• 1
  • 2
2011-05-23, 20:13
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessans
Vadå inte svarar vettigt?! Och vadå självklart?! Ställ din jävla fråga vettigt då! Skriv tydligt!

Du frågar ju hur man får veta hur si och så många procent kolhydrater i exempelvis potatis. Jag svarar på det! Fattar inte vad problemet är?! Det står på alla livsmedel! Det står inte på potatis, grönsaker etc, och dessa kan man kolla upp på livsmedelsverkets sida.

Om det står 4,5 g kolhydrater/100 gram så betyder ju det 4,5 procent kolhydrater per hundra gram!

Du verkar förbise en del gällande svenska språket. När man säger "Hur tar man reda på..." så syftar det inte enbart på hur en given person, antingen syftande på sig själv eller en tredje part, tar reda på det utan hur en person i allmänhet tar reda på det. En tydligare omskrivning vore i så fall:

Hur kan människors kunskap ökas...

...och därefter sätts därefter in i lämpligt sammanhang. Frågan är alltså hur kunskapen kom från början.

Gällande mätning kolhydratskoncentrationen så är det inget jag vet hur man gör i allmänhet. Det är lite tråkigt att hänvisa till Google, men i vilket fall, testa att söka på "Measuring carbohydrates" eller liknande. Jag hittade detta:

http://www-unix.oit.umass.edu/~mccle...ohydrates.html
Citat:
The refractive index of a carbohydrate solution increases with increasing concentration and so can be used to measure the amount of carbohydrate present
Citera
2011-05-23, 20:43
Medlem
prinsessanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTeheran2009
Men herregud. Hur dum är du människa? Läs hans fråga EN, kanske 2 eller 3 gånger till. Har du inte förstått då så skjut dig själv.

Silverturken förklarar det bra. Angående kolhydratmängden så har jag för mig att du mäter den genom hur mycket blodsockret ökar när du äter en viss vara. Hur snabbt blodsockret sedan ökar beskriver vilket glykemiskt index (GI) det har.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Du verkar förbise en del gällande svenska språket. När man säger "Hur tar man reda på..." så syftar det inte enbart på hur en given person, antingen syftande på sig själv eller en tredje part, tar reda på det utan hur en person i allmänhet tar reda på det. En tydligare omskrivning vore i så fall:

Hur kan människors kunskap ökas...

...och därefter sätts därefter in i lämpligt sammanhang. Frågan är alltså hur kunskapen kom från början.

Gällande mätning kolhydratskoncentrationen så är det inget jag vet hur man gör i allmänhet. Det är lite tråkigt att hänvisa till Google, men i vilket fall, testa att söka på "Measuring carbohydrates" eller liknande. Jag hittade detta:

http://www-unix.oit.umass.edu/~mccle...ohydrates.html

Jag förstår nu, men fortfarande - jag är inte ensam om att inte begripa från början, detta på grund av att TS har skrivit så att det kan tolkas på olika sätt. Man kan inte skriva "den enda som svarar vettigt" och "självklart" när man inte formulerat sig begripligt och jag dessutom först frågade vad personen menade. Då får man räkna med att folk misstolkar.

Jag är av den uppfattningen att man ska skriva ut vad man menar tydligt, så att folk inte lägger ner onödig tid på att dels försöka tyda och skriva ut svar som inte är relevanta.
Citera
2011-05-24, 02:21
Medlem
Beelzebobs avatar
Jag förstod frågan från början!
Jag kan tänka mig att alla grundläggande ingredienser (vi tar ett bakverk som exempel), säg socker, mjöl, mjölk och så vidare är rätt lätta att räkna ut näringsämnena ifrån. Jag antar att detta räknas ut genom olika kemiska processer. Sedan utefter mängd av varje ingrediens i den färdiga varan, räknas den totala mängden näringsämnen ut. Det är nog svaret på hur man räknar ut näringsinnehållet i en färdig produkt.

Dock vore det intressant att veta vilka kemiska processer som krävs för de olika råvarorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in