• 2
  • 3
2004-10-14, 20:44
Medlem
scratchys avatar
http://www.malacoleaf.com/Folder_26/...ge=node361.asp
Men jag minns dem också som svartgula askar, inte svartröda som dessa...

http://www.crypticide.com/dropsafe/a...50624.comments
Kul text om hur avskyvärda men beroendeframkallande salmiak är.
Citera
2004-10-14, 21:21
Medlem
jag skulle då inte vilja ha salmiakpulver...på kemilektion för några år sedan fick vi smaka på sånt (ca 1-2 teskedar) som vi fick direkt i handflatan. Fyfan vad illa jag mådde hela dagen + att man blev nästan skinnflådd på tungan, sved som satan
Citera
2004-10-14, 21:42
Medlem
M2ks avatar
Dom minns man, halva asken tippades i näven, sen in med 'flingorna' i mun... *vattnas*

Ett nutida alternativ - Läkerol Salmiak (sockerfri), säljs i 2-pack på ÖB för 12:90. Inte samma skarphet som originalsalmiak, men tillräckligt bra för att stilla saltbehovet för oss kroniska 'salmiakaner'.
Citera
2004-10-14, 22:48
Medlem
talenteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Dom minns man, halva asken tippades i näven, sen in med 'flingorna' i mun... *vattnas*

Ett nutida alternativ - Läkerol Salmiak (sockerfri), säljs i 2-pack på ÖB för 12:90. Inte samma skarphet som originalsalmiak, men tillräckligt bra för att stilla saltbehovet för oss kroniska 'salmiakaner'.

Hehe.. ja, jag vet. Det var faktiskt denna läkerol-sort som fick mej att skapa tråden. Bjöd en kollega på ett par stycken, och då sa han: "Vad fan - Dom smakar ju som den gamla klassikern... " osv - sen sattes funderingarna igång.
Citera
2004-10-27, 00:19
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k

Ett nutida alternativ med bieffekter. Vid överdriven förbrukning kan det ha laxerande verkan står det på förpackningen. Nog hade den laxerande verkan på mig och mina kollegor när vi för ett par år sedan försökte stilla vår Salmiak-saknad med att kränga några askar Läkerol Salmiak. De sockerfria alternativen dras ofta med detta lilla dilemma.

Jag fattar inte hur man kan få idén att sluta tillverka Salmiak, det var ju allas favoriter, det hade varit mer naturligt att sluta med kolasnören eller nåt som ingen tyckte/tycker om.
Citera
2004-10-27, 21:14
Medlem
Salmiak tillverkas ännu av Fazer och andra finska företag, har för mig att salmiak från början är en finsk företeelse.

Via Fazers webshop hittar jag ett antal salmiakker som säljs i nån sorts paket. Bl.a. den vanliga "ruter"-salmiakken och super-Salmiakki, som är rundaoch tunnare. Finns även på påse, är då större till formatet, om jag inte mins fel.

link: https://webshop.cloettafazer.fi/

Salmiak e hur som helst djävulskt gott, minns att vi tillverkade salmiak på kemin i högstadier . Salmiakpulver fanns förr att löpa via apoteket i Finland, fanns och väldigt små ruter-formade salmiak också. Vet inte huruvida dom säljer det mera, är ett par år sen jag annat än medicin via apoteket.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in