2004-10-13, 17:06
Medlem
Jag tror att en öl inte är så farlig faktiskt.
Citera
2004-10-13, 17:11
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Jag tror att en öl inte är så farlig faktiskt.

En om dan lär va sunt. Men alkoholmissbruk är väl ändå det missbruk som skadar både huvet och kroppen mest.

Fast det är väldigt trevligt att dricka öl
Citera
2004-10-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
En om dan lär va sunt. Men alkoholmissbruk är väl ändå det missbruk som skadar både huvet och kroppen mest.

Fast det är väldigt trevligt att dricka öl
Det har du rätt i, jag antar att mängden kan spela in på hur farlig en drog är
Citera
2004-10-13, 17:26
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanker
Om vi ska hålla oss till dom klassiska drogerna så kokain i tuggform brukas av i princip varenda bonde i boliva,peru o colombia och det tar dom inte skada av. Inget starkt rus men helt klart ett rus.

Notera att jag inte ens tänkt tanken på att säga crack eller vanlig kola.
Mmmm... Det är lite samma sak som kaffe... Kokabladen är i alla fall långt mer hälsosamma än khat som tuggas i Afrika...
Citera
2004-10-13, 17:31
Medlem
Sovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_Artist
GHB?
Knappast, kanske inte jätte farlig man knappast bland de 25-30 ofarligaste.

Vet man exakt hur stark GHBt är och aldrig använder det tillsammans med något annat "neråt" (alkohol,opiater,benso) så är det helt ofarligt. Vid överdos så hamnar man i en djup sömn där man inte kan väckas förrän efter ett par timmar efteråt. LD50-värdet hos människor är 4,2g/kg. Alltså måste du inta ca 300 gram för att kunna dö. Det tror jag inte någon vettig människa gör.
Citera
2004-10-13, 17:38
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sova
Vet man exakt hur stark GHBt är och aldrig använder det tillsammans med något annat "neråt" (alkohol,opiater,benso) så är det helt ofarligt. Vid överdos så hamnar man i en djup sömn där man inte kan väckas förrän efter ett par timmar efteråt. LD50-värdet hos människor är 4,2g/kg. Alltså måste du inta ca 300 gram för att kunna dö. Det tror jag inte någon vettig människa gör.

Prexis. Blir sur när jag läser rubriker som GHB dödade bla bla bla. Och så läser man senare att personen som dött supit samtidigt. Det är lika dumt som att skriva Vin dödade bla bla bla och skriva om ghb sen.
Citera
2004-10-13, 19:32
Medlem
nyblads avatar
Någon harmlösare drog än cannabis som man ändå blir redigt svängd på tror inte jag man hittar iaf.

Och då menar jag hur det är i praktiken, t ex heroin ger ju inga fysiska skador men i praktiken är ju ett heroinmissbruk rejält destruktivt.
Citera
2004-10-13, 20:01
Bannlyst
Citat:
-Starkt beroende framkallande
-På frestande för kroppen
-Många bieffekter
-På frestande för psyket
-Övriga "farligheter"...

Hmm.. svår fråga.

"Starkt beroendeframkallande" fysiskt, stämmer väl in på opiater. Å andra sidan skall inte "rena" opiater vara påfrestande vare sig för kroppen eller psyket. De är dock "farligast" i den bemärkelse att det är de droger som är absolut farligast om man överdoserar dem.
Amfetamin är mer beroendeframkallande psykiskt än fysiskt. De påfrestande för kroppen man får sker också mer indirekt genom att man kanske äter mindre, dricker mer sprit, sover mindre under ruset - men drogen i sig är å andra sidan inte speciellt "toxiskt". Börjar man missbruka det är det dock rejält sabbande för psyket om man inte får vila ut sig ordentligt mellan varven.
Alkohol tar lång tid att bygga upp beroende av - men är å andra sidan ganska "tungt" för kroppen om man använder det ofta . Det sliter inte bara på psyket (efter några dars supande är man nervvrak), utan sliter även rejält på kroppen, rubbad vätskebalans, snabba utslag i levervärden osv. Jag skulle nog kategorisera alkohol som den tyngsta drogen då det gäller påfrestande för kroppen, för psyket osv.
Psykedelier som lsd och svamp och liknande är inte farliga för kroppen, med tanke på konsumtionsmönstret (även om jag hört att svamp inte är manna för njurarna, men å andra sidan tar man ju inte svamp särskilt ofta) men är nog de som snabbast ställer psyket på prov. Jag skulle klassa dessa som ofarligast fysískt men "farligast" psykiskt.
Citera
2004-10-13, 20:46
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Jag skulle klassa dessa som ofarligast fysískt men "farligast" psykiskt.
Att psykedelia är farligast psykiskt sett kan jag inte hålla med om... Hur många pundare blir inte paranoida, självdestruktiva psykopater?? Mer än psykedeliafantaster i alla fall...
Citera
2004-10-13, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Att psykedelia är farligast psykiskt sett kan jag inte hålla med om... Hur många pundare blir inte paranoida, självdestruktiva psykopater?? Mer än psykedeliafantaster i alla fall...

jag tänkte mer på om man jämför den som tar en enstaka dos psykedelia med en enstaka dos av en annan drog och att psykedelian även vid enstaka tillfällen utsätter psyket för en del lurigheter.
Men jag ger dig nog ändå rätt om man tänker sig ett mer omfattande misbruk: det är ju för det första väldigt olika avändningsmönster mellan dessa olika sorters droger och kanske även vilka sorters människor som använder dem. Psykedelia är det inte många som tar "för ofta", medan detta nog oftare är fallet då det gäller andra droger.
.. men skulle du stoppa i dig svamp och lsd flera gånger i veckan under längre tid skulle du nog bli ett riktigt nervvrak
Citera
2004-10-13, 21:59
Medlem
the_Artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sova

Så må det vara, MEN det smakar iaf skit
få se hur du knäcker den nöten.
Citera
2004-10-13, 22:16
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_Artist
Så må det vara, MEN det smakar iaf skit
få se hur du knäcker den nöten.

Jag tycker det smakar som salt tvål men iofs har jag aldrig testat att äta skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in