2011-05-23, 00:20
Medlem
Isets avatar
Min 3 1/2 dotters ena framtand är grå och av folktandvården avfärdad som död. Det tror jag också, men mitt problem är att dom mupparna vägrar förklara vad det innebär i längden. Den är lös nu, men faller den snart och kommer det en ny snart eller dröjer det flera år? Hur länge kan man gå med en mörkgrå tand rakt i blickfånget? Vad kan jag vänta mig här egentligen?
Citera
2011-05-23, 00:23
Medlem
MissFitt73s avatar
Min son fick också det efter att han trillat.
Tanden som var under var helt frisk och normal. Alltså inga problem alls
Citera
2011-05-23, 00:29
Medlem
EvilTouchs avatar
När jag var liten stod jag bakom dörren till mitt rum när min kära mor öppnade dörren lite hastigt. Min ena framtand fick en smäll och den blev så småningom grå. Minns inte exakt hur länge det tog innan jag tappade tanden, men jag kan nog tro att det tog några år. På skolan kallades jag för "gråtand". Inte det roligaste direkt, men jag överlevde. Tappade tanden till slut och fick en ny.
Citera
2011-05-23, 00:40
Medlem
JagVanns avatar
Fick en dunk i ryggen efter vi spelat fotboll när jag drack i dryckesfontänen varvid 2 riktiga tänder dog av smällen mot porslinet, de sitter dock kvar än 15 år efter så en mjölktand lär ju inte vara några problem alls.
Citera
2011-05-23, 00:53
Medlem
Isets avatar
Tack för peppandet, men jag är ändå nojig. Tanden är seriöst grafitgrå o har dessutom slutat växa, så den är en dvärg i jämförelse med hennes andra tänder. Det ser sorgligt nog förjävligt ut när hon ler. Folktandvården vägrar göra nått, såvida ingen infektion uppträder. Om hon tappar tanden snart nu, kommer det en ny direkt, eller måste jag vänta på att glappat ska fyllas i flera år?
Citera
2011-05-23, 01:03
Medlem
ringrostigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Tack för peppandet, men jag är ändå nojig. Tanden är seriöst grafitgrå o har dessutom slutat växa, så den är en dvärg i jämförelse med hennes andra tänder. Det ser sorgligt nog förjävligt ut när hon ler. Folktandvården vägrar göra nått, såvida ingen infektion uppträder. Om hon tappar tanden snart nu, kommer det en ny direkt, eller måste jag vänta på att glappat ska fyllas i flera år?

Kan ta det lugnt min tand blev med så när jag var liten. Har idag fullt friska tänder
Citera
2011-05-23, 01:19
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Hon kommer säkerligen att tappa den när barn brukar börja tappa tänder. Alltså vid 5-6 års åldern.
Skulle hon mot all förmodan tappa den tidigare får du nog räkna med att det blir en glugg tills att dom nya är mogna att växa fram. Förresten sa folktandvården till mig att man skulle anmäla till sitt försäkringsbolag. Utifall barnet skulle få problem med tanden i senare ålder.
Citera
2011-05-23, 01:24
Medlem
Isets avatar
Ang försäkringsbolagen så är det anmält. Jag är nog mest orolig över utseendet (ytlig mamma...buuu). Vill inte att hon ska bli mobbad eller att folk ska tycka att jag är en dålig mamma som låter henne se ut så. Hon själv tycker mest det är störande att tanden glappar.
Citera
2011-05-23, 01:59
Medlem
en av mina ungar fick en sån, tandvården sa att det inte var någon fara... förrns det ploppade fram en vit "blåsa" ovanför tanden, där roten går in. Då tog de bort den för det tydde på att försegick något där under. Detta var iofs ca 15 år sen, kasnke det är nya rön nu...

Den riktiga tanden växte ut helt ok, fast det tog ett tag :-) btw, mjölktänder har rötter... den var ca en cm lång precis som ett sugrör i omkrets och ihålig de riktiga tänderna "käkar upp" roten på mjölktanden... det hade jag ingen aning om... fast det är klart tänderna måste sitta fast i något även om det är mjölktänder.
Citera
2011-05-23, 04:09
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ang försäkringsbolagen så är det anmält. Jag är nog mest orolig över utseendet (ytlig mamma...buuu). Vill inte att hon ska bli mobbad eller att folk ska tycka att jag är en dålig mamma som låter henne se ut så. Hon själv tycker mest det är störande att tanden glappar.

Det är väl pest eller kolera: grå tand eller glugg.
Det tar lite tid, men det blir bra sen.
Citera
2011-05-23, 08:31
Medlem
Se den som en sårskorpa. Så länge den inte blir infekterade eller inkörsport för infektioner i kroppen gör nog den skadade tanden mer nytta än skada. Som det nu är skyddar den ju anlaget för de permanenta tänderna som ska komma. Kanske inte nödvändigt, troligen ingen fara om tanden tappas, men alltid bäst att inte göra ingrepp om man inte måste. Och det är ju inte direkt ett litet ingrepp så att säga.

Barn kan visserligen vara elaka men samtidigt är de totalt obekymrade av hur folk ser ut egentligen. Det är bara att hålla den normala uppsikten och se om några negativa strömmar uppstår. Jag skulle tro att det största problemet blir att förklara för vuxna vad som skett, varför er dotters leende ser ut som det hos en pirat.
Citera
2011-05-23, 17:44
Moderator
ofays avatar
Den håller platsen åt den nya permanenta tanden så det är bra att den sitter där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in