• 1
  • 2
2011-05-24, 21:01
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
När man pratar om skatter och inkluderar de dolda skatterna/avgifterna är det intressant och värt att veta vart de "avgifterna" går innan man gnäller allt för mycket.

Inte särskilt av flera anledningar där den största anledningen är att tråden handlar om hur mycket skatt man egentligen betalar, inte hur effektivt det förvaltas. Andra anledningar till att det inte är intressant är att jag inte själv får välja, eller att statens löften i dag inte är värda något i morgon.
Citera
2011-05-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Inte särskilt av flera anledningar där den största anledningen är att tråden handlar om hur mycket skatt man egentligen betalar, inte hur effektivt det förvaltas.

Anledningen till mitt inlägg är svar i tråden typ:
Citat:
1. Högre skattetryck ger inte bättre välfärd: http://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_curve

2. De flesta skatter minskar tillväxten. Morgondagens välfärd är alltså sämre än vad den kunde ha varit om vi hade haft lägre skattetryck. Länder med lägre skattetryck passerar oss.

Alltså diskussioner där man helt frångår trådstartarens fråga om vad man betalar i skatt och istället diskuterar politik. Kul att just du hade invändningar mot mitt inlägg för övrigt...
Citera
2011-05-25, 18:54
Medlem
Citat:
Andra anledningar till att det inte är intressant är att jag inte själv får välja, eller att statens löften i dag inte är värda något i morgon.

Jag håller med om att det är skit att man inte själv får välja vad man betalar i skatt (på ett ironiskt plan)... Dock framhåller jag återigen att det är intressant och värt att veta vad man betalar för.
Citera
2011-05-25, 19:22
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Anledningen till mitt inlägg är svar i tråden typ:

Alltså diskussioner där man helt frångår trådstartarens fråga om vad man betalar i skatt och istället diskuterar politik. Kul att just du hade invändningar mot mitt inlägg för övrigt...

Och som du ser så var även mitt inlägg ett svar på nån som skulle försvara Sveriges "välfärd".

Citat:
Jag håller med om att det är skit att man inte själv får välja vad man betalar i skatt (på ett ironiskt plan)...

Ja, det är skit. Eftersom du skrev "avgifterna" antar jag att du menar tex den sjuprocentiga allmäna pensionsavgiften som jag tvingas betala till staten, men som jag troligen aldrig kommer att få återse igen.

Mitt privata sparande hanterar jag alldeles utmärkt, trots att jag inte kan köpa guld för 500 kronor och sälja för 1000.

Citat:
Dock framhåller jag återigen att det är intressant och värt att veta vad man betalar för.

Visst är det intressant att veta hur pengar man tvingas betala hanteras, men det är inte särskilt intressant "innan man gnäller allt för mycket", såvida man inte tror att staten hanterar finanser med bravur.
Citera
2011-05-25, 19:26
Medlem
BoyyyBoys avatar
Jag förstår mig inte på det här med skatten. Det står att det ska vara omkring 33 procent. Men jag får alltid skitmycket tillbaka på återbäringen osv. Jag skattar långt under 33 procent. Min kompis räknade ut för sig också och han skattade 27,8%. Jag har inga företag eller deklarerar reseersättning eller nånting. Tjänade väl kring 100 000 förra året. Timanställd. Pluggar samtidigt.

Jag klagar såklart inte, men hur kommer detta sig?
Citera
2011-05-25, 20:26
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Jag förstår mig inte på det här med skatten. Det står att det ska vara omkring 33 procent. Men jag får alltid skitmycket tillbaka på återbäringen osv. Jag skattar långt under 33 procent. Min kompis räknade ut för sig också och han skattade 27,8%. Jag har inga företag eller deklarerar reseersättning eller nånting. Tjänade väl kring 100 000 förra året. Timanställd. Pluggar samtidigt.

Jag klagar såklart inte, men hur kommer detta sig?
den genomsnittliga skatten är 31.77% (inklusive begravningsavgift)
med den lönen får du i år göra ett grundavdrag på 29 700kr (som du inte skattar alls på)
sen får du tillbaks 8 772 kr i jobbskatteavdrag.

nettoinkomsten blir då 86 436 vilket betyder att du bara betalar 13 564 kr i skatt på dom 100 000 intjänade kronorna
Citera
2011-05-25, 20:50
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
den genomsnittliga skatten är 31.77% (inklusive begravningsavgift)
med den lönen får du i år göra ett grundavdrag på 29 700kr (som du inte skattar alls på)

Grundavdraget är väl runt 18700?

Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nettoinkomsten blir då 86 436 vilket betyder att du bara betalar 13 564 kr i skatt på dom 100 000 intjänade kronorna

Nej, han betalar mycket mer, vilket den här tråden visat gång på gång. Vad någon betalar i inkomstskatt är inte detsamma som vad de betalar i skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in