Citat:
Ursprungligen postat av Grodkäften
Vilken substans i Citodon är mest elak mot kroppen vid långtidsanvändning: Kodein eller Paracetamol? Har en hopplös diskussion med min läkare om det. Jag håller på att Paracetamolet är det som ger värsta skadorna på lång sikt, men han håller inte med mig om det!!??

:mad:

När paracetamol bryts ner så bildas ett ämne som heter NAPQI (N-acetyl-p-bensokinonimin) som är skadligt för levercellerna. Under normala förutsättningar oskadliggörs all NAPQI direkt under förutsättning att det finns tillräckligt av ett koenzym som heter glutation. Om koncentrationen av Paracetamol blir för hög bildas så mycket NAPQI att mängden glutation inte räcker till för att oskadliggöra all NAPQI. Då skadas levercellerna. Paracetamol börjar bli akut toxiskt vid ett intag på över 7.5 gram där allvarlighetsgraden ökar ju mer man tagit. Friska människor har dött av 15 gram och uppåt, alkoholister av 10 gram och uppåt. En normal dos Citodon innehåller 1 gram paracetamol så det finns gott om marginal. Upprepat intag ger ju självklart en viss ökning av koncentrationen men vid rätt intervall och mängd uppnås efter ett antal doser ett "steady state" där koncentrationen inte ökar mer. Upprepade mindre överdoseringar kan också ge skador pga den efter hand ökande koncentrationen. T.ex. alkoholister och undernärda personer har en högre nivå av NAPQI redan från början. Därför ligger gränsen för hur mycket paracetamol dom klarar av lägre så en enda liten överdosering kan ge leverskador. Vid långtidsanvändning (dagligt intag i flera år) av paracetamol finns också en mycket liten risk för njurskador.
Problemet med kodein är framför allt att det finns risk för tillvänjning.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att om du håller dig till läkarens anvisningar så bör inte risken för skador av varken eller vara så väldigt stor.