2011-05-24, 13:20
Medlem
Hej,

Jag råkade ut för en rolig grej i förmiddags, i Norrköping. Böter 1500kr för att jag kört på en gata där fordonstrafik är förbjuden. Se bilder och kommentera gärna.

Jag svängde höger i korsningen och såg fanimej inte skylten motortrafik förbjuden. Den sitter ju på fel gata och är nästintill omöjlig att se från min körrikting.
Kommentarer?

http://img863.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=fel2.jpg
Citera
2011-05-24, 13:25
Medlem
Håller med dej, bestrid det där! Helt omöjligt att se!
Citera
2011-05-24, 13:27
Medlem
Det var dåligt skyltat. Du kanske ska fråga i Juridik-delen.

Skrev du på och godkände boten på plats?
Citera
2011-05-24, 13:40
Medlem
Dunkenkorvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikky
Hej,

Jag råkade ut för en rolig grej i förmiddags, i Norrköping. Böter 1500kr för att jag kört på en gata där fordonstrafik är förbjuden. Se bilder och kommentera gärna.

Jag svängde höger i korsningen och såg fanimej inte skylten motortrafik förbjuden. Den sitter ju på fel gata och är nästintill omöjlig att se från min körrikting.
Kommentarer?

http://img863.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=fel2.jpg

Vägmärkesförordning (2007:90)
3 § Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. De får inte sättas upp så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter. Särskild hänsyn skall tas till barn, äldre och funktionshindrade.

Värt att överklaga är det ju alltid.
Men kom ihåg att du ska betala boten och sedan överklaga.

Hur gick det till när du fick boten?

Hur menar du att den skulle sitta på "fel" gata? Den gäller för den gatan den sitter på.
Man ser ju faktiskt kanten på skylten från gatan du kom, du har också väjningsplikt och därmed ska du i princip smyga ut från den korsningen, vilket skulle kunna ge dig tid att upptäcka skylten.

Hur skulle skylten sitta för att man ska upptäcka den?

Sen är det så att man har skyldighet att vara uppmärksam på skyltningen.
Liknande skyltning finns i varje stad med trånga gator.
Citera
2011-05-24, 13:50
Medlem
Jag skrev på boten och godkände på plats. Men såhär i efterhand blev jag osäker eftersom jag uppenbarligen ej uppmärksamamt skylten. Brukar vara vaksam generellt.

Jag körde till höger i korsningen och hann en bit in på gatan, plötsligt dök det upp blåljus bakifrån och jag blev stannad.
Jag menar att skylten borde ha varit synlig från min körrikting, man skall inte behöva kika runt hörn för att upptäcka förbud?

Till saken hör att det är helt lagligt att svänga vänster i korsningen, som polismannen upplyste mig om. Alltså borde det finnas en förbudsskylt som talar om att jag inte får svänga höger pga motortrafik förbjuden? Eller?

Vidare skulle jag vilja diskutera höjden på förbudsskylten. Rullar jag sakta in i korsningen, och håller mig till höger så skymms ju skylten av min egen bil. Eftersom jag sitter på vänster sida när jag kör

Greppar jag halmstrån eller skall man kontakta någon kunnig?
Citera
2011-05-24, 13:52
Medlem
JakErEnSnelHests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkenkorva
Hur skulle skylten sitta för att man ska upptäcka den?

Sen är det så att man har skyldighet att vara uppmärksam på skyltningen.
Liknande skyltning finns i varje stad med trånga gator.

Vad sägs om en skylt om påbjuden vänstersväng? http://www.korkortsprovet.com/1315.gif
Tycker att skyltningen kändes bristfällig, förstår att TS missade förbudet.
Citera
2011-05-24, 14:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakErEnSnelHest
Vad sägs om en skylt om påbjuden vänstersväng? http://www.korkortsprovet.com/1315.gif
Tycker att skyltningen kändes bristfällig, förstår att TS missade förbudet.

Fast det skulle ju bli direkt felaktigt eftersom man får svänga höger om man har tillstånd.
Jag ser inte exakt vad det står på skylten men det ser ut att stå "Gäller ej fordon med tillstånd"
Bild 2
Citera
2011-05-24, 15:14
Medlem
Det stämmer. Tilläggsskylten säger något i stil med gälelr ej fordon med tillstånd...
Citera
2011-05-24, 19:04
Medlem
toby79s avatar
Var skulle skylten sitta någonstans för att du skulle kunna se den då? Ser inget konstigt med den där skylten i den täta miljö den står i.
Som Dunkenkorva skriver så har du ju all tid i världen att kolla efter förbud och löst folk då du ändå har väjningsplikt. Det är varje förares ansvar att förvissa sig att denne inte bryter mot några regler. Surt sa räven, men så är det.

Nu var du inte fokuserad och då kan det gå så där. Tvivlar på att ordningsboten kommer att avskrivas om du försöker. Bara att hålla bättre uppsikt nästa gång.
Citera
2011-05-24, 19:55
Medlem
Slösa inte med våra skattepengar. Betala, gilla läget och se glad ut, och var mer uppmärksam i framtiden. Läropengar.

Skylten sitter f.ö. naturligtvis på rätt gata. Dessutom, redan på första bilden skymtar man en tavla, och om sikten i korsningen är skymd, vilket den är, så håller du ju inte högre hastighet än att det inte är några större problem att upptäcka skylten, om man höjer blicken och har bra avsökningsområde det vill säga.
Citera
2011-05-24, 20:31
Medlem
Dunkenkorvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikky
Jag skrev på boten och godkände på plats. Men såhär i efterhand blev jag osäker eftersom jag uppenbarligen ej uppmärksamamt skylten. Brukar vara vaksam generellt.

Greppar jag halmstrån eller skall man kontakta någon kunnig?

Överklaga tycker jag du kan göra. Det skadar ju inte att prova.
Tänk på att du ändå måste betala boten först.
Citera
2011-05-25, 11:43
Medlem
Megaforces avatar
Skylten måste sitta så att den går att avläsa INNAN man börjar svänga in i korsningen. Om den är skymd så att den inte kan avläsas INNAN man kör in i korsningen så bör man kunna få rätt i överklagan eftersom det borde finnas en skyltning på den gatan man svänger in ifrån.

Man får alltså inte backa i en korsning så det spelar ingen roll om skylten syns ifrån korsningen när man väl börjat köra in i fel riktning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in