2011-05-22, 14:18
Medlem
Jag har verkligen fastnat för öl med bitter smak. Mina absoluta favoriter för tillfället är Bedarö bitter, Samuel Adams Boston ale och Belhaven Twisted thistle. Är det någon som har tips på andra bittra ölsorter?
Senast redigerad av Reiks 2011-05-22 kl. 14:23.
Citera
2011-05-22, 14:33
Medlem
Belhaven är utan tvekan den bästa Tillhör en av mina favoriter också
Citera
2011-05-22, 16:59
Medlem
fishattacks avatar
Har du smakat Guinness? Är mörkt och bittert som tjära. Inget för mig... Kan annars tipsa om Newcastle och Spitfire. Det är två personliga favoriter.
Citera
2011-05-22, 18:14
Medlem
Piproeks avatar
Här har vi två som jag tycker är väldigt goda och som är värda att testa:

Fuller's ESB:
http://www.systembolaget.se/11405

Fuller's Golden Pride:
http://www.systembolaget.se/1555
Citera
2011-05-22, 20:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiks
Jag har verkligen fastnat för öl med bitter smak. Mina absoluta favoriter för tillfället är Bedarö bitter, Samuel Adams Boston ale och Belhaven Twisted thistle. Är det någon som har tips på andra bittra ölsorter?
Prova något från Oppigårds, t.ex. nyheten Pale Summer Ale eller något från Sierra Nevada. Kolla och lär dig vilka sorters humle du gillar och gå sedan efter det så blir det lättare att hitta rätt. Bedarö innehåller Chinook och Cascade, precis som Pale Summer Ale.
Citera
2011-05-22, 20:38
Medlem
Sangellos avatar
Nils Oscar India Ale, god bitterhet!
Hobgoblin?
Citera
2011-05-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishattack
Har du smakat Guinness? Är mörkt och bittert som tjära. Inget för mig... Kan annars tipsa om Newcastle och Spitfire. Det är två personliga favoriter.
Guinness är inget för mig. Newcastle var en gammal favorit men jag har tröttnat lite på den. Den är inte särskilt bitter heller.
Citera
2011-05-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piproek
Här har vi två som jag tycker är väldigt goda och som är värda att testa:

Fuller's ESB:
http://www.systembolaget.se/11405

Fuller's Golden Pride:
http://www.systembolaget.se/1555
ESB har jag testat och den är helt ok. Golden Pride skall jag köpa nästa gång då!
Citera
2011-05-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Prova något från Oppigårds, t.ex. nyheten Pale Summer Ale eller något från Sierra Nevada. Kolla och lär dig vilka sorters humle du gillar och gå sedan efter det så blir det lättare att hitta rätt. Bedarö innehåller Chinook och Cascade, precis som Pale Summer Ale.
Citat:
Ursprungligen postat av Sangello
Nils Oscar India Ale, god bitterhet!
Hobgoblin?
Tack för bra tips! Jag ska testa allihop.
Citera
2011-05-23, 19:28
Medlem
Jag har blivit väldigt förtjust i St Eriks. De har just nu Pale Ale och IPA (innan fanns "Vår lager" som var min absoluta favorit). De har en märklig form av frisk bitterhet. Om någon anar vad de är kryddade med får man gärna tipsa.
Citera
2011-05-23, 19:46
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cross
Jag har blivit väldigt förtjust i St Eriks. De har just nu Pale Ale och IPA (innan fanns "Vår lager" som var min absoluta favorit). De har en märklig form av frisk bitterhet. Om någon anar vad de är kryddade med får man gärna tipsa.

Tror inte de är kryddade med några kryddor utan snarare är det ganska stora mängder amerikansk humle. Pale Ale'n är endast humlad med sorten Citra och IPAn med sortera Centennial och Amarillo.
Citera
2011-05-23, 23:48
Medlem
fishattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiks
Guinness är inget för mig. Newcastle var en gammal favorit men jag har tröttnat lite på den. Den är inte särskilt bitter heller.

När jag ändå är inne på engelsk ale kan jag tipsa om bomber, bombardier, old speckled hen, bishops finger. De är generellt något bittrare överlag (än tex newcastle) speciellt bomber och bombardier om jag inte minns helt fel. Enligt eget tycke finns det inget bättre än engelsk ale!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in