2011-05-24, 14:00
Medlem
Jag har reagerat på det faktum att moderatorer i katastrofer och olyckor genomgående stänger trådar angående senaste vulkanutbrottet.
Istället bakar man ihop den nyhetshändelsen med någonting som hände för ett år sedan. Förvisso i samma land och förvisso även då en vulkan, men en helt annan.

Det är två separata nyhetshändelser och bör också kunna behandlas på det sättet.
Påtalade det, i all välmening, och belönades med en tillsägelse. Vilket förvisso må vara, men ändå.
Som jag uppfattade saken var jag långt ifrån ensam om att tycka så.

För att sätta det i perspektiv:
Ska krimforumet rutinmässigt trycka in alla mord eller våldtäkter som sker i Stockholm i samma tråd? Det är ju samma brottsrubricering och samma stad - så varför inte?
Det skulle givetvis inte fungera.
Det stora problemet är givetvis att orienteringen på forumet blir omöjlig. Det blir svårt att om två månader, ett halvår eller ett år hitta information om en gammal händelse som intresserar en.

Rimligen bör man alltså ha:
Vulkanutbrott på Island - 2010
Vulkanutbrott på Island - 2011

Nu har man istället en tråd som är märkt med 2011, börjar med ett inlägg angående ett utbrott under första halvan av år 2010 och efter 430 sidor kommer händelsen som inträffade 2011.
Hur motiverar man detta?
Varför stänger man systematiskt ner alla försök till att skapa en tråd för den nya händelsen?

Som sagt var, det kanske finns en bra tanke med det - men den motiveras ingenstans och förefaller utifrån sett rätt dum.
Att man ens ska behöva starta en tråd här för att påtala saken är märkligt.

Tänker jag helt fel? Hur motiveras ihopklumpningen?
Citera
2011-05-24, 14:04
Medlem
Funkydudes avatar
Jag håller med

Trådar "klumpas" ihop lite väl ofta imo. Det kan då bli jäkligt svårt att hålla isär saker och ting. Tycker TS exempel visar på det.
Citera
2011-05-24, 14:47
Medlem
rosenrasandes avatar
Håller med. Dessa trådar tenderar att bli väldigt jobbiga och opraktiska att läsa. Vore intressant att höra mods syn på saken.
Citera
2011-05-24, 16:14
Bannlyst
Tycker också att vulkanutbrott 2011 på Island kan vara en egen tråd. Det blir väldigt rörigt med att blanda dessa två olika vulkanutbrott i samma tråd. Jag vill läsa om vad som händer nu och enbart om detta.
Citera
2011-05-24, 16:51
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag har reagerat på det faktum att moderatorer i katastrofer och olyckor genomgående stänger trådar angående senaste vulkanutbrottet.
Istället bakar man ihop den nyhetshändelsen med någonting som hände för ett år sedan. Förvisso i samma land och förvisso även då en vulkan, men en helt annan.

Det är två separata nyhetshändelser och bör också kunna behandlas på det sättet.
Påtalade det, i all välmening, och belönades med en tillsägelse. Vilket förvisso må vara, men ändå.
Som jag uppfattade saken var jag långt ifrån ensam om att tycka så.

För att sätta det i perspektiv:
Ska krimforumet rutinmässigt trycka in alla mord eller våldtäkter som sker i Stockholm i samma tråd? Det är ju samma brottsrubricering och samma stad - så varför inte?
Det skulle givetvis inte fungera.
Det stora problemet är givetvis att orienteringen på forumet blir omöjlig. Det blir svårt att om två månader, ett halvår eller ett år hitta information om en gammal händelse som intresserar en.

Rimligen bör man alltså ha:
Vulkanutbrott på Island - 2010
Vulkanutbrott på Island - 2011

Nu har man istället en tråd som är märkt med 2011, börjar med ett inlägg angående ett utbrott under första halvan av år 2010 och efter 430 sidor kommer händelsen som inträffade 2011.
Hur motiverar man detta?
Varför stänger man systematiskt ner alla försök till att skapa en tråd för den nya händelsen?

Som sagt var, det kanske finns en bra tanke med det - men den motiveras ingenstans och förefaller utifrån sett rätt dum.
Att man ens ska behöva starta en tråd här för att påtala saken är märkligt.

Tänker jag helt fel? Hur motiveras ihopklumpningen?
Vad sa moderatorerna i det berörda forumet när du PMade dem?
Citera
2011-05-24, 16:59
Bannlyst
Jag tycker det här är symptomatiskt för flashback rent generellt, att man slänger ihop trådar som inte har ett jävla dugg med varandra att göra förrutom att en korkat mod antagligen finner det enklare att moderera en tråd istället för flera stycken.

Har man ett forum som behandlar olyckor och katastrofer så ska det för fan vara självklart att två stycken helt och hållet åtskillda naturkatastrofer ska föräras varsin tråd, även om nu dessa utspelar sig i samma land. Eller ska samtliga tsunamis som kommer drabba Japan i framtiden diskuteras i de trådar som är aktuella idag? Om en ny orkan drabbar amerikas östkust, ska man då hänvisas till katrina-trådar som skapades 2004?

Nä, självklart inte. Det är FBs moderatorer som resonerar som ett gäng idioter i detta fall.
Citera
2011-05-24, 19:30
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climber
Jag tycker det här är symptomatiskt för flashback rent generellt, att man slänger ihop trådar som inte har ett jävla dugg med varandra att göra förrutom att en korkat mod antagligen finner det enklare att moderera en tråd istället för flera stycken.

Har man ett forum som behandlar olyckor och katastrofer så ska det för fan vara självklart att två stycken helt och hållet åtskillda naturkatastrofer ska föräras varsin tråd, även om nu dessa utspelar sig i samma land. Eller ska samtliga tsunamis som kommer drabba Japan i framtiden diskuteras i de trådar som är aktuella idag? Om en ny orkan drabbar amerikas östkust, ska man då hänvisas till katrina-trådar som skapades 2004?

Nä, självklart inte. Det är FBs moderatorer som resonerar som ett gäng idioter i detta fall.
Det är intressant att du drar över 100 individer över en kant här.

Ibland (ganska ofta) fungerar sammanslagningar otroligt bra, man behöver inte ha fyrtioelva trådar om en enskild sak i samma forum, ibland behöver en viss detalj i en händelse en egen tråd. Det handlar inte om att det är jobbigt att moderera flera trådar utan att det ska bli lättare för användare att hitta rätt tråd, finns det massor av trådar som parallellt behandlar exakt samma sak så blir det bara rörigt att försöka hänga med.

Ibland kan det bli tokigt när man slår samman trådar, det är jag den första att skriva under på (en del av er vet vad jag syftar på) men om man i en sansad ton pratar med den berörda moderatorn eller moderatorerna så brukar man antingen kunna lösa problemet eller få en förklaring på varför sammanslagningen skedde.

Rätt väg att gå i det här och alla andra enskilda fall är att kontakta moderatorerna och fråga om varför de sammanfogades.
Citera
2011-05-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vad sa moderatorerna i det berörda forumet när du PMade dem?

Jag fick först tråden bortplockad, skrev sen i klumptråden och funderade på om upplägget verkligen var vettigt.
Då fick jag en tillsägelse.
Skrev till den moderatorn och frågade om det inte hade varit bättre att läsa vad jag faktiskt skrev och fundera på om det ligger något i saken istället för att bara slå ifrån sig och varna mig.
Måhända att jag var lite över gränsen för en rätt lam regel, men ändå. I sak hade jag ju en poäng och det tycker jag ändå man hade kunnat lyssna på.

Har i alla fall inte fått svar på det.
Citera
2011-05-24, 20:04
Bannlyst
Om diskussionen om årets vulkanutbrott ska ske i samma tråd som årets så är det ju OnT att diskutera förra årets och det gör att det blir svårt att följa årets, så jag önskar att det blir två trådar.

Grottneger har du pm:at berörda moderatorer om den här tråden? Ser de den inte så blir det svårt för dem att se förslagen.
Citera
2011-05-24, 21:32
Medlem
Fina Gubbens avatar
Jag tycker att man inte borde ha slagit ihop trådarna. Som TS säger så är det två separata händelser, om än snarlika. En parallell är väl om man skulle klumpa ihop tråden om Michael Jacksons död med någon annan musikers död på grund av droger. Snarlika händelser men fortfarande separata och förtjänar därmed varsin tråd.

Fast du borde kontaktat berörd mod först.
Citera
2011-05-24, 21:44
Medlem
Påpekade trådtramset för samma moderator som gav mig tillsägelse.
Fick följande svar:

Hej!

Ja, vet du! "Befogad kritik" får vi många gånger varje dag. Och precis som säkert Familjeliv har sina regler så har Flashback sina regler.
Men förutom dej var det drygt halvdussinet fler som startade "befogade trådar". Dessa stängdes då det inte går att hålla samman olika.

Och det är faktiskt användarna som inte kan hålla sej till ändamålsenliga trådar.
Du kan diskutera förra årets vulkanutbrott i denna också. Använder man alltid citera så kommer rätt svar på rätt plats.

Tanke: Utöver att jag inte förstår vad som menas med att det inte går att "hålla samman olika" så reagerar jag på att ett halvdussin personer startar en tråd och ändå slängs den in i en tråd där den ingenting har att göra.
Startinlägget är alltså från tidiga 2010.
Det som diskuteras är en händelse som inträffade nu i veckan. Som kommer först på sidan 430.

Om man gör som i detta fall, då innebär det ju automatiskt att alla mord i Stockholm ska diskuteras i samma tråd.
Alla spel som handlar om fotboll i samma tråd.
Och så vidare.

Alternativt att det blir godtyckligt och ingen vet vad som gäller.
Jag tycker inte det någonstans lyckas motiveras varför en naturkatastrof i början av 2010 och en naturkatastrof under sommaren 2011 ska ligga i samma tråd.
För att det handlar om vulkaner?
För att det utspelar sig på Island?
Eller för att en enskild moderator frångår principen som alltid har funnits på Flashback?

För när det kommer till kritan finns det en tråd för iPhone3, en för iPhone4 och en för kommande iPhone5.
Det är logiskt och man hittar det man söker. Ingen ifrågasätter det.
Citera
2011-05-24, 22:06
Medlem
Eliza CTs avatar
Ber om ursäkt att jag tagit några timmar ledigt.
Givetvis väcks dom stora frågorna då.
Som förklaring så har det givetvis funnits önskemål att hålla samman trådarna som gäller i stort samma ställe, inga större områden det rör sej om. Samma naturkrafter. Problemen är identiskt samma vid vulkanutbrott på Island.

Sedan kom Grottneger m.fl. och fordrar egna trådar.

Givetvis ska det delas om det är på mångas önskan.
Grottneger - du kan påbörja en ny tråd nu - sedan ska jag lägga samman fr.o.m. start av 2011.05..när tiden finns senare i kväll.
Mvh
Eliza CT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in