2019-02-19, 03:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sormlandnanstans
Blir dyrt åk till Tyskland istället

Japp, det blir dyrt med en massa skatt och böter om man beställer via nätet.
Tyskland är bäst, men Danmark duger hyfsat bra om man tänker på att det är en kortare/billigare resa dit och hem. (Från Göteborg räknar jag nu alltså).
Citera
2019-02-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tog spårvagnen till Stena-terminalen för att ta färjan till Fredrikshavn. (Cirka 1996 tror jag). Hade med mig en "knirr". Cirka 200kg vägde väl min alkoholranson den gången Använde en rejälare knirr än den här. Gick helt utmärkt, tullarna gjorde nästan honnör, fick hjälp av spårvägen med "handikapps-öppning" för att baxa in och ut alkoholen i spårvagnen här hemma i Göteborg.. -Spårvägen hade jag då som nu månadskort på..

Men glöm det där med att beställa hem alkohol "skattefritt" över nätet. Sådant har tullen lärt sig att stoppa idag. (Alkohol är rätt otympligt, väger och så klirrar tyvärr flaskorna..)

Har gjort liknande resa men har då ställt bilen i parkeringshuset alldeles bredvid.
Har då köpt 9-10 plattor öl till rätt bra priser och en rätt lugn dag ombord på båten.

Sen har jag öl ett bra tag.
Citera
2019-02-19, 11:33
Jag brukar kamma hem whisky från auktioner i skottland och har inte ens då behövt tulla något.
Citera
2019-02-19, 11:45
Medlem
Men om jag beställer en lite mindre mängd alkohol från nätbutik är det fortfarande lika stor risk som om jag skulle beställa en större mängd?
Citera
2019-02-19, 13:28
Medlem
eremitkraftans avatar
Om man skulle få för sig att, t.ex. beställa en flaska av något trevligt, hur ser chanserna ut då?
Citera
2019-02-19, 15:31
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo1337
Hej jag är lite sugen på att beställa alkohol från en nätbutik och hittade två hemsidor.
https://www.aretthom.com/
https://www.drinko.se/

Den första hemsidan såg lite krånglig att beställa ifrån men hur som helst ska jag alltså själv välja fraktbolag om jag fattat det rätt. Men hur är är det med tullen när man beställer från dessa hemsidor? Läst att tullen stoppar massor av beställningar?

Jag har beställt från första länken och det gick bra. Tror risken att åka fast inte är så stor - tullen (precis som polisen) är underbemannad. Ungefär som när du kör för fort - oftast åker du inte fast men har de kontroll just då, ja då åker du fast.

Jag gillade aretthom och kommer nog beställa därifrån igen när det är dags att fylla på.
Citera
2019-02-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Jag har beställt från första länken och det gick bra. Tror risken att åka fast inte är så stor - tullen (precis som polisen) är underbemannad. Ungefär som när du kör för fort - oftast åker du inte fast men har de kontroll just då, ja då åker du fast.

Jag gillade aretthom och kommer nog beställa därifrån igen när det är dags att fylla på.
Alla säger olika några säger det är stor risk att torska andra säger det är liten risk
Citera
2019-02-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Frakten är €21 för en låda med 6 flaskor och du får mängdrabatt vid större beställningar men närmare detaljer kan vi ta i pm.
Snälla jag kommer aldrig upp till 50 inlägg som krävs för att skicka pm.Kan du bara nämna här vad stället heter som säljer glenfiddich för 32 euro,tack.
Citera
2019-02-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Japp, det blir dyrt med en massa skatt och böter om man beställer via nätet.
Tyskland är bäst, men Danmark duger hyfsat bra om man tänker på att det är en kortare/billigare resa dit och hem. (Från Göteborg räknar jag nu alltså).

Böter blir det väl knappast? Skatt däremot....
Citera
2019-02-22, 23:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schutzengel
Böter blir det väl knappast? Skatt däremot....

Beror på mängden som tas in. Dagsböter då snarare än de billiga penningböterna.
Citera
2019-02-24, 20:27
Medlem
slemwalkers avatar
Någon som beställt ifrån ett företag i Spanien som skickar flaskorna i omärkta lådor som dessutom skall vara tysta?
Citera
2019-03-02, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leo1337
Alla säger olika några säger det är stor risk att torska andra säger det är liten risk

Det är egentligen bara att beställa och prova. Nån gång kanske tullsnoken tar er, alla andra gånger kommer ni undan. Efter att beställt minst 25 gånger utan större problem (alla leveranser har till slut nåt fram) så är det enligt min mening bara att hitta ett ställe som ni blir stamkund på. Då får ni lite extra service om något trasslar. Jag är glad stamkund hos vinsajten och ger dom fem stjärnor rätt av.

Dock använder jag detta sätt till "groggsprit". Vill jag ha finare saker som landar säkert i barhyllan har jag lyxen att bo nära Åland/Finlands färjelinjer, där exempelvis Eckerölinjen har ett fantastiskt rom sortiment. Och billigare än de flesta nätvarianterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in