Citat:
Ursprungligen postat av Deer-Hunter
Kast med liten boll tycker jag va den roligaste "grenen" när det var idrott i skolan, för då vann jag alltid. Tycker det är synd att en sån fysisktkrävande gren försvinner efter mellanstadiet. Det borde vara en OS-gren!! jaja skitsamma hur långt kastade ni när ni gick i mellanstadiet? Själv så vet jag att jag kastade över 70 meter i 6:an.
Fyskiskt krävande gren? Tränade du 3 pass om dagen, 7 dagar i veckan? Blev du fullständigt utmattad efter några kasst? Osv...
Tror det handlar väldigt mycket om teknik, liksom i spjutkastning. Visst, lite styrka krävs också. Jag har sett väldigt många starka människor kasta som fjollor, så tekniken är helt klart övervägande!
70 meter låter fortfarande lite långt (dock inte orimligt) för att vara i 6:e klass. Vi hade några (bland annat jag), som kastade mellan 50-55 meter. Ärligt talat så tror jag inte att jag skulle få iväg bolluslingen längre idag.
Lite träning i "sporten" fick man dock under vinterhalvåret, då man kastade snöbollar på varandra. Det var dock lite svårt att pricka på 70 meter.