• 1
  • 2
2011-05-27, 19:50
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Nej, det är ingen myt. Atarax påverkar också andra receptorer än den histamina H1-receptorn, nämligen vissa serotonin- och adrenalin-receptorer.

Det finns en vetenskaplig studier som visar att Atarax är överlägsen bensodiazepinen bromazepam för att behandla generaliserad (fritt flytande) ångest: http://www.psychiatrist.com/privatep...1/v63n1112.pdf

Vad gäller TS' fråga om giftighet, citerar jag ur FASS:

I teorin kanske, men om du hade ätit Atarax mot ångest så hade du hållit med mig om att effekten är nästintill obefintlig. Man kan äta hur många som helst utan att det har någon som helst effekt på ångesten. Ett sämre läkemedel mot ångest finns nog inte. Studien du länkar till kräver för övrigt login.
Citera
2011-05-28, 14:48
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
I teorin kanske, men om du hade ätit Atarax mot ångest så hade du hållit med mig om att effekten är nästintill obefintlig. Man kan äta hur många som helst utan att det har någon som helst effekt på ångesten. Ett sämre läkemedel mot ångest finns nog inte. Studien du länkar till kräver för övrigt login.

den fungerar på en speciell typ av ångest av den mildare graden.

De skulle inte få sälja den om det inte fanns vetenskapliga bevis på att den lindrar ångest...
Citera
2011-05-28, 18:36
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
den fungerar på en speciell typ av ångest av den mildare graden.

De skulle inte få sälja den om det inte fanns vetenskapliga bevis på att den lindrar ångest...

Ja, det fungerar på svag ångest i alla fall (tack och lov är det det "enda" jag behövt uppleva). Det känns som att Atarax "dissas" av alla och de som inte testat tror naturligtvis på alla "dissningar". Blir som en omvänd placeboeffekt.

När jag fick det utskrivet hade jag läst alla "Atarax är skit"-inlägg men ville ge det en chans och det funkade alldeles finemang för mig.

Men som sagt, jag har, återigen tack och lov, aldrig upplevt riktigt kraftig ångest så om de fungerar mot det låter jag vara osagt. Jag tycker i alla fall man ska prova de svagare, icke beroendeframkallande alternativen först och inte bara kräva benso direkt. Det är ju vid sådana inlägg man starkt misstänker att ångestlindring inte är prio 1, så att säga...
Citera
2011-05-28, 19:07
Medlem
Isets avatar
Känns ändå creepy att min hund har atarax utskrivet. Fast visst, det funkar. Inga klåda & lugn o fin.
Citera
2011-05-28, 20:57
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Känns ändå creepy att min hund har atarax utskrivet. Fast visst, det funkar. Inga klåda & lugn o fin.

Finns ju hundstackare som får Nozinan utskrivet, fy fan.
Citera
2011-06-16, 00:42
Medlem
DrBums avatar
Atarax funkar bra i början.. Men den effekten som den ger klingar av ganska fort..
Efter en vecka så kunde jag inte sova alls, när jag gick på tabletten så blev det som en spark i ansiktet sen slockande jag..

Numera kan man käka dom som jordnötter.
Dålig bukfylla alltså..
Citera
2011-06-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Nej, det är ingen myt. Atarax påverkar också andra receptorer än den histamina H1-receptorn, nämligen vissa serotonin- och adrenalin-receptorer.

Det finns en vetenskaplig studier som visar att Atarax är överlägsen bensodiazepinen bromazepam för att behandla generaliserad (fritt flytande) ångest: http://www.psychiatrist.com/privatep...1/v63n1112.pdf

Vad gäller TS' fråga om giftighet, citerar jag ur FASS:

Den fungerar bra för mig,tar en 1/2 25 mg och blir helt utslagen av det,dvs sover gott! Bara man får göra det ifred så! :-)
Citera
2011-06-18, 00:41
Medlem
Atarax är en bra klådamedicin, men extremt svag för hjälpa mot ångest och liknande. Tycker dock att lergigan hjälper, har det som medicin vid behov, har även 225x2mg lyrica/dag. Blir lugnare, segare och tänker inte lika mycket när lergiganen är aktiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in