Citat:
-Starkt beroende framkallande
-På frestande för kroppen
-Många bieffekter
-På frestande för psyket
-Övriga "farligheter"...
Hmm.. svår fråga.
"Starkt beroendeframkallande" fysiskt, stämmer väl in på
opiater. Å andra sidan skall inte "rena" opiater vara påfrestande vare sig för kroppen eller psyket. De är dock "farligast" i den bemärkelse att det är de droger som är absolut farligast om man överdoserar dem.
Amfetamin är mer beroendeframkallande psykiskt än fysiskt. De påfrestande för kroppen man får sker också mer
indirekt genom att man kanske äter mindre, dricker mer sprit, sover mindre under ruset - men drogen i sig är å andra sidan inte speciellt "toxiskt". Börjar man missbruka det är det dock rejält sabbande för psyket om man inte får vila ut sig ordentligt mellan varven.
Alkohol tar lång tid att bygga upp beroende av - men är å andra sidan ganska "tungt" för kroppen om man använder det ofta . Det sliter inte bara på psyket (efter några dars supande är man nervvrak), utan sliter även rejält på kroppen, rubbad vätskebalans, snabba utslag i levervärden osv. Jag skulle nog kategorisera alkohol som den tyngsta drogen då det gäller påfrestande för kroppen, för psyket osv.
Psykedelier som lsd och svamp och liknande är inte farliga för kroppen, med tanke på konsumtionsmönstret (även om jag hört att svamp inte är manna för njurarna, men å andra sidan tar man ju inte svamp särskilt ofta) men är nog de som snabbast ställer psyket på prov. Jag skulle klassa dessa som ofarligast fysískt men "farligast" psykiskt.