2011-05-22, 13:18
Medlem
runnercops avatar
Undrar om man i ett DNA test kan utläsa personens ålder? Verkar konstigt i så fall om DNA förändras med tiden? Om det går borde man kunna ta ett test på lik och få fram vilken ålder personen haft när den levde.
Citera
2011-05-22, 13:21
Medlem
Enklare att bara titta tänderna?
Citera
2011-05-22, 13:40
Medlem
MartinStLouiss avatar
Annars så har du ju C14-metoden om du vill mäta åldern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/C14-metoden
Citera
2011-05-22, 14:09
Medlem
runnercops avatar
Visst, men om personen lever kan man då med DNA fastställa ålder. Jag tror inte det.
Citera
2011-05-22, 15:28
Medlem
Jag tror landet ligger ungefär såhär:
Det går att gissa ålder, då man kan jämföra olika DNA från samma individ och se antalet mutationer, förändringar, i DNAt
Om man vet den ursprungliga längden på individens "telomeres" (DNA i kondenserat tillstånd) så går det att jämföra den med provet. Dock genererar detta endast en vild gissning.
I stort sätt så: nej, inte med dagens metoder.
by Dr. Barry Starr, Stanford University
Garanterar inte att källan är pålitlig...
Citera
2011-05-22, 21:52
Medlem
EulerBoys avatar
Varje gång som en kromosom skall replikera sig själv så förlorar den en del av sin ände (telomeren). Som ovan skribent skriver så bör man alltså kunna finna en metod för att från flera provtagningar kunna ungefärligt ange personens ålder så fort en baslinje är bestämd. Om någon sådan metod forskats fram är för mig okänt.

EDIT: Dock kan man inte från ett vanligt DNA-test där man tittar på helt andra markörer än telomersekvensen avgöra personens ålder och i synnerhet inte från ett enda test.
Senast redigerad av EulerBoy 2011-05-22 kl. 21:55.
Citera
2011-05-22, 23:39
Medlem
Weeping.Angels avatar
nej, det går inte visst blir telomererna kortare varje gång cellen delar sig men alla har olika långa telomerer så det finns ju ingen standard att mäta mot. Det går heller inte att använda epi-genetik, då dess mutations hastighet inte går att mäta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in