2013-05-05, 22:21
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Undvik all sådan YH utbildning inom IT och systemvetenskapliga utbildningar på t.ex. DSV. Löjligt låga intagningspoäng och en allmänt låg standard på utbildningen. Plugga något vettigt istället på ett bra lärosäte, allt från KTH till Chalmers. Finns många ingenjörsutbildningar om du är intresserad av IT, och finns ett tekniskt basår eller komvux om du inte har behörigheten.

Nu verkar ju faktiskt de flesta datavetare, systemvetare från andra skolor än su samt mjukvaruutvecklare(lith och gu) ha det rätt trevligt utan att behöva vare sig inkassera någon ingenjörsexamen eller läsa något de inte gillar. Ärligt talat, de finns flera utbildningar än: ingenjörer för allt som rör teknik, läkare för allt som rör biologi+medicin och jurist för alla som har läst en bok och tycker det var gött.
Citera
2013-05-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Nu verkar ju faktiskt de flesta datavetare, systemvetare från andra skolor än su samt mjukvaruutvecklare(lith och gu) ha det rätt trevligt utan att behöva vare sig inkassera någon ingenjörsexamen eller läsa något de inte gillar. Ärligt talat, de finns flera utbildningar än: ingenjörer för allt som rör teknik, läkare för allt som rör biologi+medicin och jurist för alla som har läst en bok och tycker det var gött.
U dont say. Självklart finns det andra vägar. Jag rekommenderade bara den bästa.
Citera
2013-05-05, 22:29
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
U dont say. Självklart finns det andra vägar. Jag rekommenderade bara den bästa.

Kan inte hålla med dig, även om jag erkänner att en civing är det bästa alternativet... om man inte räknar med personliga preferenser. Vissa kan sätta upp ett mål och sedan härda ut fem år av studier som de inte är alltid intresserade av, andra behöver anpassa studier efter sina egna behov. För du kan ju hålla med om att en person som vägrar läsa upp Ma C kanske kommer tillhöra de som hoppar av civing samtidigt som denne person kunde njuta och utvecklas i en lite mildare miljö.
Citera
2013-05-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Kan inte hålla med dig, även om jag erkänner att en civing är det bästa alternativet... om man inte räknar med personliga preferenser. Vissa kan sätta upp ett mål och sedan härda ut fem år av studier som de inte är alltid intresserade av, andra behöver anpassa studier efter sina egna behov. För du kan ju hålla med om att en person som vägrar läsa upp Ma C kanske kommer tillhöra de som hoppar av civing samtidigt som denne person kunde njuta och utvecklas i en lite mildare miljö.
Självklart beror det på personliga preferenser. Ingen snack om saken. Jag snackade utifrån ett objektivt perspektiv. Men visst, vill man ha mindre matematik och teknik men fortfarande jobba inom IT - visst, kör på systemvetare. Annars så kör på civ.ing. Upp till var och en.
Citera
2014-05-24, 15:16
Medlem
Kvalificerad IT-systemtekniker, KY-utbildning Lernia. ANTAGNINGSPROV.

Hej!

Som rubriker lyder så har jag ansökt till Lernias KY-utbildning "Kvalificerad IT-systemtekniker" och har blivit kallad till att skriva ett antagninsprov.

I mailet står följande "Du är välkommen till oss för obligatoriska tester i Logik, Engelska, Datorkunskap samt Nätverksteknik samt information om utbildningen. Testerna tar cirka 1,5 timme och dessa är obligatoriska för att du skall kunna antas till utbildningen!"

Är det någon som har skrivit provet förut? Isf, vad ska man plugga på? Vad för slags Datorkunskap, logik och Nätverksteknik frågor kommer att komma?

Tack på förhand!
Citera
2014-11-04, 16:43
Medlem
Natethegreats avatar
Hur var "proven"? funderar på att söka till den utbildningen jag också.
Citera
2014-11-04, 16:57
Medlem
Jag gjorde tester på Lernia för 3 år sedan för en liknande utbildning. Det var ett logik/IQ-test och ett engelskatest. Inget om nätverk eller data.

Engelskan var ett test med typ 150 frågor där, vad jag minns, de flesta var av en typ där man skulle fylla i ord som saknades i meningar. Jag minns inte exakt men vissa frågor hade alternativ och vissa skulle man fylla i själv. Jag tror inte översättning ingick. På detta test hade jag nästan alla rätt och tyckte inte att det var särskilt svårt. När resultaten redovisades så fanns det dock andra som hade mycket sämre så hur svårt det är varierar väl helt enkelt med hur bra man är på engelska.

IQ-testet var "klassiskt" med figurer man skulle vika i huvudet och talserier. Alltså, platta figurer där du skulle välja den hopvikta figur som matchade. Talserierna var talserier helt enkelt. Det fanns också andra moment som jag inte kommer ihåg detaljerna kring. Hade jag fått förbereda mig idag för ett sådant test hade jag kollat på talserier eftersom jag tror att det handlar mycket om övning på just talserier och inte korrelerar särskilt mycket med generell intelligens.
Citera
2014-11-04, 17:19
Medlem
Natethegreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
Jag gjorde tester på Lernia för 3 år sedan för en liknande utbildning. Det var ett logik/IQ-test och ett engelskatest. Inget om nätverk eller data.

Engelskan var ett test med typ 150 frågor där, vad jag minns, de flesta var av en typ där man skulle fylla i ord som saknades i meningar. Jag minns inte exakt men vissa frågor hade alternativ och vissa skulle man fylla i själv. Jag tror inte översättning ingick. På detta test hade jag nästan alla rätt och tyckte inte att det var särskilt svårt. När resultaten redovisades så fanns det dock andra som hade mycket sämre så hur svårt det är varierar väl helt enkelt med hur bra man är på engelska.

IQ-testet var "klassiskt" med figurer man skulle vika i huvudet och talserier. Alltså, platta figurer där du skulle välja den hopvikta figur som matchade. Talserierna var talserier helt enkelt. Det fanns också andra moment som jag inte kommer ihåg detaljerna kring. Hade jag fått förbereda mig idag för ett sådant test hade jag kollat på talserier eftersom jag tror att det handlar mycket om övning på just talserier och inte korrelerar särskilt mycket med generell intelligens.

Skulle du rekommendera att ta utbildningen där? är det lätt att få jobb efter?
Citera
2014-11-04, 17:47
Medlem
Vet ej eftersom jag hoppade av. Det hade dock inget med utbildningen att göra.
Citera
2014-11-04, 17:56
Medlem
Rent generellt tror jag dock inte att arbetsmarknaden för tekniker är särskilt het, utan snarare i "balans". När man pratar om brist inom IT så handlar det väl främst om duktiga programmerare men om man är duktig så går det säkert att få jobb. Jag hoppas det iaf eftersom jag läser en annan datateknikutbildning nu

Det som är bra med Lernias utbildningar är att man har en ganska lång praktikperiod på ett företag och det kan säkert leda till anställning i många fall. Helt klart deras utbildningars unique selling point jämfört med högskoleutbildningar.
Citera
2015-03-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
Rent generellt tror jag dock inte att arbetsmarknaden för tekniker är särskilt het, utan snarare i "balans". När man pratar om brist inom IT så handlar det väl främst om duktiga programmerare men om man är duktig så går det säkert att få jobb. Jag hoppas det iaf eftersom jag läser en annan datateknikutbildning nu

Det som är bra med Lernias utbildningar är att man har en ganska lång praktikperiod på ett företag och det kan säkert leda till anställning i många fall. Helt klart deras utbildningars unique selling point jämfört med högskoleutbildningar.

problemet här är att du ställs emot folk som pluggar i cirka 3 - 5 år på högskola som har mer erfarenhet
Citera
2015-03-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
problemet här är att du ställs emot folk som pluggar i cirka 3 - 5 år på högskola som har mer erfarenhet

Precis, och KY-utbildningar är oftast bara heta när där är låg arbetslöshet för då är det lätt att få jobb under praktiken som man gör på KY-utbildningen. Just nu är där hög arbetslöshet, ovanpå detta så kommer man tävla mot civilingenjörer och högskoleingenjörer som klingar mycket bättre i öronen än en KY-utbildning. Finns ju mängder med civilingenjörer som är arbetslösa. Vad hade man själv valt om man varit arbetsgivare. Killen som gick KY i 2 år eller killen som gick civilingenjör i 5 år, hmm.....

Nä skippa KY, gå riktig utbildning istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in