Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-26, 19:50
Medlem
Tjenare!
Jag vill kunna spela in ljud från datorn, tex använda Replay Music 3 och rippa spotifylåtar till mp3or o spara på datorn.
Mitt problem är att min dator inte hittar ljudkortet. Alltså ljudkortet fungerar som det ska, men när man går in i "ljudegenskaper -> inspelning" och ska välja ljudkortet, eller "What u hear" som det skulle se ut i Audacity, då finns inte det valet helt enkelt. Kan bara välja på mic'en, och jag har såklart kryssat för "visa inaktiverade/frånkopplade enheter".
Installerade precis om (uppdaterade) drivrutinen till ljudkortet för att kolla om det var där problemet satt, men problemet är fortfarande detsamma.

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA om någon har en lösning på detta så hjälp mig, jag har kollat runt tidigare trådar och googlat säkert i flera dagar, börjar bli så trött på skiten nu.
Jag har Windows Vista, en sony vaio fw21m, om det är till någon hjälp.

Tack som fan på förhand!!
/Rocky B
Citera
2011-05-26, 19:53
Medlem
galne-golems avatar
Gå in i BIOS och kolla så Sound on board eller nåt är aktiverat.
Citera
2011-05-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Gå in i BIOS och kolla så Sound on board eller nåt är aktiverat.

Okej, dum fråga kanske men hur gör jag det? Jag vågar inte härja runt i BIOS bara sådär :P
Citera
2011-05-26, 20:05
Medlem
galne-golems avatar
Tryck F 10 tror jag kolla vid uppstart sen kolla runt i BIOS efter sound och aktivera inget farligt å rota runt där så länge du bara aktiverar ljudet.
Citera
2011-05-26, 20:28
Medlem
Citat:
Tryck F 10 tror jag kolla vid uppstart sen kolla runt i BIOS efter sound och aktivera inget farligt å rota runt där så länge du bara aktiverar ljudet.

Lustigt, men datorn kom in i nått recoveryläges-mode istället för att komma in i BIOS
Citera
2011-05-26, 22:34
Medlem
galne-golems avatar
Lite olika på olika modeller F 10 eller F 8 du får prova, Lycka till
Citera
2011-05-27, 00:41
Medlem
Citat:
Lite olika på olika modeller F 10 eller F 8 du får prova, Lycka till

Googlade runt och hittade att sony vaio datorer har F2 sen F1 som kod för Bios. Men när man kommer in där är det inte den vanliga utan ytterst få saker man kan ändra på.. så det går inte att lösa mitt problem på det sättet...
Någon som har ett annat förslag? Någon? Snälla? haha...
Citera
2011-05-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0ckyBalb0a
Googlade runt och hittade att sony vaio datorer har F2 sen F1 som kod för Bios. Men när man kommer in där är det inte den vanliga utan ytterst få saker man kan ändra på.. så det går inte att lösa mitt problem på det sättet...
Någon som har ett annat förslag? Någon? Snälla? haha...

Bump
Citera
2011-05-27, 19:32
Medlem
superlasers avatar
Golem, det är väl klart att onboard audio är aktiverat om han hör ljud från datorn ö.h.t.

@ TS kolla in "PC win Speaker Recorder" det kan spela in "what you hear" dvs. allt ljud som kommer ut från högtalarna i datorn
Citera
2011-06-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superlaser
Golem, det är väl klart att onboard audio är aktiverat om han hör ljud från datorn ö.h.t.

@ TS kolla in "PC win Speaker Recorder" det kan spela in "what you hear" dvs. allt ljud som kommer ut från högtalarna i datorn

Alltså jag förstår att man ska ändra inställningarna till "what you hear", och välja ljudkortet i menyn där man väljer ljudkällan man vill spela in. Problemet är att ljudkortet inte finns att välja, och som jag sa förrut har jag uppdaterat ljudkortets drivrutiner men det hjälper inte.

Ingen som har nån blekaste aning om vad som kan hjälpa?
HJÄLP UPPSKATTAS ENORMT!
Citera
2011-06-17, 22:54
Medlem
bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in