2011-05-26, 00:39
Medlem
Slaskets avatar
Lite förtydliganden först:

Ja, vita män har privilegier. Och nej, de kom inte gratis. Den vite mannen har genom list, skicklighet, och råhet tillskansat sig en mycket bekväm position i världen. Man sitter på det mesta av det tekniska kunnandet, tillgångar, man uppfann styrelseskick och är en stor bidragare till filosofin. Man byggde vägarna, plöjde åkern, dog för sitt land och kungadöme i siffror som ingen annan grupp kommer i närheten av. Man utrotade andra folkslag, våldtog, mördade, stal och förslavade andra.
Men det har man knappast varit ensam om, det som skiljer den vite mannen åt är att han varit så enormt mycket mer framgångsrik på det. Medan svarta bodde i bajshyddor så uppfann den vite mannen atombomben och byggde skyskrapor som var hundra våningar höga.

Ja, som ni förstår försöker jag inte säga att den vite mannen på något sätt är alltigenom god, ingen människa eller etnicitet är det. Däremot har den vite mannen varit extremt skicklig och styrt utvecklingen i världen de senaste 500 åren åtminstone.

Frågan jag ställer mig är att efter allt krigande, skövlande, uppfinnande, civiliserande av resten av världen; varför i guds namn är man nu villig att ge bort allt på silverbricka? Teorin om den vite mannens skuld köper jag inte, jag tror ytterst få går runt och mår kollektivt dåligt för att de råkade vara lite för duktiga på att ha ihjäl eller förslava folk. Så vari ligger anledning till detta totala avskaffande av den vite mannens privilegier? Har inte han kämpat sig till detta med blod, svett och tårar?
Citera
2011-05-26, 00:43
Bannlyst
För att vi är snälla.
Citera
2011-05-26, 00:45
Bannlyst
Vad är det för privilegier som den vite mannen har och hur säger han upp sig den? Till vem?
Citera
2011-05-26, 01:51
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slasket

Ja, vita män har privilegier. Och nej, de kom inte gratis. Den vite mannen har genom list, skicklighet, och råhet tillskansat sig en mycket bekväm position i världen. Man sitter på det mesta av det tekniska kunnandet, tillgångar, man uppfann styrelseskick och är en stor bidragare till filosofin. Man byggde vägarna, plöjde åkern, dog för sitt land och kungadöme i siffror som ingen annan grupp kommer i närheten av. Man utrotade andra folkslag, våldtog, mördade, stal och förslavade andra.
Men det har man knappast varit ensam om, det som skiljer den vite mannen åt är att han varit så enormt mycket mer framgångsrik på det. Medan svarta bodde i bajshyddor så uppfann den vite mannen atombomben och byggde skyskrapor som var hundra våningar höga.

Ja, som ni förstår försöker jag inte säga att den vite mannen på något sätt är alltigenom god, ingen människa eller etnicitet är det. Däremot har den vite mannen varit extremt skicklig och styrt utvecklingen i världen de senaste 500 åren åtminstone.

Frågan jag ställer mig är att efter allt krigande, skövlande, uppfinnande, civiliserande av resten av världen; varför i guds namn är man nu villig att ge bort allt på silverbricka? Teorin om den vite mannens skuld köper jag inte, jag tror ytterst få går runt och mår kollektivt dåligt för att de råkade vara lite för duktiga på att ha ihjäl eller förslava folk. Så vari ligger anledning till detta totala avskaffande av den vite mannens privilegier? Har inte han kämpat sig till detta med blod, svett och tårar?

Det är inte de framgångsrika männen som ger bort sina skapelser; det är de misslyckade nollorna till män som frivilligt ställer upp på att vara idioter vars existens enbart baseras på självplågeri och mindervärdeskomplex. Det är dessa "män" som feminismen straffar mest och som i slutänden kommer att bli feministernas största fiender när sanningen gått upp för dem. Trots att de kallar sig och beter sig som feminister så ratas de till förmån för de riktiga männen eftersom feminismen inte lever som den lär.
Citera
2011-05-26, 02:02
Medlem
Slaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Vad är det för privilegier som den vite mannen har och hur säger han upp sig den? Till vem?

Alla lagar som diskriminerar vita män till förmån för kvinnor och utlänningar, t.ex i grundlagen(regeringsformen) finns det ett uttryckligt förbud mot diskriminering så länge det inte berör kvinnors rätt, med andra ord "positiv särbehandling".
Lagen om hets mot folkgrupp, kvotering, den accepterade fientliga tonen mot vita heterosexuella män, den vita skulden som påläggs vita män, all sociologi som berör ämnet vita civilisationer och som lyfter fram förtryck som skapats av vita män mot kvinnor och andra etniciteter, självhatet, feminismen som målar ut vita män som den som förtrycker kvinnor och utlänningar, den kritiska teorin som går ut på att förkasta allt som den vite mannen lärt oss till förmån för andra teorier, och.så.vidare.

Vill du ha mer exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det är inte de framgångsrika männen som ger bort sina skapelser; det är de misslyckade nollorna till män som frivilligt ställer upp på att vara idioter vars existens enbart baseras på självplågeri och mindervärdeskomplex. Det är dessa "män" som feminismen straffar mest och som i slutänden kommer att bli feministernas största fiender när sanningen gått upp för dem. Trots att de kallar sig och beter sig som feminister så ratas de till förmån för de riktiga männen eftersom feminismen inte lever som den lär.

Stämmer ganska bra.
Citera
2011-05-26, 02:06
Medlem
MegaSkurts avatar
Med kunskap, kommer även ödmjukhet.
Citera
2011-05-28, 16:34
Medlem
runnercops avatar
Jag tror det beror på att vi kommit så långt i den kulturella och moraliska utvecklingen att vi inte kan försvara att vår makt upprätthålls genom det sätt du beskrivit att vi tagit makten på. Civilisationer och maktcentra har alltid kommit och gått. Jag tror förvisso att vår makt och våra privilegier kommer att fortsätta länge än. Naturen har genom evolutonen skapat oss till maktsugna elitister. Andra folkslag har gynnats av andra egenskaper. Tävling och framgång har varit vinnar faktorer, framgångsrika män har attraherat kvinnor som sett egna vinster på att bilda alians/par med framgångsrika vita män.

Att vi nu släpper makten beror ju på att det inte officiellt går att argumentera för olikhet och ojämnlikhet. Lung, efter nästa stora kris kommer åter den vita mannen att stå där som världens räddare, förvisso på bekostnad av någon annan, men vinnare blir vi alltid.
Citera
2011-05-28, 19:13
Medlem
Nu är det gjort!

Idag gick jag fram till en svart man på stan och överlämnade ett dokument där jag avsade mig alla mina privilegier som vit till förmån för honom. Han blev väldigt glad och bjöd mig på en korv med mos som tack.
Citera
2011-05-28, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slasket

Vad har dagens vita män att göra med de vita män som har skapat allt det du pratar om med list och så vidare?

Är det möjligt så att du sitter och mår kollektivt bra för vad andra skapat?
Citera
2011-06-03, 18:04
Medlem
senhackarens avatar
Svarta pantrarnas tid är ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in