2011-05-25, 16:59
Medlem
Jag har rätt till lönebidrag/trygghetsansytällning och nu har det kommit en möjlighet att få jobb på min sambos företag OM jag fortfarande kan få ha kvar mitt bidrag från af. Inom 2-3 år kanske tidigare finns det goda chanser att det kan övergå i ett vanligt jobb!
men enligt min arbetsförmedlare så är det blankt nej, det är för nära släkt och då blir det jäv..
Men efter diskussion med andra arbetsförmedlare så säger dom att generellt sett så är det så men att det alltid finns undantag.
Så nu vill ja veta allt om hur det här funkar, hur går jag vidare, hur ska jag få dom att godkänna det här och har ni egna erfarenheter?
Citera
2011-05-25, 17:39
Medlem
2-3 år låter som alldeles för lång tid, om du har kompetens hittar du lätt något innan. Sen är det ju som sagt det där med släkt.

Känns som att det är hårda regler av en anledning.

Hur mycket brukar ett sånt bidrag hamna på? Om du kostar arbetsgivaren 30.000, hur mycket får han i statsbidrag?
Citera
2011-05-25, 18:34
Medlem
Nja, förhoppningen är ju att han ska ha råd att anställa mig tidigare, men samtidigt så har jag ju anpassningen av en anledning och jag kommer att behöva hjälp av min konsulent från af troligen ett år framåt minst, så så lång tid är det inte egentligen, vet en hel del folk som har liknande problem som mig som har haft stödet längre än så.
Kompetens har jag egentligen inte, inte mer än enstaka kurser och vana av att ha hjälpt honom när jag har orkat med det. Jag har ingen direkt utbildning och har inte jobbat med det på riktigt tidigare.
Men tanken är att jag ska lära mig mer under tiden jag jobbar där, jag har grunderna.

Det är bara det att jag är så trött på att bli utnyttjad av olika arbetsgivare som bara har mig kvar så länge dom får maxbidrag eller får ha mig som praktikant... Stället jag var på nu sist då hade jag praktik i fyra månader sen trygghetsanställning i 11 månader, sen var det tack och hej, nu har dom en ny tjej på samma anställning..gissar att dom fick info från af att mitt bidrag skulle sänkas lite, vilket det normalt sett görs efter ett tag.

Exakt vad arbetsgivaren får i bidrag för mig vet jag inte, men man kan få upp till 80% av bruttolön+arbetsgivaravgifter om jag har förstått det hela rätt.
Citera
2011-05-26, 10:47
Medlem
Ingen mer som vet nåt har en åsikt eller så?
Citera
2011-05-26, 13:33
Medlem
p0tatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akire
Det är bara det att jag är så trött på att bli utnyttjad av olika arbetsgivare som bara har mig kvar så länge dom får maxbidrag eller får ha mig som praktikant... Stället jag var på nu sist då hade jag praktik i fyra månader sen trygghetsanställning i 11 månader, sen var det tack och hej, nu har dom en ny tjej på samma anställning..gissar att dom fick info från af att mitt bidrag skulle sänkas lite, vilket det normalt sett görs efter ett tag.

Exakt vad arbetsgivaren får i bidrag för mig vet jag inte, men man kan få upp till 80% av bruttolön+arbetsgivaravgifter om jag har förstått det hela rätt.

Är nya tjejen också lönebidragsanställd? Är det så att ett företag bara får ha ett visst antal lönebidragsanställda? Verkar ju skumt att ditt bidrag skulle sänkas så mycket så snabbt och att det genast finns andra lönebidragsanställda att ersätta med. Var du den ende som fick gå? Vet att det finns nån bestämmelse att lönebidragsanställda kan tvingas sägas upp sig om ett företag vill sparka vanliga anställda, antagligen för att de inte ska kunna behålla lönebidragsanställda i första hand. Så mycket för den tryggheten.
Senast redigerad av p0tatis 2011-05-26 kl. 13:37.
Citera
2011-05-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0tatis
Är nya tjejen också lönebidragsanställd? Är det så att ett företag bara får ha ett visst antal lönebidragsanställda? Verkar ju skumt att ditt bidrag skulle sänkas så mycket så snabbt och att det genast finns andra lönebidragsanställda att ersätta med. Var du den ende som fick gå? Vet att det finns nån bestämmelse att lönebidragsanställda kan tvingas sägas upp sig om ett företag vill sparka vanliga anställda, antagligen för att de inte ska kunna behålla lönebidragsanställda i första hand. Så mycket för den tryggheten.

Skulle gissa på att det är vanlig arbetspraktik hon har... Tyvärr håller det är stället på så och har hållt på så innan, mycket praktikanter osv.
Eftersom min anställning förlängdes tre månader i taget så förlängde dom helt enkelt inte mer. Anledningen ja fick vara att det var för mycket personal...
Citera
2011-05-29, 10:02
Medlem
KOm igen nu, det måste ju finnas någon mer än mig som vet något eller så?
Citera
2011-05-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0tatis

Jag var den enda som fick gå, dock var det två till som slutade samtidigt fast på egen begäran. Ingen av dom hade något bidrag.
Min anställning fungerade iaf precis som vilken anställning som helst. Fast tidsbegränsad, men skulle dom nu ha förlängt den tillräckligt länge så hade jag fått fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in