• 1
  • 2
2011-05-26, 17:48
Medlem
Zedonks avatar
Man kan ju börja lite "soft" med att gnugga lite lätt med en bomullstuss eller sk rondell mot tuggtänderna. Blir den gul/brun/röd så får du ta dig en extra titt. Har en teori att mirakeltrasa borde vara bra att torka tänderna med, men jag har inte prövat det. Om du provat allt möjligt och det inte är själva tänderna eller tandköttet så kan man nog tyvärr misstänka njurarna, det ger dålig andedräkt. Sen kan jag tycka att det väl delvis "hör till" att en hund luktar illa...
Citera
2011-05-26, 20:35
Medlem
Myrtens avatar
Det allra vanligaste när det luktar riktigt jävligt ur munnen på en hund brukar vara tänder/tandkött som övriga sagt, men skulle de se fina ut behöver det inte vara så illa att det är njurarna (men det kan vara det). Inflammerade tonsiller kan lukta riktigt illa, ofta men inte alltid så brukar de dock börja äta sämre också. Tonsillit brukar gå över av sig själv på ca 2 veckor (för är oftast virus-orsakat), men kan behöva behandlas om det inte gör det. Kan även vara magkatarr, kan lukta riktigt illa ur mun då också.
Citera
2011-05-26, 20:49
Medlem
Kan väl ha fastnat någon liten pinne eller,annat mellan tänderna,min hund luktar illa ur munnen
när tikarna på gatan löper.Det beror på att han är stressad då...
Annars tycker jag väl att torrfodret som lägger sig på tändernas tuggytor,luktar lite peck...
Citera
2011-05-26, 21:29
Medlem
serbers avatar
Ska kolla tänderna nu så får hoppas att det inte är något allvarligare, han är som vanligt annars och det här problemet har inte uppstått tidigare vad jag kan minnas och då är han ändå 9år gammal.
Citera
2011-05-27, 17:55
Medlem
serbers avatar
Uppdatering: Han har fått någon dentastick nu och har köpt Placue off och en dag senare så luktar han mycket bättre i truten halleluja!
Citera
2011-05-27, 18:08
Medlem
Hade samma problem med min hund använde exakt samma saker som du funkade fin fint
Citera
2011-05-28, 11:13
Medlem
Borsta tänderna ofta, det hjälpte på min hund.
Citera
2011-05-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Uppdatering: Han har fått någon dentastick nu och har köpt Placue off och en dag senare så luktar han mycket bättre i truten halleluja!

Så snabbt? Då är det inte PlaqueOffen som hjälpt, kan varit ngt matmässigt annat.
Citera
2011-05-28, 14:01
Medlem
Tandsten eller tumör i munnen, inte helt ovanligt.
Citera
2011-05-28, 15:54
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Så snabbt? Då är det inte PlaqueOffen som hjälpt, kan varit ngt matmässigt annat.

Har inte gett honom något annat än det vanliga, blandade lite plaque off i gurka sen fick han ett tuggben, tidigare på dagen fick han en dentastick och på kvällen något för hundar med dålig andedräkt och nu luktar han ingenting.

Plaque offen lär ju räcka någon månad sen är fråga om man ska fortsätta med den eller om man ska börja borsta tänderna på honom varje dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in