Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-23, 02:38
Medlem
Wahnsinns avatar
Snabb som jag är händer det ofta att jag skriver något som jag omedelbart ångrar. Så sent som idag var jag inne i en tråd och postade ett inlägg, men upptäckte till min fasa och förskräckelse att någon hade skrivit precis samma sak någon minut tidigare. För att inte skapa överflödig diskussion valde jag att tömma mitt inlägg och ersätta det med "ta bort", då det inte är möjligt för oss användare att radera våra inlägg. För att underlätta för moderatorerna tänkte jag rapportera mitt eget inlägg, men texten i rutan som kom upp gjorde att jag avböjde:
Citat:
Notera: Detta skall ENDAST användas för att rapportera inlägg som du anser bryter mot reglerna och/eller stör diskussionen.

Vad förordar ni moderatorer i situationer som denna? Ska man låta sitt tömda inlägg stå kvar, eller är det tillåtet att rapportera, för att underlätta ordninghållandet av tråden?
Citera
2011-05-23, 02:58
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Snabb som jag är händer det ofta att jag skriver något som jag omedelbart ångrar. Så sent som idag var jag inne i en tråd och postade ett inlägg, men upptäckte till min fasa och förskräckelse att någon hade skrivit precis samma sak någon minut tidigare. För att inte skapa överflödig diskussion valde jag att tömma mitt inlägg och ersätta det med "ta bort", då det inte är möjligt för oss användare att radera våra inlägg. För att underlätta för moderatorerna tänkte jag rapportera mitt eget inlägg, men texten i rutan som kom upp gjorde att jag avböjde:

Vad förordar ni moderatorer i situationer som denna? Ska man låta sitt tömda inlägg stå kvar, eller är det tillåtet att rapportera, för att underlätta ordninghållandet av tråden?

Tycker det där är fel förfarande från moderatorn. Om det i inlägget bara står ta bort, så är den väll knappast inom ämnet. Och då skall inlägget tas bort. Men att tilldela tillsägelse vid ett fall där användaren exempelvis råkar posta i fel tråd, tar bort inlägget och RP:ar sitt egna inlägg tycker jag är fel. Även om så inte skett i detta fall.

Det händer alla att en råkar posta i fel tråd, eller forum. Och om man då försöker rätta till sitt fel, ja då skall det väl vara tillåtet.
Citera
2011-05-23, 03:09
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Det är klart att du kan rapportera ditt eget inlägg.Det finns redan personer som gör detta när de postar fel eller av någon anledning ångrar sig och inlägget bara består av en punkt eller fp efteråt.

Det finns ingen poäng i att ha kvar dessa inlägg så de rensas bort när de hittas för att hålla trådarna "rena och snygga".
Citera
2011-05-23, 03:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Det är klart att du kan rapportera ditt eget inlägg.Det finns redan personer som gör detta när de postar fel eller av någon anledning ångrar sig och inlägget bara består av en punkt eller fp efteråt.

Det finns ingen poäng i att ha kvar dessa inlägg så de rensas bort när de hittas för att hålla trådarna "rena och snygga".

Riskerar man inte att få en tillsägelse?
Citera
2011-05-23, 06:58
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Tycker det där är fel förfarande från moderatorn. Om det i inlägget bara står ta bort, så är den väll knappast inom ämnet. Och då skall inlägget tas bort. Men att tilldela tillsägelse vid ett fall där användaren exempelvis råkar posta i fel tråd, tar bort inlägget och RP:ar sitt egna inlägg tycker jag är fel. Även om så inte skett i detta fall.

Det händer alla att en råkar posta i fel tråd, eller forum. Och om man då försöker rätta till sitt fel, ja då skall det väl vara tillåtet.

Jag tror att du missförstod, det är texkten som kommer upp när man ska rapportera ett inlägg.
Citat:
Notera: Detta skall ENDAST användas för att rapportera inlägg som du anser bryter mot reglerna och/eller stör diskussionen.

Det fick TS att avstå från att rapportera.

Jag rapporterar emellanåt mina egna inlägg för borttagning och de brukar då bli borttagna.
Att enbart ändra texten till ta bort eller felpost uppmärksammar ju ingen på att det ska tas bort.
Citera
2011-05-23, 07:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag rapporterar också mina inlägg om jag efteråt tycker att jag gått OT. Ingen moderator har gett mig en tillsägelse för det, däremot tagit bort det jag skrivit.
Citera
2011-05-23, 08:03
Medlem
najass avatar
Givetvis kan (och kan) man rapportera även egna inlägg om det blir fel. Att ta bort exempelvis ett startinlägg och ersätta det med "ta bort" gör däremot ingen människa glad.

Så för att förtydliga ännu en gång:
1) Radera inte inlägget
2) rapportera inlägget
Citera
2011-05-23, 08:54
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Givetvis kan (och kan) man rapportera även egna inlägg om det blir fel. Att ta bort exempelvis ett startinlägg och ersätta det med "ta bort" gör däremot ingen människa glad.

Så för att förtydliga ännu en gång:
1) Radera inte inlägget
2) rapportera inlägget

Mja fast det gäller ju förstainlägg.

Om jag skriver något i en tråd som jag efteråt anser inte platsar, ändrar jag till felpost och rapporterar.
Detta för att ingen ska få för sig att citera och kommentera mitt inlägg som sannolikt kommer att försvinna. (detta förutsatt att det inte är en trådstart)
Citera
2011-05-23, 12:09
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Mja fast det gäller ju förstainlägg.

Om jag skriver något i en tråd som jag efteråt anser inte platsar, ändrar jag till felpost och rapporterar.
Detta för att ingen ska få för sig att citera och kommentera mitt inlägg som sannolikt kommer att försvinna. (detta förutsatt att det inte är en trådstart)

Tja, inne i trådar är det mer eller mindre egalt tycker jag nog, beroende på vad som är felet. Om det bara är en allmän upprepning av något som sagts tidigare i tråden vetefan om det är motiverat att radera. Är det helt åt skogen och kan tänkas generera OT-diskussioner är det ju så klart bra att radera (och rapportera)

Dock ville jag mest poängtera just trådstarter då det vid raderandet av dessa ofrånkomligen ger upphov till en massa OT/tramsande i tråden.
Citera
2011-05-23, 12:11
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losingyou
Riskerar man inte att få en tillsägelse?
Nej, inte mer än om man inte hade rapporterat det och någon annan kanske gör det eller en moderator ser det utan RP.

RP handlar bara om att uppmärksamma moderatorerna på något, och texten TS reagerade på handlar om att okynnes-RPande inte är uppskattat.

Man kan RPa sina egna inlägg utan problem, och iaf jag ser mer milt på om någon RPar sitt eget inlägg som felaktigt, då de inser att de har gjort fel och vill rätta till det (tillsägelse handlar ju om att uppmärksamma användaren på att denne har gjort fel, och visar de att de redan förstått det, så behövs ju inte en tillsägelse).

Det finns andra som RPar sitt startinlägg för att de vill ha en omröstning tillagd, eller som RPar sitt eget inlägg för att påpeka att de inlägg som kommer därefter är OT osv.

Se bara till att skriva i textrutan som kommer upp vid ett RP, så kommer moderatorerna att se och läsa det.
Att vara hjälpsam är alltid uppskattat.
Citera
2011-05-23, 12:24
Moderator
Falukropps avatar
Visst kan man svära lite och tycka "varför skulle han nödvändigtvis posta innan han tänkt till", men när skadan redan är skedd så är det bättre att det rp:as och blir åtgärdat än att det ligger en massa "felpost" och skräpar överallt i forumet. Själva rp:andet av sådant är ju inte det man stör sig på, utan det är felpostandet utan eftertanke i sig.

Så jo, för min del är det helt okej, och till och med bra att folk rp:ar sådant. Men allra bäst vore det ju om folk tänkte till innan de postar.
Citera
2011-05-23, 12:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Man kan RPa sina egna inlägg utan problem, och iaf jag ser mer milt på om någon RPar sitt eget inlägg som felaktigt, då de inser att de har gjort fel och vill rätta till det (tillsägelse handlar ju om att uppmärksamma användaren på att denne har gjort fel, och visar de att de redan förstått det, så behövs ju inte en tillsägelse).

Om vi antar att jag är slarvig och postar ett inlägg som jag senare upptäcker är OT. Om jag inte längre kan editera mitt inlägg men istället RPar mitt eget inlägg (innan någon annan gjort det) och förklarar för den moderator som läser RPn om bakgrunden - riskerar jag fortfarande en tillsägelse?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in