Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Det är tråkigt att komma på lätta uppgifter, så här får du några svåra.
1. Vi har isotoper A, B och C. A sönderfaller till B med halveringstiden 1 minut. B sönderfaller till C med halveringstiden 2 minuter. C är stabil. Jag tar ett kilo A, och väntar sen 5 minuter. Hur mycket C har jag? (Antag att massan inte ändras vid sönderfallet.)
(Tips: Sönderfallshastigheten av en radioaktiv isotop är proportionell mot mängden av den isotopen som finns.)
Jag hjälpte en tjej med motsvarande uppgift från ett nationellt prov i Ma E för någon vecka sedan. Här är den varianten.
Vismut sönderfaller till tallium med en sönderfallshastighet av 32 % per minut. Tallium sönderfaller till bly med sönderfallshastigheten 15 % per minut. Det bly som bildas är stabilt och sönderfaller alltså inte. Vid ett laboratorieförsök utgår vi från en viss mängd ren vismut. Vi betecknar
mängderna av vismut och tallium med A respektive B vid den tidpunkt då sönderfallet pågått i t minuter. Förändringshastigheten hos mängden tallium kan då beskrivas med differentialekvationen
dB/dt = 0.32A - 0.15B
a) Beteckna mängden bly med C och ställ upp differentialekvationer som beskriver förändringshastigheterna hos mängderna av vismut och bly.
b) Vad kan man säga om förändringshastigheterna för mängderna av vismut, tallium och bly vid den tidpunkt då mängden tallium är maximal?