2011-05-24, 22:26
Medlem
Videotens avatar
Tnkte gra lite Dolce Du Leche och har tidigare krt med kondenserad mjlk som har ftt st och sjuda i flertalet timmar.
Men frgan r, hur gr man egen utan att anvnda den kondenserade mjlken?
Citera
2011-05-24, 22:58
Medlem
Imperators avatar
Man kan kra p vanlig mjlk och socker som fr sjuda sakta tills det r kraftigt reducerat. Hittade ett recept som krver
2 liter standardmjlk
500g socker
1 tsk havssalt

Hll i en gryta. Lt koka upp under omrrning. Lt drefter blandningen aldrig mer n sjuda. Sjud i ca tre timmar under omrrning.
Citera
2011-05-24, 23:09
Medlem
Imperators avatar
Flashback verkar lite ltt...mrkligt just nu, vilket lett till att jag inte kan se ngon knapp som medger ndring av tidigare inlgg. Hur som helst vill jag tillgga en sak till ovanstende recept. Originalet krver "whole milk" som r ngot fetare (ca .25-.5%) n svensk standardmjlk. En viss mngd av mjlken br sledes ersttas med en slurk grdde, fr att vga upp fetthalten.
Citera
2011-05-25, 06:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Tnkte gra lite Dolce Du Leche och har tidigare krt med kondenserad mjlk som har ftt st och sjuda i flertalet timmar.
Men frgan r, hur gr man egen utan att anvnda den kondenserade mjlken?
Det r ju en variant p kolass. Det finns otaliga recept p kolass. Personligen gr jag shr:
  • Lgger in 1 dl socker i en kastrull med mindre omkrets n plattan s att vrmen kan komma t sidorna p kastrullen, samt stter p vrmen p 4:an p en vanlig spis
  • Tillstter en nypa salt, 2 tsk vaniljsocker och 2 msk vatten
  • Lter sockret bli brnstensfrgat
  • Tillstter drefter en msk kta smr s att det smlter in i karamellen
  • Nr smret r absorberat s tillstter jag samma mngd grdde som tidigare socker, dvs 1 dl i en frsiktig och tunn strle s att inte tempen sjunker fr snabbt
  • Snker nu vrmen och lter det puttra i ca 3-5 minuter
  • Vid det hr laget kan man tillstta lite glykos eller lgga i en halv banan i skivor. Pongen med detta r att ssen inte stelnar i samband med frvaring i kyl. Bananen plockas sedan bort. Klart!
~Paul~
Citera
2011-05-25, 17:45
Medlem
Videotens avatar
Ahh! Tack fr recepttipsen

dePaul, vad gr glukosen? r det endast fr att det inte ska kristalliseras eller ger den ngon smak?
Har ven sett att vissa glassrecept s kan man tillstta glukos.
Citera
2011-05-25, 18:08
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ahh! Tack fr recepttipsen

dePaul, vad gr glukosen? r det endast fr att det inte ska kristalliseras eller ger den ngon smak?
Har ven sett att vissa glassrecept s kan man tillstta glukos.
Glukos smakar inget. Det frhindrar enbart kristallisering av sockret. Det dr med bananen var dock nytt fr mig.

edit: kom p att "smaklst" kan betyda mer n en sak...
Senast redigerad av Imperator 2011-05-25 kl. 18:11.
Citera
2011-05-25, 19:18
Medlem
Videotens avatar
Jo, bananen var helt nytt ven fr mig.
Borde det inte ta lite smak av banan om man slnger i den?
Citera
2011-06-02, 15:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo, bananen var helt nytt ven fr mig.
Borde det inte ta lite smak av banan om man slnger i den?
Som det redan har nmnts. Bananen och glukosen/glykosen frhindrar att smeten stelnar -framfr allt i kylen.

Kolassen fr sjlvklart en svag banan-underton. Denna r dock mycket angenm.

~Paul~
Citera
2011-06-03, 14:27
Medlem
Det du vill gra, heter p franska confiture de lait, eller mjlksylt p svenska, googla s hittar du skert en hel del med bra recept.

Ett tips r att inte undvika bikarbonat/bakpulvret som mnga recept har med.
Citera
2011-08-25, 20:02
Medlem
Hej gubbs. Angende dolce du leche s har jag lst p flera stllen att man ska ta en hel burk kondenserad mjlk och koka i 3-4 timmar. Undrar dock om de menar kokar som fullt bubbel eller om man ska koka som man gr med ris ? Dvs g ifrn 6an till 1an (om 6 r max!) eller hur man br gra?
Citera
2011-08-25, 20:09
Medlem
Videotens avatar
Jag har nu gjort det ngra gnger.
Har tagit bort pappret runt burken och slagit tv smhl med nubb i locket.
Sen har jag satt i burken i "vattenbad" och ltit det smbubbla/sjuda i 4 timmar.
ppnat burken och rrt om samt tillsatt lite grdde.
Mycket uppskattat hr hemma till glass.
Citera
2011-08-25, 23:41
Medlem
Jvlar. Var ju helt fantastiskt mjukt och go konsistent men damn va tugnt att ta med gott samvete. Knns som man ter rent fett (ven om det r ovanligt gott fett ). Ngra tips vad man kan gra med det? Vore gtt med ngot frscht till eller gra den lite lttare p ngot stt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in