Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Hur många av dessa "fina" bolag gick med vinst när du köpte dom? Hur många går med vinst idag?
Om du svarar att inget av dom gick med vinst så undrar jag om du anser att alla bolag på börsen är "fina" bolag?
Förhoppningsbolagen är spännande, de fångar fantasin även hos den mest stela tråk-revisor och de upphör aldrig att förvåna. De ger en spänning i vardagen, "plötsligt händer det", sedan sitter man där rätt vad det är med paraplydrink, barbröstade kvinnor i en privatjet, medan man vaskar skumpa ut genom planet. Dessa bolag lockar genom att de har en oas av potential som hägrar, bortom den öken av nyemissioner som luttrade aktieägare bevittnat. Om du sitter i en raket, vad är bäst: spränga raketen eller pumpa in raketbränsle? Svaret är ganska givet.
Bolagen har inte gått med vinst, nej, men därför är potentialen också oändligt mycket större. De är fina bolag därför att de är s.k. "arabian stallions", arabiska hingstar som har möjlighet att köra över alla konkurrenter och sedan få världsherravälde inom sin nisch. Biotechbolagen behöver bara anställa tillräckligt många forskare som i vita rockar i labb kommer fram till upptäckter som revolutionerar hela medicinbranschen. När detta sker, då kommer aktiekursen rusa som om det ej finns någon morgondag.
Alla bolag är inte lika välskötta och fina som mina fyra kandidater, svar: nej. För det första saknar de helt potentialen, någon tråkig verkstadsaktie har inte möjlighet att rusa tiotusentals procent. För det andra kan det vara historiska tider som revolutioneras av dessa bolag (inte countermine, men aktieägarna vad idioter, vad ska jag säga.) För att komma fram till denna slutsats har jag analysdrivet granskat, skärskådat och synat casen i sömmarna. Nedsidan kan inte från dessa nivåer vara mer än några tiotals procent. Enda problemet är om marknaden är lika korkad som tidigare och handlar ner bolagen, men då kommer jag att belåna sommarstugan också, någon jävla måtta får det vara på marknadens kortsiktighet!