Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-22, 07:13
  #121
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Oj jävlar, kanske tur att min beställning inte skickades förrän igår.

Nu kan jag se mig i stjärnorna efter att min beställning ska komma innan Midsommar.

Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Kanske klarar mig från tullen, alltså är det 58-60kr per platta du kommer få betala i skatt eller allt som allt?

1.66 betalar man per liter tydligen.

Fick ett samtal från tullen - "Ah, du kanske undrar varför jag ringer. Vi har en beställning från dig som ligger här och vi kommer att skicka iväg den men du får betala skatt på dina varor. Ha en trevlig midsommar."

Citera
2011-06-22, 08:33
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToLin
De har bara rätt att skattebelägga din leverans om de anser att du ska nyttja det till annat än privat bruk. Tullen har fått smisk på fingrarna för sånt här ett otal ggr, om jag nu inte missminner mig helt.

Notera även att lagen ser olika ut på om du SJÄLV står för frakten, genom antingen att SJÄLV anlita ett fraktbolag eller att köra det över gränsen med egen bil. Det är anledning till varför alla spritshoppar idag inte själv tillhandahåller med frakten utan man får klicka sig runt lite och anlita ett bolag själv, t.ex locadi. De har dock underlättat det rätt mycket för oss att hålla med frakten själv så det är ju skönt :P

Först så va det ju inte lagligt att öht köpa alkohol genom nätet men sen blev det lagligt i och med att EU tillät det men då va tvungen att betala skatt på det man beställde. Det va däremot skattefritt att genom egen bil köra in i t.ex tyskland eller annat Eu-land och köpa hem saker. En dom i högsta domstolen lade dock fast senare att genom att själv anlita ett bolag att frakta det så bör det likställas med att faktiskt själv köra leveransen och det då ska vara skattefritt.

Dubbelbeskattning är även det förbjudet inom EU och allt man köper är beskattat i landet där man köper varorna för vilket medför att de har ingen rätt att ta ut ännu mer skatt av dig enligt EU-lagstiftningen.

Nja, vad jag kan läsa mig till får man betala skatt även vid privat bruk. http://www.tullverket.se/innehallao/...928000525.html
Citera
2011-06-22, 09:24
  #123
Medlem
Mittpunkts avatar
Frågan som nu kommer är. När kommer varorna till oss som har fått dom stoppade av Tullverket i Göteborg? Kan det handla om veckor eller månader? Jag fick inget direkt svar från Tullverket när dom ringde utan mer att vi skickar vidare din beställning med en faktura på alkoholskatt.
Citera
2011-06-22, 10:47
  #124
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Haha, ja det är spritovin som har fastnat i Göteborg Undra vad skatten blir för 8 plattor starköl.


Surt. Nåja min beställning är inte skickad än iaf. Däremot kontaktade jag fraktföretaget och de kör tydligen ingen hemleverans så jag får åka iväg och hämta flaskorna själv vilket innebär ett släpande på 20 j-a kilo i ryggsäck modell STOR på t-banan. Kul!
Citera
2011-06-22, 11:06
  #125
Medlem
Hmmm...

En fråga...

Så står det på vingrossens sida:

6. Är det lagligt att privatimportera för eget bruk ?

- Ja, Sverige förlorade striden om nätspriten i EU:s domstol. Domen presenterades på tisdagsförmiddagen (5/6 2007) och slår fast att det svenska förbudet mot privatimport av alkohol strider mot EG-rätten.

Vingrossen.com GmbH lämnar inga "listor" till Svenska skattemyndigheter. Många kunder besöker oss i Flensburg och handlar direkt från vårt lager andra kunder beställer frakt via ett fraktbolag. Vi har ingen statistik vilken kund som gör vad.

Vingrossen.com UG är ett Tyskt företag och betalar Tysk alkoholskatt. I enlighet med tidigare EU-beslut 2006-11-30 i den s.k. Joustradomen slogs reglerna fast under vilka förutsättningar nationella myndigheter får ta ut punktskatter/alkoholskatt. Enligt domen skall punktskatten betalas i mottagarlandet om transportbolagets säte är i samma medlemsstat som mottagaren. En juridisk tolkning av denna dom är att om våra svenska kunder anlitar ett transportbolag med säte utanför Sverige, så skall punktskatten enbart betalas i köparlandet (i detta fall Tyskland där all vår försäljning sker och där punktskatterna redan är betalda), och inte igen i mottagarlandet, dvs Sverige


Hur kommer det sig då att man åker på att betala skatt som nu i Göteborg? Ni som beställt från spritovin.se har ju använt er av en fraktfirma som ligger utanför sverige. Då borde nu ju följt ovanstående "krav"?

/Aza
Citera
2011-06-22, 12:16
  #126
Medlem
NickLidstroms avatar
Nu står min status såhär angående bussgodset.

2011-06-22 07:05 GÖTEBORG Inlämnad

Man får ju hoppas att man får en ny statusuppdatering ikväll då kanske man kan vara safe
Citera
2011-06-22, 12:20
  #127
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Man får ju hoppas att man får en ny statusuppdatering ikväll då kanske man kan vara safe

3 dagars leveranstid från Göteborg till dig och mig fick jag reda på utav bussgods
__________________
Senast redigerad av Mittpunkt 2011-06-22 kl. 12:32.
Citera
2011-06-22, 13:54
  #128
Medlem
123aaa123s avatar
Vet man vilket fraktbolag som har fastnat i tullen?
Citera
2011-06-22, 14:14
  #129
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123aaa123
Vet man vilket fraktbolag som har fastnat i tullen?

Gissar att det är TSD Freight som kört igenom hela Danmark och sedan färja från Fredrikshamn till Göteborg och i Fredags blev dom tagna.

För övrigt måste det här vara ett jävla skämt från Tullverket.

Citat:
Vad händer när jag har betalat in alkoholskatten?

Svar: Beslutet om omhändertagande av alkoholvarorna upphävs. Den som gör anspråk på varorna (skattskyldig/mottagaren) ansvarar för att de hämtas hos Tullverket. Om du har beställt alkoholvaror inklusive transport, bör du göra upp med transportören om vem som ska hämta alkoholvarorna. Om transportören hämtar ska du ge denne en fullmakt.

Menar dom på fullaste allvar att jag ska åka från södra Norrland till Göteborg för att hämta mina öl när jag har betalat alkoholskatten? Nu får dom väl för fan ge sig. När jag har betalat min alkoholskatt är det väl bara för bussgods att hämta upp mina öl som är sagt.
Citera
2011-06-22, 14:25
  #130
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Gissar att det är TSD Freight som kört igenom hela Danmark och sedan färja från Fredrikshamn till Göteborg och i Fredags blev dom tagna.

För övrigt måste det här vara ett jävla skämt från Tullverket.



Menar dom på fullaste allvar att jag ska åka från södra Norrland till Göteborg för att hämta mina öl när jag har betalat alkoholskatten? Nu får dom väl för fan ge sig. När jag har betalat min alkoholskatt är det väl bara för bussgods att hämta upp mina öl som är sagt.
Nja de behöver fullmakten så att de inte lämnar ut grejerna till någon som du inte avtalat med antar jag.
Det blir nog till att kontakta fraktbolaget för vidare information.

Jag skulle nog ligga lågt med att betala tullavgifterna till du vet hur det blir med den vidare transporten.
Citera
2011-06-22, 14:31
  #131
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Nja de behöver fullmakten så att de inte lämnar ut grejerna till någon som du inte avtalat med antar jag.
Det blir nog till att kontakta fraktbolaget för vidare information.

Jag skulle nog ligga lågt med att betala tullavgifterna till du vet hur det blir med den vidare transporten.

Märkligt.

Nu gick jag in på bussgods och sökte på mitt paketnummer och nu står det

2011-06-22 14:19 | Göteborg | Skickad
Citera
2011-06-22, 14:40
  #132
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Märkligt.

Nu gick jag in på bussgods och sökte på mitt paketnummer och nu står det

2011-06-22 14:19 | Göteborg | Skickad

Ja det låter konstigt om tullen släpper iväg sändningen innan avgifterna är betalda.
Inte kan det vara så att du vid leverans får lösa ut varorna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback