• 1
  • 2
2011-05-26, 13:36
Medlem
Dafels avatar
För att skriva med LaTeX direkt i Flashback kan ni installera TeX The World, ett userscript (eller ett greasemonkey om ni så vill), som gör att allt inom [; och ;] blir konverterat till LaTeX.

Exempel:

[; \int_a^{b+1} \frac{dx}{1+x^2} = \left [ \arctan{x} \right ]_a^{b+1} ;]

Exempel:

[; e^x=1+\frac{x}{1!}+\frac{x^2}{2!}+\frac{x^3}{3!}+. .. ;]

Bild på resultatet:
http://s1.bild.me/bilder/110211/3888991tex.png

Greasemonkey-script till Firefox:
http://thewe.net/tex/textheworld7.user.js

Userscript till Chrome:
https://chrome.google.com/webstore/d...nmfmhhbjmhggn#

WYSIWYG för funktionen:
http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php
Senast redigerad av Dafel 2011-05-26 kl. 13:40.
Citera
2011-05-26, 14:11
Medlem
Underbart!
Citera
2011-05-26, 14:12
Medlem
Jooncs avatar
Ehm, jag förstår inte riktigt hur detta ska fungera. Om inte annat så kräver det väl i alla fall att alla som läser det har samma tillägg installerad?
EDIT: eller rasteriseras det? Och var sparas i så fall bilderna?
Senast redigerad av Joonc 2011-05-26 kl. 14:18.
Citera
2011-05-26, 15:07
Medlem
Dafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Ehm, jag förstår inte riktigt hur detta ska fungera. Om inte annat så kräver det väl i alla fall att alla som läser det har samma tillägg installerad?
EDIT: eller rasteriseras det? Och var sparas i så fall bilderna?

Det här innebär att den som vill se bilderna måste ha detta userscript installerat. Som jag förstår skickar scriptet det som finns inom taggarna till en sida på internet som översätter det till en gif-bild.

Detta eftersom admin inte vill installera jsMath.

Det vore bra som tråden blev klistrad så alla blev uppmanade att ägna 30 sekunder åt att installera scriptet. Det går att förstå rå-LaTeX dessutom.
Senast redigerad av Dafel 2011-05-26 kl. 15:09.
Citera
2011-05-26, 16:39
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafel
Det vore bra som tråden blev klistrad så alla blev uppmanade att ägna 30 sekunder åt att installera scriptet. Det går att förstå rå-LaTeX dessutom.

Om man verkligen ska behöva lägga endast 30 sekunder så behövs en beskrivning av vad fan man ska göra med .js-filen...
Citera
2011-05-26, 17:19
Medlem
Dafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Om man verkligen ska behöva lägga endast 30 sekunder så behövs en beskrivning av vad fan man ska göra med .js-filen...

Om du kör chrome trycker du bara på Installera så är den installerad. Kör du Firefox måste du installera tillägget Greasemonkey först, sedan klickar du på länken till js-filen. Du kan ju också passa på att installera greasemonkey scriptet Flasher (har inte länk) som göra att du slipper den där "Du lämnar nu flashback..." när du klickar på en länk, och visar bilder och youtube direkt i inlägget och massor mer
Citera
2011-05-26, 18:03
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Om du kör chrome trycker du bara på Installera så är den installerad. Kör du Firefox måste du installera tillägget Greasemonkey först, sedan klickar du på länken till js-filen. Du kan ju också passa på att installera greasemonkey scriptet Flasher (har inte länk) som göra att du slipper den där "Du lämnar nu flashback..." när du klickar på en länk, och visar bilder och youtube direkt i inlägget och massor mer

Tack, det funkar!

Men det där flasher var ju helt värdelöst på en bred skärm! När inläggen läggs över hela skärmbredden så är de ju alldeles för breda för att det ska vara behagligt att läsa. "Du lämnar nu..." skulle jag dock gärna slippa... Nåväl, detta är väl OT - jag ska genast söka upp en tråd om flasher istället.
Citera
2011-05-26, 18:12
Medlem
Dafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Tack, det funkar!

Men det där flasher var ju helt värdelöst på en bred skärm! När inläggen läggs över hela skärmbredden så är de ju alldeles för breda för att det ska vara behagligt att läsa. "Du lämnar nu..." skulle jag dock gärna slippa... Nåväl, detta är väl OT - jag ska genast söka upp en tråd om flasher istället.

Du kan ändra allt det är under flashers inställningar. Nog om det nu, detta är ju faktiskt en latex-tråd!
Citera
2011-05-26, 19:56
Medlem
matteyass avatar
För att få igång scriptet i Opera - om det finns någon sån användare utom jag:

1) Ladda hem http://thewe.net/tex/textheworld7.user.js till godtycklig mapp, låt oss säga C:\OperaScript som exempel
2) Tryck ctrl+f12, gå in på Advanced-tabben, sedan content och därefter javascript options
3) Under 'User JavaScript Folder', skriv in sökvägen till mappen du sparade scriptet i, t.ex. C:\OperaScript i detta fall
4) Acceptera dessa inställningar.
5) Skriv in opera:config i http-fältet och tryck enter
6) Sök efter HTTPS
7) Navigera neråt till User Prefs och kryssa i rutan 'User JavaScript on HTTPS' så att scriptet kan köra på flashback
7b) Se till att inte ha några säkerhetsmässigt tvetydiga script under User-script-mappen
Citera
2011-05-27, 11:18
Medlem
Fan vad gött! Jag tror jag kommer använda det här i alla fall.
Citera
2011-05-27, 12:07
Bannlyst
Hmm. Jag är lite kluven. Förvisso är det ju najs med LaTeX, men risken finns att icke-insatta hänger med ännu mindre. Nåja, man får väl anpassa sig lite beroende på i vilken typ av tråd man skriver.
Senast redigerad av E.Rommel 2011-05-27 kl. 12:15.
Citera
2011-05-27, 16:12
Medlem
Bromsklosss avatar
Matematisk notation behövs verkligen! Det är tokigt att det inte finns inbyggt. Skriptet är ju aktivt på alla sidor - inte endast Flashback - så jag hoppas att det inte ställer till det någon annanstans.

Citat:
Detta eftersom admin inte vill installera jsMath.

Vet man varför det är så?

Jag testar:
[; 0,\!999\cdots = \sum_{i=1}^\infty 9\times10^{-i} = \lim_{k\rightarrow\infty} \sum_{i=1}^k 9\times10^{-i} = \lim_{k\rightarrow\infty} \left(1-10^{-k}\right) = 1;]

Det krävs tydligen att man skriver sitt inlägg utan formateringar synliga annars ersätts koden med bilder redan i redigeraren och försvinner när man skickar in inlägget. Formateringar slås av med verktygsknappen längst till höger, kallad "Växla redigerartyp".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in