2011-05-25, 00:12
Medlem
Jag älskar sån där hemgjord currysås som egentligen bara är bechamel med färdig currykrydda också kyckling eller quornbitar i. Men min pojkvän tycker dock inte om kyckling och äter inte fläsk, så jag funderar på om man skulle kunna ha i nötkött istället? Typ såna här grytbitar?

Tips på andra varianter på currysås är också välkomna, det känns som att den jag kör på skulle
kunna bli mycket godare.
Citera
2011-05-25, 00:33
Medlem
philipabcqs avatar
En africana gjord på oxfilé är otroligt gott, tycker jag. Googla det så får du många spännande recept på hur du kan tillaga det.
Citera
2011-05-26, 18:51
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Smultron1.
Jag frågade inte om min pojkvän var riktig i huvudet utan jag frågade efter recept på currysås samt vad för nötkött man kan ha.
Du kan ha vilket nötkött du vill i grytor.

Här en variant på currysås:http://www.kokaihop.se/recept/currysaas-2
Citera
2011-05-28, 07:57
Medlem
TotalControls avatar
Det är i och för sig inte nötkött. Men du kan göra "dillkött" med kalv och skippa dillen och smaka upp med curry i ställe. (Currykött? ) Syran och sötman ska med. (Ättika och socker) Förbannat gott.

Glöm inte att fräsa curry bladningen innan.
Citera
2011-05-28, 10:54
Medlem
benmjöls avatar
Jag brukar göra en svinigt enkel "gryta" på strimlad lövbiff (eller motsvarande billigare kött), lök, hutlösa mängder grädde, lite dijonsenap och givetvis curry (efter tycke och smak). Jätteenkelt och jättegott! Servera med ris eller pasta.
Citera
2011-05-28, 10:57
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Smultron1.
Jag älskar sån där hemgjord currysås som egentligen bara är bechamel med färdig currykrydda också kyckling eller quornbitar i. Men min pojkvän tycker dock inte om kyckling och äter inte fläsk, så jag funderar på om man skulle kunna ha i nötkött istället? Typ såna här grytbitar?

Tips på andra varianter på currysås är också välkomna, det känns som att den jag kör på skulle
kunna bli mycket godare.

Jag ger dig ett recept på rätten någon föreslog tidigare.
Oxfilé Africana - 4 pers
600 g oxfilé i tärningar
salt
peppar

Currysåsen
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 grönt äpple (Granny Smith)
1 tsk curry
1 dl kalvbuljong
1 msk mango chutney
2 dl grädde

Hacka löken och tärna äpplet, fräs i smör tillsammans med curryn. Slå i övriga ingredienser och koka ihop i fem minuter, salta och peppra. Häll såsen och en klick smör i en mixer, klart!
Salta och peppra oxfilén och stek hastigt på hög värme. Servera med ris och de klassiska tillbehören jordnötter, mandarinklyftor, banan och mango chutney.
Senast redigerad av TheSituation 2011-05-28 kl. 11:04. Anledning: Glömde receptet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in