Citat:
Ursprungligen postat av sparkleicious
Vi är ett par som har varit sammanboende nu i ca 7 år, vi har en billig hyresrätt. Nu börjar vi fundera på att köpa oss ett hus eller en stuga med åretrunt standard. Tänkte höra innan vi börjar ringa runt till banker vad ni kan uppskatta att vi kan få i lån. Man vill ju helst inte komma dit med orealistiska förväntningar och bli skrattad åt..
Min inkomst är inget att hurra över, jag är student och jobbar extra för cirka 80000 kronor varje år. Han har fast anställning med runt 32000 före skatt i månaden. Vi har inga övriga lån.
Är det bättre att han tar ett lån själv så jag inte räknas som en "belastning" eller tror ni dom kommer räkna med min inkomst i lånet? Samt hur mycket tror ni vi får låna för och hur mycket kan det tänkas krävas i kontantinsats?
Hej! Kul att ni tagit det beslutet.
Jag tror det kan vara bra om du förklarar situationen för banken. Sen kollar dom mycket på hur ni har sparat tidigare osv. Min sambo och jag köpte precis lägenhet för knappt en miljon, hon hade sparat ihop kontantinsatsen själv(150 000kr) och fick lånelöfte på 850. Hon tjänar lite drygt 18 000kr brutto så lite drygt 1.5-2 miljoner bör ni få låna iaf.
MVH