2011-05-23, 21:19
Medlem
Vi är ett par som har varit sammanboende nu i ca 7 år, vi har en billig hyresrätt. Nu börjar vi fundera på att köpa oss ett hus eller en stuga med åretrunt standard. Tänkte höra innan vi börjar ringa runt till banker vad ni kan uppskatta att vi kan få i lån. Man vill ju helst inte komma dit med orealistiska förväntningar och bli skrattad åt..

Min inkomst är inget att hurra över, jag är student och jobbar extra för cirka 80000 kronor varje år. Han har fast anställning med runt 32000 före skatt i månaden. Vi har inga övriga lån.

Är det bättre att han tar ett lån själv så jag inte räknas som en "belastning" eller tror ni dom kommer räkna med min inkomst i lånet? Samt hur mycket tror ni vi får låna för och hur mycket kan det tänkas krävas i kontantinsats?
Citera
2011-05-23, 21:24
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkleicious
Vi är ett par som har varit sammanboende nu i ca 7 år, vi har en billig hyresrätt. Nu börjar vi fundera på att köpa oss ett hus eller en stuga med åretrunt standard. Tänkte höra innan vi börjar ringa runt till banker vad ni kan uppskatta att vi kan få i lån. Man vill ju helst inte komma dit med orealistiska förväntningar och bli skrattad åt..

Min inkomst är inget att hurra över, jag är student och jobbar extra för cirka 80000 kronor varje år. Han har fast anställning med runt 32000 före skatt i månaden. Vi har inga övriga lån.

Är det bättre att han tar ett lån själv så jag inte räknas som en "belastning" eller tror ni dom kommer räkna med min inkomst i lånet? Samt hur mycket tror ni vi får låna för och hur mycket kan det tänkas krävas i kontantinsats?

Hej! Kul att ni tagit det beslutet.
Jag tror det kan vara bra om du förklarar situationen för banken. Sen kollar dom mycket på hur ni har sparat tidigare osv. Min sambo och jag köpte precis lägenhet för knappt en miljon, hon hade sparat ihop kontantinsatsen själv(150 000kr) och fick lånelöfte på 850. Hon tjänar lite drygt 18 000kr brutto så lite drygt 1.5-2 miljoner bör ni få låna iaf.

MVH
Citera
2011-05-23, 21:26
Medlem
Arzeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkleicious

Svårt att säga hur mycket ni kan få, men kan iaf bidra med att det är 15% kontantinsats på lånet.
Citera
2011-05-23, 21:43
Medlem
Självklart ska ni ta upp även din inkomst när ni pratar med banken. Ju högre inkomst hushållet har desto mer tycker banken att de vågar låna ut till er.

har han 32000 brutto bör ni kunna få låna dryga 2 miljoner.
Citera
2011-05-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arzenik
Svårt att säga hur mycket ni kan få, men kan iaf bidra med att det är 15% kontantinsats på lånet.

Ja det vet jag, men om vi skulle ta ett lån på exempelvis 1,5 miljoner så blir kontanten på 225000 kr, och det har vi inte i dagsläget, så en del av kontantinsatsen måste vi låna till. Vi kanske kan lägga 100000 kronor i nuläget.
Citera
2011-05-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Självklart ska ni ta upp även din inkomst när ni pratar med banken. Ju högre inkomst hushållet har desto mer tycker banken att de vågar låna ut till er.

har han 32000 brutto bör ni kunna få låna dryga 2 miljoner.

Okej, tänkte bara för jag har hört att som student ses man endast som en belastning till hushållet, inte en tillgång.. Men så mycket alltså? Låter ju helt fantastiskt, man kanske skulle bygga ett hus istället då
Citera
2011-05-23, 23:39
Medlem
Flikkas avatar
Bero även på andra saker utöver andra krediter. Har ni bil? Hur stora driftkostnader kommer huset ha? Eran boendekostnad kommer inte bara att vara ränta, utan även el, avlopp, sophämtning, nån typ av renoveringsfond är väl att rekommendera, osv, osv.

Jag fick låna 1 miljon första gången och då uppgav jag en inkomst på 22 000 brutto varav 8000 var från CSN och resten extrajobb. Då var avgiften på 2400 kr. Det var i centrala Göteborg och jag har ingen bil, inga barn, inga andra lån, osv.

Mellan 1-3 miljoner skulle jag tro beroende på hur er situation ser ut, om banken tror att det är en bra affär, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in