2011-05-26, 12:43
Medlem
Combots avatar
Bakgrund, diskussionen om det är bäst att skriva i gamla befintliga
trådar eller skapa nya trådar.

https://www.flashback.org/sp30832020
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jo, men ofta söker folk inte ens innan de postar. Ta exemplet med magrutorna i träningsforumet, frågan finns redan ställd och besvarad, måste man verkligen då ställa frågan en gång till för att få samma svar?
I E&S har vi samma sak med frågor om kukstorlekar och analsex, man får upp en förjävla massa träffar om man söker men ändå tror folk att just deras lilla pille förtjänar en helt egen tråd.

Om det verkar som om vi är onödigt byråkratiska och krystade så beror det kanske på att det inte är en gång om dagen det händer direkt.

Mitt förslag är följande. Implementera automatisk låsning av trådar
som ingen skrivit i på 100 dagar. Märkväl, jag förslår att trådarna ska
låsas, ej kastas i papperskorgen.

De låsta trådarna är alltså fullt sökbara, men det går inte att skriva
inlägg i dem.

Vinst med förslaget.
Man behöver inte fundera om man ska skriva i en jättegammal tråd,
man vet att om tråden är öppen då SKA man skriva i den.

Sedan kommer givetvis folk att bryta mot detta och skapa nya trådar,
men den lilla skaran sabotörer som gör det kommer ändå aldrig att
följa reglerna.

Men jag tror att den stora majoriteten kommer att tycka detta underlättar
det dagliga flashback-användandet.
Citera
2011-05-26, 13:31
Medlem
najass avatar
Det tycker jag verkar dumt och helt kontraproduktivt. Vi vill ju att befintliga trådar sak användas. I de flesta fall är inte tråden eller frågan en färskvara och då spelar det ju ingen som helst roll om man väcker en 10 år gammal tråd till liv. Jag har aldrig förstått detta med att gamla trådar ska anses döda.

Angående det som meddelas i forumet du hänvisade till:
Notice: The last post in this thread was 221 days ago. If your post is not directly related to this discussion please consider making a new thread.

, så är det ju att så ska man agera oavsett åldern på tråden här på FB, dvs om frågan inte har med ämnet på tråden att göra får man starta en ny tråd. Är det däremot inom ämnet för tråden ska man ge fan i att starta en ny tråd.
Citera
2011-05-26, 14:15
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det tycker jag verkar dumt och helt kontraproduktivt. Vi vill ju att befintliga trådar sak användas. I de flesta fall är inte tråden eller frågan en färskvara och då spelar det ju ingen som helst roll om man väcker en 10 år gammal tråd till liv. Jag har aldrig förstått detta med att gamla trådar ska anses döda.

Notice: The last post in this thread was 221 days ago. If your post is not directly related to this discussion please consider making a new thread.

, så är det ju att så ska man agera oavsett åldern på tråden här på FB, dvs om frågan inte har med ämnet på tråden att göra får man starta en ny tråd. Är det däremot inom ämnet för tråden ska man ge fan i att starta en ny tråd.
Jag håller helt med här, så länge man för tråden framåt spelar det ingen roll om det inte postats i den på fem år.
Citera
2011-05-26, 15:42
Medlem
epost72s avatar
Om inte jag minns fel så har detta förslagits ett antal gånger tidigare.
Jag tycker inte att idén är bra åtminstone inte så tidigt som efter 100 dagar, det är inte en gammal tråd.
Tanken på autolås är inte så lockande alls utan möjligen en blänkare om att det är är en tråd som varit inaktiv en tid.
Det kan ha betydelse om man får för sig att ge råd till en TS som bröt av en nyckel i ett lås för fem år sedan.
Det är inte så troligt att TS är i behov av råd längre, nu var det bara ett exempel.
Citera
2011-05-26, 16:28
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det tycker jag verkar dumt och helt kontraproduktivt. Vi vill ju att befintliga trådar sak användas.

Jag skrev att om tråden är öppen då SKA man skriva i den. Läste du
inte det? Sedan är 100 dagar ett förslag, det kan vara fler dagar givetvis.

Citat:
I de flesta fall är inte tråden eller frågan en färskvara och då spelar det ju ingen som helst roll om man väcker en 10 år gammal tråd till liv. Jag har aldrig förstått detta med att gamla trådar ska anses döda.

De gånger jag har skrivit i en tråd utan aktivitet på 1-2 år, då har jag
fått dålig respons. Men de gånger jag startar en ny tråd i samma ämne
då får jag plötsligt 5-10 snabba svar.

Frågan är då, ska flashback vara till för användarna eller ska flashback
vara till för ett moderatorkollektiv? Admin, lust att ge någon input?

Citat:

Nja, jag tolkade det som att diskussionen i det fallet syftar på
deltagarna i diskussionen, inte ämnet i fråga.
Citera
2011-05-26, 16:48
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot

vara till för ett moderatorkollektiv?
Det beror nog mer på ämnet än trådens ålder. Kan inte se varför man skulle svara mer på en nyare tråd.

Moderatorkollektiv?

Kasst förslag rakt igenom.
Citera
2011-05-26, 18:03
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot

vara till för ett moderatorkollektiv? Admin, lust att ge någon input?

Vilekt i många fall är lite av poängen med det hela, istället för att få 5-10 snabba svar, som troligen är rätt innehållslösa, så har du istället 50-100 svar redan i den existerande tråden, där dessa "snabba svar" ofta redan finns representerade.

Flashback handlar inte om chattande (vi har nu faktiskt en chat för det, där ingenting sparas, så där kan du dra upp gammal skåpmat bäst du vill) utan om seriösa diskussioner. Och i seriösa diskussioner så är inläggen ofta intressanta långt efter det att de har postats.

I många fall så kan man på sin tråd få svar genom att titta i en redan existerande tråd, där ämnet redan har diskuterats.
Men jag förstår att det är lite jobbigt för en del, då de kanske har förlorat diskussionen redan innan de skrivit det första inlägget.
Citera
2011-05-26, 19:26
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Nej nej nej, det är så jäkla jobbigt när det finns flera trådar om samma ämne. Ifall detta infördes så skulle man år 2020 först vara tvungen att läsa 2011-tråden, sedan 2012-tråden, 2013-tråden osv osv

Det som är praktiskt med stora trådar och som jag tror väldigt många missar är att man kan söka i tråden genom att klicka på "detta ämne" och "visa inlägg" och på så sätt enkelt hitta de svar man vill ha.
Senast redigerad av NotAGirlCalledBrian 2011-05-26 kl. 19:28.
Citera
2011-05-26, 20:26
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian
Nej nej nej, det är så jäkla jobbigt när det finns flera trådar om samma ämne. Ifall detta infördes så skulle man år 2020 först vara tvungen att läsa 2011-tråden, sedan 2012-tråden, 2013-tråden osv osv

Det som är praktiskt med stora trådar och som jag tror väldigt många missar är att man kan söka i tråden genom att klicka på "detta ämne" och "visa inlägg" och på så sätt enkelt hitta de svar man vill ha.
Och användare som håller till i specifika forumdelar väldigt mycket slipper bli frustrerade pga evigt återkommande ämnen som får nya diskussioner att drunkna.
Citera
2011-05-28, 09:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAGirlCalledBrian

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Och användare som håller till i specifika forumdelar väldigt mycket slipper bli frustrerade pga evigt återkommande ämnen som får nya diskussioner att drunkna.
Jag säger det inte ofta men...+1.

Exakt så är det: gamla trådar är INTE dåliga trådar per definition!
Säg att det finns en gammal tråd där man diskuterar Playstation 2. Ingen har skrivit i den på två år. Är det då någon som köpt/hittat/grävt fram en PS2 och vill ställa en fråga om något och söker reda på den tråden och ställer där sin relevanta fråga; i det fallet skulle iaf jag aldrig raderat inlägget, snarare skickat ett tack-pm till medlemmen.

Det vi mods - och säkert mer luttrade medlemmar också - retar oss på, det är idiotbumparna där folk på rent jävelskap bumpar en tråd som varit orörd i fem år och de inläggen kommer raderas och troligtvis ge en tillsägelse.
Citera
2011-05-28, 10:15
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag säger det inte ofta men...+1.

Exakt så är det: gamla trådar är INTE dåliga trådar per definition!
Säg att det finns en gammal tråd där man diskuterar Playstation 2. Ingen har skrivit i den på två år. Är det då någon som köpt/hittat/grävt fram en PS2 och vill ställa en fråga om något och söker reda på den tråden och ställer där sin relevanta fråga; i det fallet skulle iaf jag aldrig raderat inlägget, snarare skickat ett tack-pm till medlemmen.

Det vi mods - och säkert mer luttrade medlemmar också - retar oss på, det är idiotbumparna där folk på rent jävelskap bumpar en tråd som varit orörd i fem år och de inläggen kommer raderas och troligtvis ge en tillsägelse.

Skulle det nu vara så att det råkar vara en stor tråd, och att frågan redan besvarats i tråden så tycker jag ändå att det är mer OK eftersom frågan ställts i rätt tråd.

Jag tycker kort sagt att det inte gör så mycket om frågor besvaras flera gånger i samma tråd, det kan tillochmed vara till fördel för sökfunktionen som då kanske ger ännu mer träffar på den aktuella frågeställningen. Detta nu förutsatt att frågan blir besvarad förstås, och där får de som har kunskapen hjälpas åt.

Ta tex firefoxtråden, många frågor har besvarats många gånger och tråden spänner från första releasen av FF till idag. och det fungerar.
Citera
2011-05-28, 10:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Skulle det nu vara så att det råkar vara en stor tråd, och att frågan redan besvarats i tråden så tycker jag ändå att det är mer OK eftersom frågan ställts i rätt tråd.

Jag tycker kort sagt att det inte gör så mycket om frågor besvaras flera gånger i samma tråd, det kan tillochmed vara till fördel för sökfunktionen som då kanske ger ännu mer träffar på den aktuella frågeställningen. Detta nu förutsatt att frågan blir besvarad förstås, och där får de som har kunskapen hjälpas åt.

Ta tex firefoxtråden, många frågor har besvarats många gånger och tråden spänner från första releasen av FF till idag. och det fungerar.
Bra klargörande och visst är det så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in