2014-10-20, 15:47
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Kul att vi får tillgång till ISK, sparkonto och de vanliga verktygen. Men hur blir det med courtaget? Tycker man borde fått information om det nu så om man vet om man ska välja en annan aktör eller inte.

Hej, jag förstår din otålighet. Mer information kommer att komma i samband med då vi släcker ner mini-sajten. Vi kommer fortfarande att ha marknadens lägsta minimicourtage, men mer information kommer som sagt framåt slutet av veckan. Hang in there!

/Dan, Avanza
Citera
2014-10-21, 09:52
Medlem
Minisajten har varit stabil medan vanliga sajten ligger nere så fort börsen faller! Det här är inte en uppgradering på något sätt! Och bristen på information är under all kritik.

Enligt kundtjänst blir courtaget kvar på 7 kr, så länge som du byter kontotyp tillbaka till mini. Vid "uppgraderingen" blir alla konton automatiskt bas-konton och courtaget på dem ligger på 39kr
Senast redigerad av ekienomen 2014-10-21 kl. 09:55.
Citera
2014-10-21, 11:25
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekienomen
Minisajten har varit stabil medan vanliga sajten ligger nere så fort börsen faller! Det här är inte en uppgradering på något sätt! Och bristen på information är under all kritik.

Enligt kundtjänst blir courtaget kvar på 7 kr, så länge som du byter kontotyp tillbaka till mini. Vid "uppgraderingen" blir alla konton automatiskt bas-konton och courtaget på dem ligger på 39kr

Hej!

Eftersom vi (snart) inte längre kommer att ha två separata hemsidor att underhålla och driva så har vi på så sätt möjlighet att ha fullt fokus på vår ordinarie hemsida och jobba ännu hårdare för att minimera driftstörningar samt tekniska problem. Vi kommer alltså i och med nedstängningen av Avanza Mini få mer resurser över till vår ordinarie hemsida.

Om du tidigare har varit Mini-kund så kommer du att flyttas över och då självklart direkt vara mini-kund. Om du däremot har varit Bas-kund samt haft ett mini-konto så kommer båda kontona att vara Bas-konton efter att vi stänger Mini. På samma sätt så kommer de som har ett Premium-, Private Banking- eller Pro-konto att flyttas över och då automatiskt bli den kundkategori som de haft på vår ordinarie hemsida. Självklart så kan man själv byta detta om man så önskar.

Mer information kommer i samband med då vi släcker ner Mini helt.

/Dan, Avanza
Citera
2014-10-21, 13:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag köpte in aktier igår på Avanza för 39,10 och nu står det att inköpspriset är 40,34. Courtaget är väl inräknat förstår jag, men är inte detta ett väldigt dumt sätt att räkna då det blir missvisande angående kursuppgång t ex. Nu känns vägen ännu längre tills plus.
Citera
2014-10-21, 13:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag köpte in aktier igår på Avanza för 39,10 och nu står det att inköpspriset är 40,34. Courtaget är väl inräknat förstår jag, men är inte detta ett väldigt dumt sätt att räkna då det blir missvisande angående kursuppgång t ex. Nu känns vägen ännu längre tills plus.

Hej!

Det är praxis att skriva på det sättet och andra banker uttrycker sig på samma sätt. De flesta som handlar med aktier hade nog ansett att det hade varit väldigt missledande att skriva vad du betalat för aktierna exklusive courtage eftersom courtaget är en del av det som du betalat när du köpt aktien samt att du även måste täcka in courtaget för att faktiskt kunna räkna på när du gått med vinst.

Dessutom så bör du tänka på att du betalar ett courtage när du säljer också, vilket gör att du behöver ha lite marginal när du har en vinst.

/Dan, Avanza
Citera
2014-10-24, 00:05
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Jag älskar de nya courtageklasserna. Väldigt bra beslut Avanza.

https://www.avanza.se/prislista/information-prislista.html
Citera
2014-10-24, 09:12
Medlem
Evil_Santas avatar
Vi som tidigare registrerat oss via unga aktiesparare får prisklass "mini" och förmånsklass platina och online trader för 199 kr mån. Tidigare fick vi 29 kr minimicourtage , 0,055% rörligt och avanza trader gratis.
Senast redigerad av Evil_Santa 2014-10-24 kl. 09:54.
Citera
2014-10-24, 09:37
Medlem
Går det att använda TA som tex SMA och de andra graf-funktionerna som finns vid aktiegraferna även på index- och fondgrafer?
Citera
2014-10-24, 10:22
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Jag älskar de nya courtageklasserna. Väldigt bra beslut Avanza.

https://www.avanza.se/prislista/information-prislista.html

Det blir rakare, vilket är bra, men för mig personligen ser jag få förbättringar. Minimicourtaget minskar visserligen vid svenska affärer under cirka 2500kr, men totalt sett ökas courtagekostnaderna ganska mycket för de belopp jag brukar handla för (10-15 tusen). En positiv grej är att de har minskat minimicourtagen för handel vid de andra nordiska börserna. Detta gör det billigare att handla vid affärer under ungefär 15000. Totalt sett blir mitt omdöme: "nja, en liten försämring".
Citera
2014-10-24, 10:29
Medlem
kekkens avatar
Möjligen får man tillgång till fler flashiga produkter och tjänster men för min egen del bryr jag mig inte om dem. Det enda jag vill är att köpa/sälja aktier. Med det nya systemet blir det rejält mycket dyrare tyvärr. Iallafall om man gör affärer som varierar en del i storlek.
Citera
2014-10-24, 11:16
Medlem
Copterss avatar
Jag hade gärna sett ett högre lägsta courtage för upp till 1000 kronor per affär, typ fem kronor. Får inte många aktier för 400 kronor nu och 0,25% kan ni glömma att jag tänker betala. Även om vi nu också fick tillgång till trevliga funktioner så är det en berättigad fråga om vad vi nu ska med dessa till, för som sagt, på dagens börs får man inte många vettiga aktier för under 400 kronor, courtaget per aktie blir svindyrt, alltså kommer jag bli tvingad att byta vilket kommer innebära en ökning av courtaget flera gånger om för mig. Dessutom har ni betydligt sämre villkor för smallkontot än vad nordnet har.
Senast redigerad av Copters 2014-10-24 kl. 11:50.
Citera
2014-10-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Det blir rakare, vilket är bra, men för mig personligen ser jag få förbättringar. Minimicourtaget minskar visserligen vid svenska affärer under cirka 2500kr, men totalt sett ökas courtagekostnaderna ganska mycket för de belopp jag brukar handla för (10-15 tusen). En positiv grej är att de har minskat minimicourtagen för handel vid de andra nordiska börserna. Detta gör det billigare att handla vid affärer under ungefär 15000. Totalt sett blir mitt omdöme: "nja, en liten försämring".

För mig som hittills har gjort affärer i storleksordningarna 3000-30 000kr så kan jag inte se en enda förbättring. Väljer jag en small så får jag betala 39kr i courtage på alla 3000krs (Över 1,3% av beloppet som försvinner då.) affärer och väljer jag mini så får jag betala 75kr i courtage på 30 000kr affärerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in