2011-05-22, 18:30
Bannlyst
Jag vet inte om filosof är rätt för detta ämne, men det är nära till etik och livsfrågor så det fick bli det.
Jag läser om människosyn. Och det jag undrar är hur en humanism, existentialism och en socialdarwinism skulle se på gatubarn och fattigdom? Har inte fattat det... Någon som har en teori?
Citera
2011-05-22, 23:59
Medlem
Bockstensmannens avatar
Om du googlar på respektive begrepp är jag övertygad om att du själv kan bilda dig en någorlunda korrekt uppfattning. Annars står det säkert i din lärobok om du tittar riktigt noggrant.
Citera
2011-05-23, 10:17
Medlem
Rosias avatar
De finns ingen lärobok, annars skulle jag aldrig ha frågat.
Citera
2011-05-23, 12:06
Medlem
Välkommen, Rosia!
Existentialistens kännetecken är väl frågan : Hur skulle det gå om alla gjorde likadant?
Humanismen är en antropocentrism, dvs inga gudar, auktoriteter eller ideal är viktigare än den lilla människans väl. Sedan heter det ju "Existentialismen är en humanism", som Sartre skrev.
För socialdarwinismen är, som jag förstått saken, ömsesidighet ett nyckelbegrepp. Samarbete är bra för att det visat sig ha överlevnadsvärde. Försäkringstanken: Medborgaren stöder system som de anser öka den egna tryggheten. Den centrala tanken är inte att det är synd om andra, utan att det kan hända mig. Tullbergs "Naturlig etik" rekommenderas om du vill fördjupa dig.
Så, i praktiken tror jag inte det finns någon oenighet mellan de tre ifråga om syn på gatubarn och fattigdom.
Citera
2011-05-23, 20:25
Bannlyst
Förstår ingenting alls nu
Citera
2011-05-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnua
Förstår ingenting alls nu

Försöker igen, då.
Humanisten - skulle säkert sälja sin hund ifall han för pengarna skulle kunna avhjälpa någons fattigdom.
Existentialisten - känner ansvaret för all världens orättvisor och fattigdom vila på sina axlar. Gör sedan så gott han kan utan att fördenskull på något sätt agera beskäftigt gentemot andra.
Socialdarwinisten - ser till att utveckla ett fungerande socialförsäkringssystem.

Om ni förklarade vad som var oklart ginge det kanske lättare att förstå vart ni vill komma.
Citera
2011-05-24, 01:21
Medlem
Äsch. Okej då, jag får väl ta på mig dumstruten. Ur Wikipedias artikel om socialdarwinismen: "Termen "socialdarwinism" har sällan använts av förespråkare, utan främst pejorativt av motståndare." Den "socialdarwinism" wikipedia beskriver är alltså ett 1800-talsfenomen som dagens sociobiologer kallar "Lamarckism". Jag uppfattade frågan som om det gällde dagens sociobiologers syn på fattigdom. Dumt av mig.
Citera
2011-05-24, 17:16
Bannlyst
Nuså! I see! Allt börjar klarna nu, tusen tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in