2011-05-25, 14:32
Medlem
Hallå,
Håller på att jaga bostadsrätt i Stockholm. Tycker Riksby verkar hålla OK priser och vara hyfsat fint, stämmer det? Är det bråkigt? Finns det bättre områden till samma pris? Jag jobbar i Solna så söder om stan är inte aktuellt... Vill absolut inte bo i Solna dock, känns ju som ett industriområde.

Tänkte mig en tvåa, kanske en 1.5a om priset är rätt.
Kan lägga strax över två mille men vill väldigt gärna betala mindre.
Citera
2011-05-25, 14:55
Medlem
Tänk på att Bromma flygplats ligger granne med Riksby bara innan du köper lägenhet
Citera
2011-05-25, 17:46
Medlem
Riksby är fint men ligger lite off, bra kommunikationer med buss till Solna visserligen. Dock skulle jag föredra att bo någonstans där man slipper åka buss om du jobbar i Solna, för köerna där är inte att leka med. Har du tittat på Gamla Råsunda (längs med Råsundavägen, från stadion bort till stationen Näckrosen)? Det ligger visserligen i Solna men är väldigt mysigt, lite småstadskänsla.

Tvärbanan mellan Alvik och Solna står klar om knappt två år, lägenheterna som ligger längs den sträckan tror jag är en bra investering. Ulvsunda och Johanneshov är fint, "fortsättningen" på Riksby men närmare Huvudstabron. En tvåa kostar ca 1 miljon, dock ganska höga avgifter i området. Idag går 176/177 och 509 till Solna men som sagt, snart även tvärbanan.

Sedan finns ju också Mariehäll och Sundbyberg, där skulle jag gärna bo.
Citera
2011-05-26, 12:24
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikalito
Riksby är fint men ligger lite off, bra kommunikationer med buss till Solna visserligen. Dock skulle jag föredra att bo någonstans där man slipper åka buss om du jobbar i Solna, för köerna där är inte att leka med. Har du tittat på Gamla Råsunda (längs med Råsundavägen, från stadion bort till stationen Näckrosen)? Det ligger visserligen i Solna men är väldigt mysigt, lite småstadskänsla.

Tvärbanan mellan Alvik och Solna står klar om knappt två år, lägenheterna som ligger längs den sträckan tror jag är en bra investering. Ulvsunda och Johanneshov är fint, "fortsättningen" på Riksby men närmare Huvudstabron. En tvåa kostar ca 1 miljon, dock ganska höga avgifter i området. Idag går 176/177 och 509 till Solna men som sagt, snart även tvärbanan.

Sedan finns ju också Mariehäll och Sundbyberg, där skulle jag gärna bo.

En ganska bra sammanfattning tycker jag. Det är inget fel på Riksby, men det ligger som sagt lite snett till och dessutom nära flygplatsen. Det finns förstås skäl till att prisbilden där är lägre än i stora delar av övriga Bromma (undantaget Beckomberga/Blackeberg som jag knappt räknar som Bromma över huvud taget).

Det finns ju flera andra trevliga områden i Bromma att fundera på om det är lägenhet som gäller. Runt Brommaplan och i Ulvsunda finns trevliga områden. Redan nu går som sagt blåbussen 176/177 var tionde minut vardag som helg på kanske drygt tio minuter från Brommaplan till Solna centrum. Från Ulvsunda tar bussen förstås ännu kortare tid. Sumpan och Solna är trevligt annars. Bodde tidigare i Sumpan precis på gränsen till Solna och trivdes väldigt bra, bor nu i Bromma och trivs även där väldigt bra. En vidrig grej med Sundbyberg var deras galet höga kommunalskatt, jag vet inte om den kvarstår dock. Men det tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in