• 1
  • 2
2011-05-23, 12:21
Medlem
Svizzeras avatar
Det debatteras en hel del om detta med gårdsförsäljningens vara eller icke vara.

Somliga tycks tro att det skulle öppna en spritbutik i varenda gatuhörn (vilket inte ens förekommer i länder där det dricks mest alkohol) eller att systembolaget skulle försvinna.

Enligt denna artikel handlar det endast om en ytterst liten mängd på 1500 liter -per gård eller försäljningsställe! Är detta ett skämt eller? Vilken producent skulle kunna gå med vinst med sådana fjuttiga mängder?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...et_6187833.svd
Citera
2011-05-23, 12:27
Medlem
JackBlacks avatar
Gårdsförsäljning handlar inte om att generera en massa vinst, det handlar om att erbjuda kultur, extraknäck, sociala kontakter, mm.

Att enbart titta på vinsten är något föråldrat.
Citera
2011-05-23, 15:43
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Gårdsförsäljning handlar inte om att generera en massa vinst, det handlar om att erbjuda kultur, extraknäck, sociala kontakter, mm.

Alla företag måste gå med vinst, annars går de förr eller senare i konkurs. Jag har då aldrig varit på en vingård, snapsbränneri eller ölbryggeri där de nekar kunder att köpa större mängder p.g.a. försäljningskvoter.det hela låter snarare som ett vilt experiment a la kuba.
Citera
2011-05-23, 17:26
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Alla företag måste gå med vinst, annars går de förr eller senare i konkurs. Jag har då aldrig varit på en vingård, snapsbränneri eller ölbryggeri där de nekar kunder att köpa större mängder p.g.a. försäljningskvoter.det hela låter snarare som ett vilt experiment a la kuba.
Gårdsförsäljningen är en biverksamhet och ska inte jämföras med ett företag vars verksamhetsområde är dryckesproduktion. Den huvudsakliga vinsten kommer från huvudverksamheten som kanske är jordbruk eller boskap.

Det är inget "vilt experiment" a la Kuba. Sen har du nog ingen större koll på Kuba när du säger så. Jag tror knappast moderaterna skulle ta efter Kuba...
Citera
2011-05-23, 17:53
Medlem
NotTheFullQuids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Det debatteras en hel del om detta med gårdsförsäljningens vara eller icke vara.

Somliga tycks tro att det skulle öppna en spritbutik i varenda gatuhörn (vilket inte ens förekommer i länder där det dricks mest alkohol) eller att systembolaget skulle försvinna.

Enligt denna artikel handlar det endast om en ytterst liten mängd på 1500 liter -per gård eller försäljningsställe! Är detta ett skämt eller? Vilken producent skulle kunna gå med vinst med sådana fjuttiga mängder?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...et_6187833.svd

Den enda ekonomiska vinningen jag ser är väl att man kan göra reklam för export eller systemförsäljning och sälja sina produkter på plats. Problemet är precis som du säger att 1500 liter är inte ens en skvätt i havet. 15000 liter så hade det kanske gått att göra volymvinster på skiten.
Citera
2011-05-23, 18:02
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:

Å en överlevande .comare, vad fascinerande. Kan du inte berätta för oss andra vad vi ska titta på?
Citera
2011-05-23, 18:05
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotTheFullQuid
Den enda ekonomiska vinningen jag ser är väl att man kan göra reklam för export eller systemförsäljning och sälja sina produkter på plats. Problemet är precis som du säger att 1500 liter är inte ens en skvätt i havet. 15000 liter så hade det kanske gått att göra volymvinster på skiten.
Nog går det att göra vinst även på 1500 liter, hembrännare gör ju vinst på betydligt mindre volymer.
Citera
2011-05-23, 18:05
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Å en överlevande .comare, vad fascinerande. Kan du inte berätta för oss andra vad vi ska titta på?
comare?
Citera
2011-05-23, 18:12
Medlem
NotTheFullQuids avatar
Citat:
Nog går det att göra vinst även på 1500 liter, hembrännare gör ju vinst på betydligt mindre volymer.

Varför tror du att hembrännare gör vinst på betydligt mindre volymer?
Citera
2011-05-23, 18:18
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotTheFullQuid
Varför tror du att hembrännare gör vinst på betydligt mindre volymer?
För att jag har hållit på med det själv en gång i tiden när jag bodde på vischan...
Citera
2011-05-23, 18:23
Medlem
BRZMs avatar
Larry Flynt pysslade ju med lite moonshine-försäljning i sin ungdom... Och sedan kom Hustler
Citera
2011-05-23, 18:23
Medlem
NotTheFullQuids avatar
Citat:
För att jag har hållit på med det själv en gång i tiden när jag bodde på vischan...

Du har inga som helst möjligheter att greppa skillnaden mellan illegal svart verksamhet och vit laglig dito?

Varför i h-vete tror du att en gård inte kan nå någon profit på gårdsförsäljning på 1500 Liter/ annum? Har du rökt och druckit sönder logikcentrum i hjärnan eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in