Citat:
Ursprungligen postat av prinsessans
Vadå inte svarar vettigt?! Och vadå självklart?! Ställ din jävla fråga vettigt då! Skriv tydligt!
Du frågar ju hur man får veta hur si och så många procent kolhydrater i exempelvis potatis. Jag svarar på det! Fattar inte vad problemet är?! Det står på alla livsmedel! Det står inte på potatis, grönsaker etc, och dessa kan man kolla upp på livsmedelsverkets sida.
Om det står 4,5 g kolhydrater/100 gram så betyder ju det 4,5 procent kolhydrater per hundra gram!
Du verkar förbise en del gällande svenska språket. När man säger "Hur tar man reda på..." så syftar det inte enbart på hur en given person, antingen syftande på sig själv eller en tredje part, tar reda på det utan hur en person i
allmänhet tar reda på det. En tydligare omskrivning vore i så fall:
Hur kan människors kunskap ökas...
...och därefter sätts därefter in i lämpligt sammanhang. Frågan är alltså hur kunskapen kom från början.
Gällande mätning kolhydratskoncentrationen så är det inget jag vet hur man gör i allmänhet. Det är lite tråkigt att hänvisa till Google, men i vilket fall, testa att söka på "Measuring carbohydrates" eller liknande. Jag hittade detta:
http://www-unix.oit.umass.edu/~mccle...ohydrates.html
Citat:
The refractive index of a carbohydrate solution increases with increasing concentration and so can be used to measure the amount of carbohydrate present