Ledsen att göra dig besviken Sinko, men någon m/1815 handlar det inte om.
Möjligt att några delar kommer från en militär bössa, ev M/1815, men detta gör den inte till en M/1815.
M/1815 är bandad med 3 mässingsband, det är inte din.
Pipan på m/1815 är fäst i stocken med krämpor och dessa 3 band, din pipa är fäst med vanilga stift.
Den ser ut att vara i avsaknad av klacken nedanför pipans mynning i vilken bajonetten ska fästas.
Din laddstock ser ut att vara i trä, m/1815 har en laddstock i stål.
kalibern på m/1815 är 18,55mm. Du nämner 19mm.
På militära vapen är alla delar numrerade, vilket din bössa inte verkar ha.
Jag tror inte heller att den pipan har suttit på en flintlåsbössa. Om du lite närmare granskar infästningen till din nippel så ser du att pipan har en liten krage under nippeln.
Varför skulle man vid en eventuell konvertering smida om pipan för att skapa denna fläns/krage när det finns betydligt enklare sätt att göra det på?
Vanligtvis när man konverterade så borrade man upp fänghålet och satte dit en kagge som nippeln fästes i. Annars monterade man en helt ny svansskruv så att man fick nippeln på ovansidan av pipan.
Det pluggade hålet i pipan tror jag helt enkelt från tillverkaren handlar om en valmöjlighet.
Alltså att man vid tillverkningen av en bössa kunde välja om man skulle ha nippeln ovanpå pipan eller i en kagge på sidan av pipan.
Dom m/1815 jag tittat på har alla kagge och inte nippeln uppe på pipan.
Nu behöver iofs inte detta innebära att den varianten som är på din bössa inte existerar på M/1815.
Men egentligen vad spelar allt detta för roll?
Du har köpt en bössa du verkar nöjd med. Du har fått den, enligt dig, till ett överkomligt pris.
Panga på och var glad.
Hoppas hon skjuter rakt och fint.
Ett litet tips kan vara att du istället kikar på m/1809 och se ifall du inte hittar mer likheter där, den bössan är obandad och har en kaliber på 19,3 mm har jag för mig.
Ha en trevlig sommar!
Mvh