin helt klart, precis som brutefish skrev så är det viktigt att matcha vinet beroende på rätt. Ett tips är att fråga på systembolaget vad som passar med det du har tänk att laga, de brukar väldigt bra koll på sådant.

Efterrätt kan vara en nice ostbricka med passande rött vin till (Amarone mmmmm). Eller så skippar du tilltugget och kör endast på något gott dessertvin.

Nej nu måste jag fan sluta skriva, blir för hungrig...
Citera
2011-05-26, 23:59
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
TS, jag hoppas du förstår själv att isterband är ingen bra idé om du skall bjuda killen på en maträtt(såvida du inte vet SÄKERT att han gillar det)...

brutefish har dock lite poäng i det han säger. Det behöver inte alls vara för avancerat. Det kan vara så enkelt som en pastarätt. Men då snackar vi riktigt bra lagad pastarätt, en enkel pastarätt på en avancerad nivå skulle man kunna säga.

Flerrätters är också ett bra alternativ, börja med något enkelt. Möjligtvis något från havet till förrätt, hemmagjord räksallad t.ex. Sedan panga på med en riktigt god pasta rätt(undvik dock spaghetti och tagliatelle för det kan bli riktigt jobbigt att äta i ett halvspänt sällskap om man inte vet hur man skall äta det ordentligt). Ingen jävla öl till maten! Det är väl en romantisk middag, då kan ni inte sitta och dricka bärs. Vin helt klart, precis som brutefish skrev så är det viktigt att matcha vinet beroende på rätt. Ett tips är att fråga på systembolaget vad som passar med det du har tänk att laga, de brukar väldigt bra koll på sådant.

Efterrätt kan vara en nice ostbricka med passande rött vin till (Amarone mmmmm). Eller så skippar du tilltugget och kör endast på något gott dessertvin.

tja. vi är ju hyffsat överens
men ett bra isterband är ett bra isterband
nej, men du fattade vad jag menade, man ska absolut inte glömma storheten med vällagad enkel (husmans)kost.
t.ex., en bit torsk, skirat smör och färskpotatis, lyx som fan.

MEN jag håller inte med om ölen, det finns mycket öl som passar verkligen utmärkt till mat, men naturligtvis serveras detta i ett rödvinsglas och INTE i flaska eller ölglas.
samma sak där, rätt parat öl med mat är vinnande som fan.

för ett tag sen drack jag schneider aventinus (weisse tap 6), http://www.ratebeer.com/beer/schneid...ventinus/2224/
till en het pilgrimsmusslelsoppa, satt som en käftsmäll.

jag hade gärna druckit en amarone efter, men man får hoppas att gästen förstår att det är bra vin det bjuds på annars är det pärlor åt svin.
Citera
2011-05-27, 00:04
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag tänkte mer en romantisk middag för två, men vill veta vad killar uppskattar. Hmm, kött är gott. Ska man verkligen bjuda på öl och inte vin?

Kött, visst. Fast gör isf en potatisgratäng till Både öl och vin går bra, ha både och att bjuda på så blir det bra! Älskar tjejer som har öl hemma, förutsatt att det inte är billig skräpöl i 0,5 litersburkar.
Citera
2011-05-27, 06:07
Bannlyst
Grillat kött/fläsk och typ nåt till, och givetvis kall öl

Grillat! varmt! kryddat! och öl! öl! öl!

----------------------------

en vän till mej sa en gång när jag frågade om dennes favoritmat:

"Typ... nåt dött djur halstrat över öppen eld och öl tror jag..."

Bjuda en tjej på mat: vin, levande ljus och trerätters
Bjuda en kille på mat: tänk som en grottmänniska...
Citera
2011-05-27, 10:10
Medlem
Vill man smälta en mans hjärta lagar man naturligtvis Ziti. Överdåd av ost, korv, kött och sås på äkta italienskt hemmafrumanér. Ett taninrikt rödvin på det så är du hemma. Risken med en dylik maträtt är, tyvärr, att man föräter sig.
Citera
2011-05-27, 12:13
Medlem
Cerises avatar
Tack för svar allihopa! Känner att jag har lite mer kött på benen nu
Citera
2011-05-27, 12:14
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Tack för svar allihopa! Känner att jag har lite mer kött på benen nu
att äta på? lol.
Citera
2011-05-27, 12:17
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
att äta på? lol.

Haha
Vill säga att jag också gillar husmanskost, men det är ju såklart en smaksak. Isterband är ju väldigt speciellt, men tycker du kom med många bra tips!
Citera
2011-05-28, 00:06
Medlem
Fjuxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Kantarellsås kan i alla fall jag döda för.

Helt klart, redigt med kantareller ska det vara i också!
Citera
2011-05-28, 18:15
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn

Inte öl till maten? Det finns annat än sofiero, och Falcon är inte finöl. Bara så att du vet. Finns mängder av öl som passar till mängder av olika matanrättningar. Så det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in