2011-05-29, 11:59
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han hade aldrig kommit in på planen om matchvärdarna stoppat honom vilket de hade befogenhet att göra. Hade de visat lite mer stake och stoppat Kevin Hagen så hade vi inte haft denna diskussion nu. Dessutom sprang han inte ens in utan gick vilket gör det ännu värre att han faktiskt lyckades beträda planen. Det största ansvaret för Kevins handlingar har självfallet Kevin men även matchvärdarna bär en del av ansvaret och den som anlitat dem. Detta är min syn iallafall.
Det där skulle jag vilja se källa på, min uppfattning är att matchvärdar INTE har befogenhet till detta.

Sen är det ju fortfarande huliganen Kevin Hagen som får stå för sina handlingar, han kan knappast skylla på att han borde blivit stoppad...
Citera
2011-05-29, 12:00
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Nä, jag tycker inte att ansvaret ligger på säkerheten. Ansvaret för just den handlingen ligger på gärningsmannen.

Själva handlingen är naturligtvis Hagens ansvar men om säkerheten skötts bättre så hade vi sluppit denna diskussion. Ett inkastat knallskott är inte lika allvarligt som att en person beträder planen utan rätt att göra så.
Citera
2011-05-29, 12:01
Medlem
mishima.

Snälla, du blir bara mer och mer patetisk!
Självklart ska ingen BEHÖVA stoppa KH, men i detta fall behövdes det men ingen gjorde det!
Precis som i ditt liv, varför agera mot olika samhällsfel? bättre att gnälla över internet osv.
Känner ordningsvakten som "släppte in" KH, han försökte faktiskt stoppa honom men lyckades inte.
Fel kille på fel plats, hade det stått en uniformerad polis ist för en 18 ordningsvakt så hade matchen ALDRIG behövts brytas!
Citera
2011-05-29, 12:03
Medlem
eternussermo.

ALLA människor, likaså matchvärdar får ingripa enligt lagen vid lagöverträdelser!
Så att han inte skulle få lov att ingripa är bara nonsens!
Citera
2011-05-29, 12:06
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTP
eternussermo.

ALLA människor, likaså matchvärdar får ingripa enligt lagen vid lagöverträdelser!
Så att han inte skulle få lov att ingripa är bara nonsens!
Jo, men matchvärdarna är inga ordningsvakter, utan vanliga människor, då kan du lika bra lägga skulden på alla fast det var drägget Kevin Hagen som får stå för sin egen handling, men nej Kevin Hagen fattar inget utan står där med ett självbelåtet flin.
Citera
2011-05-29, 12:08
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det där skulle jag vilja se källa på, min uppfattning är att matchvärdar INTE har befogenhet till detta.

Källa: http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle13079475.ab

Citat:
Har publikvärdarna befogenheter att stoppa någon som försöker ta sig in på planen?

– Det har precis samma befogenheter som du och jag. Hela Sveriges befolkning har rätt att ingripa när ett brott begås, och detta är ett brott. Så svaret på den frågan är ja. Sedan är det ordningsvakter och poliser som omhändertar personen. Publikvärdarna jobbar ofta ideellt och ska i första hand ge service till åskådarna, säger Nisse Lovén.
Citera
2011-05-29, 12:12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jo, men matchvärdarna är inga ordningsvakter, utan vanliga människor, då kan du lika bra lägga skulden på alla fast det var drägget Kevin Hagen som får stå för sin egen handling, men nej Kevin Hagen fattar inget utan står där med ett självbelåtet flin.

Hatet mot Kevin Hagen är ju nästan lite löjligt. Matchen hade ju avbrutits även utan hans intrång då knallskottet som kastades gjorde fröken Hansson hörselskadad för resten av livet. Det skedde innan Hagen gick in. Det är förövrigt inte klarlagt att det var han som kastade knallskottet.
Citera
2011-05-29, 12:14
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Källa: http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle13079475.ab
Det där var en rätt dålig räddning, varför ställa de kraven på just matchvärdarna när de inte har någon speciell befogenhet som inte andra har och därmed riskera att hamna i bråk med en speedad Kevin Hagen?

Nästa gång skriv, varför ingrep inte någon i närhet, eller visa att matchvärden har befogenhet liknande ordningsvakter.
Citera
2011-05-29, 12:15
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTP

Riktiga män står för vad dom tycker och tänker, du borde kanske tänka om och tänka rätt. Det är pga sådana som dig som våra unga beter sig som dom gör! Dom beter sig dåligt då ingen tillrättavisar dom och visar att det är oacceptabelt!

Jag tror nog att de egentligen vet att det de gör är mot regelverket men de anser sig stå över det så jag tror nog att det kvittar vad man säger till dem. Jag tycker också att ingen ska behöva berätta för dem om regelverket. Det är väl en självklarhet att man inte ska kasta in bomber eller springa in på planen. Det fattar väl alla hoppas jag.

Citat:
Jag tror inte på din teori ang uthängning osv! Vad hjälper det att hänga ut folk om alla beter sig som dig? Inte vågar säga ifrån när dom tycker ngt är fel eller som inte vågar visa lite civilkurage. Hela din teori faller pga ditt eget beteende!

Jag vet inte om jag nämnde det innan, men jag personligen skickade ett mail till Sydsvenskan och lämnade en intresseanmälan till deras journalister om att göra ett repotage om huliganism osv i Malmö!

Jag vill inte ha något mesigt reportaget. Jag vill ha grävande journalistik där de granskar de här grupperna. Helst att de berättar vilka det är. Det behöver inte stå namn. Det räcker med att det står "man, 24 år, boende vid Värnhem, taxerad inkomst osv." (Det där var ett exempel greppat från luften) för att jag ska vara nöjd. Jag ställer annars upp en artikel men då pratar jag utifrån mitt perspektiv och vad jag tycker och jag skräder inte med orden. Jag skulle dock inte anmäla mig för en sådan grej utifrån min identitet här.

Jag vill helt enkelt att folk ska veta vilka det är. Jag vill att släktingar, vänner, arbetsgivare osv. ska veta vad de har för människor de har runt omkring sig. Det smärtar och framför allt skulle det varna människor att i framtiden gå med i sådana här grupperingar. Blir man uthängd på nätet är det kanske inte så roligt att gå med firmagrupper eller tända bengaliska eldar. Det har visat sig att en dialog inte har fungerat och det dags att ta nästa steg.
Citera
2011-05-29, 12:17
Medlem
eternussermo.

Gå och lägg dig igen eller sök din kunskap på biblioteket eller ngt!
Svenskalagboken går nog att finna på biblioteket, så skynda dig till bussen så blir pappa stolt!

Länge leve KH!
Citera
2011-05-29, 12:18
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Det där var en rätt dålig räddning, varför ställa de kraven på just matchvärdarna när de inte har någon speciell befogenhet som inte andra har och därmed riskera att hamna i bråk med en speedad Kevin Hagen?

Nästa gång skriv, varför ingrep inte någon i närhet, eller visa att matchvärden har befogenhet liknande ordningsvakter.

Räddning? Du ville ha en källa och fick en källa! Matchvärdarna var inga småflickor och borde därmed ha varit mer resoluta när Hagen gick in på plan. Dem var flera stycken medan han var en enda person. Om man har möjlighet att stoppa en person från att ta sig in på plan måste man väl för helvete utnyttja den möjligheten till max??
Citera
2011-05-29, 12:23
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Räddning? Du ville ha en källa och fick en källa! Matchvärdarna var inga småflickor och borde därmed ha varit mer resoluta när Hagen gick in på plan. Dem var flera stycken medan han var en enda person. Om man har möjlighet att stoppa en person från att ta sig in på plan måste man väl för helvete utnyttja den möjligheten till max??
Haha, matchvärdarna ställer upp nästan gratis för att hjälpa publiken på plats. De är inte några ordningsvakter. Ordningsvakter hade kunnat ingripa med lagliga befogenheter att ta till visst våld, det var nog de du menade. Matchvärdarna kan vara småflickor förresten, det är inte direkt så att de väljs ut eftersom de har kunskaper i att stoppa våldsverkare som Kevin Hagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in